عراق بزرگترین صادرکننده نفت به هند ماند

واردات نفت هند از خاورمیانه در سپتامبر به پایین‌ترین رکورد ۱۹ ماهه سقوط کرد و همزمان واردات از روسیه، بهبود یافت.

به گزارش رویترز، آمار منابع کشتیرانی و تجارت نشان داد عراق بزرگترین صادرکننده نفت به هند ماند، در حالی که روسیه از عربستان سعودی به عنوان دومین صادرکننده بزرگ نفت به هند، سبقت گرفت.

مجموع واردات نفت به هند در سپتامبر، به ۳.۹۱ میلیون بشکه در روز رسید که پایین‌ترین میزان در ۱۴ ماه اخیر بود و ۵.۶ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت. این کاهش به دلیل تعمیرات در پالایشگاه‌های شرکت‌هایی نظیر ریلاینس اینداستریز و ایندین اویل روی داد.

واردات نفت هند از خاورمیانه به حدود ۲.۲ میلیون بشکه در روز نزول کرد که ۱۶.۲ درصد در مقایسه با اوت، کاهش داشت. واردات از روسیه که طی دو ماه قبلی کاهشی شده بود، در سپتامبر ۴.۶ درصد افزایش یافت و به ۸۹۶ هزار بشکه در روز رسید.

سهم روسیه از واردات نفت به هند، از ۱۹ درصد در اوت، به ۲۳ درصد در سپتامبر افزایش یافت و سهم خاورمیانه در همین مدت، از ۵۹ درصد به ۵۶.۴ درصد کاهش پیدا کرد. سهم نفت دریای خزر که عمدتا از قزاقستان، روسیه و جمهوری آذربایجان است، از ۲۴.۶ درصد به ۲۸ درصد افزایش یافت.

هند از تخفیف‌های چشمگیر نفت روسیه پس از آغاز جنگ در اوکراین و بایکوت مسکو توسط مشتریان غربی، بهره گرفته و به بزرگترین مشتری نفت روسیه پس از چین تبدیل شده است. یک منبع آگاه به رویترز گفت: تخفیف نفت روسیه کمتر شده اما هنگامی که با هزینه‌های واردات گریدهای نفتی دیگر مانند نفت خاورمیانه مقایسه شود، همچنان ارزانتر محسوب می‌شود.

واردات از عربستان سعودی به حدود ۷۵۸ هزار بشکه در روز رسید که ۱۲.۳ درصد در مقایسه با اوت کاهش داشت در حالی که واردات از عراق به ۹۴۸ هزار و ۴۰۰ بشکه در روز رسید که پایین‌ترین میزان در یک سال گذشته بود. واردات از امارات متحده عربی به حدود ۲۶۲ هزار بشکه در روز رسید که پایین‌ترین میزان در ۱۶ ماه گذشته بود.

خرید نفت دریای خزر به میزان بیشتر، سهم مناطق دیگر از واردات نفت هند در فاصله آوریل تا سپتامبر را کاهش داد و سهم اوپک در سومین واردکننده و مصرف کننده بزرگ نفت جهان را به پایین‌ترین رکورد تاریخی تنزل داد.

در نیمه اول سال مالی هند، پالایشگاه‌های هندی خرید نفت آفریقایی که عمدتا در بازار محموله‌های تک خریداری می‌شود را کاهش دادند. با این حال، دریافت نفت از خاورمیانه از رکورد پایینی که سال گذشته پس از آغاز دومین موج شیوع کرونا و کاهش تقاضا برای سوخت داشت، بهبود یافت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن