فرش قرمز برای تخریب باغات؟

مدیریت شهری به‌دنبال کاهش 40 درصدی جریمه‌های قطع درختان است

شورای شهر تهران روز گذشته بررسی مصوبه بحث‌برانگیزی را در دستور کار خود داشت؛ مصوبه‌ای که جزئیات آن صدای اکثر اعضای شورای شهر را درآورد؛ به‌طوری‌که حبیب کاشانی ضمن انتقاد از این مصوبه گفت: «قرار است به جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰ یا قطع درختان، ۴۰ درصد تخفیف دهیم! بر پیشانی شورای شهر چه می‌نویسند؟»

به گزارش «انرژی امروز» از روزنامه هم‌میهن، روز گذشته لایحه «اصلاح مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران» در دستور جلسه شورای شهر تهران قرار گرفت و صدودومین جلسه رسمی پارلمان شهری پایتخت را به چالش کشید. بعضی از اعضای شورای شهر از این لایحه به عنوان «مصوبه رانتی» یاد کردند. یک فوریت این لایحه دو جلسه قبل (صدمین جلسه) در شورای شهر تهران به تصویب رسیده بود. لایحه‌ای که از تاریخ 15 آبان تا 14 آذر امسال 40درصد، 15 آذر تا 14 دی 35درصد، 15 دی تا 14 بهمن 30 درصد و از 15 بهمن تا 14 اسفند 25 درصد و از 15 اسفند تا پایان سال 20 درصد پاداش خوش‌حسابی در نظر گرفته است. در گزارش توجیهی این لایحه، این تخفیف‌ها را زمینه‌ساز تحریک و رونق‌بخشی به اقتصاد مسکن و ایجاد تحول در ساخت‌وساز پایتخت دانسته‌اند. اما برخی از اعضای شورای شهر تهران با این لایحه مخالفت داشتند چراکه معتقد بودند این مصوبه رانت بزرگی در شهرسازی ایجاد خواهد کرد. اما مهم‌ترین نکته قابل‌توجه این لایحه در نظر گرفتن تخفیف 40درصدی برای جرایم قطع درختان است.

هزار نفر در تهران جیب شهرداری را پر می‌کنند

حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در توضیح این لایحه گفت: «تنها پنج تا 10درصد آراء مالی کمیسیون ماده ۱۰۰ در سال‌های اخیر وصول شده است. کسانی که پول اصلی را به شهرداری می‌دهند هزار نفر هستند که امروز برای دریافت پروانه اقدام نمی‌کنند. امسال در برخی مناطق شمال تهران ۶۷ پروانه یا ۷۰ پروانه صادر شده و کل پروانه‌ها به هزار مورد هم نمی‌رسد. ۳۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان فیش عوارض اعلامی در صدور پروانه و گواهی‌های صادره داریم. افزایش عوارض بر قیمت واحدها اثرگذار است. بیش از ۲۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان گواهی‌ اعلامی و ۱۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان فیش‌ اعلامی داریم. عوارض در سال ۹۸ نزدیک به ۳۰۰ درصد افزایش یافته است. جامعه نیاز به مساعدت مالی دارد و این مشوق باعث می‌شود حرکت روبه‌رشدی صورت بگیرد. اگر ساخت‌وساز سود داشت، تعداد پروانه‌ها از ۳۰ هزار فقره به پنج‌هزار فقره کاهش پیدا نمی‌کرد. لایحه، رانتی نیست و ۴۰سال است در حال اجراست. شهرداری با چالش درآمدی روبه‌رو نیست و آینده‌نگاری را در اولویت قرار داده تا شهر در آینده دچار اثرات اقدامات و لوایح ما نشود.»

بر پیشانی شورای شهر چه می‌نویسند؟

حبیب کاشانی، عضو شورای شهر تهران با موضع مخالف این لایحه، گفت: «پیام لایحه این است که آنقدر وضع مالی‌مان خوب‌شده که می‌خواهیم ۴۰ درصد تخفیف بدهیم؛ اما عناوین لایحه اصلا خوب نیست. مثلا قرار است به جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰ یا قطع درختان ۴۰ درصد تخفیف دهیم! بر پیشانی شورای شهر چه می‌نویسند؟ ما قبول داریم که برای اداره شهر نیاز به پول است، اما درست نیست که ۴۰ درصد به احکام کمیسیون ماده ۱۰۰ تخفیف بدهیم. در تاریخ انقلاب از این تخفیف 40درصدی برای جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰ یا قطع درختان به‌عنوان مصوبه رانتی یاد می‌شود.» سروری اما نظر دیگری داشته و تاکید کرد: «دولت دنبال سرمایه‌گذار خارجی است. این به معنای کمک به مستکبر است؟ نه، این، توسعه و رونق تولید است. درآمد تولیدی در شهر هزینه شود و این به معنای پیوست اجتماعی است. این لایحه موجب تحرک ساخت‌وساز در شهر می‌شود.» محمد آقامیری نیز از نیاز بازار مسکن به یک شوک خبر داده و گفت: «شهرداری برای ایجاد جذابیت ساخت‌وساز در تهران باید یک شوک وارد کند و این لایحه یک شوک است.»

جرائم نجومی قطع درختان 12 برابر دیه یک انسان

مهدی بابایی، نایب‌رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در جلسه صحن شورا به رفتن بسازبفروش‌های تهرانی اشاره و تاکید کرد: «بار اصلی ساخت‌وساز در تهران به دوش فعالان ساخت‌وساز است؛ اما متاسفانه فرهنگ غلطی جا افتاده که فعالان اقتصادی را هم‌ردیف متخلفان و رانت‌بگیران قرار می‌دهند. فعالان ساخت‌وساز در تهران به شمال کشور یا شهرهای اطراف مهاجرت کرده‌اند. باید مشوق‌هایی باشد تا آنها علاقه‌مند به برگشت به تهران شوند. هرچند معتقدم در بحث جریمه قطع درختان نباید هیچ تخفیفی ارائه شود.» او درباره کاهش 40درصدی جرایم قطع درختان به هم‌میهن گفت: «من مخالف کاهش جرائم قطع درختان هستم، اما این جرائم نجومی است.» او با اشاره به قطع درختان در خیابان ولی‌عصر تاکید کرد: «مالک این ساختمان 117 میلیارد تومان جریمه شده است. بررسی‌های من نشان داد که صدور تخریب و نوسازی این ساختمان باعث آسیب دیدن ریشه‌های درختان شده و به نظر من عمدی نبوده است، اما برای هر درخت چیزی بالغ بر دوازده سیزده میلیارد تومان جریمه در نظر گرفته شد. یعنی 12 برابر دیه یک انسان. من مخالف کاهش و حتی رشد جریمه قطع درختان هستم. به نظرم جریمه کنونی بازدارندگی لازم را دارد!»

سرمایه‌داران، مدیریت شهری کنونی را اداره می‌کنند؟

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در واکنش به لایحه تخفیف 40 درصدی به نگرانی دیگری اشاره کرده و گفت: «سرمایه‌داران می‌گویند ما عوارض‌مان را نمی‌دهیم چون که شهرداری تخفیف‌هایش را افزایش می‌دهد. آنها بعد از مدتی ما را اداره می‌کنند و این نگران‌کننده است.»

احمد صادقی، دیگر عضو شورای شهر تهران در واکنش به اظهارنظر مهدی عباسی به خبرنگار هم‌میهن گفت: «در مصوبه شورای شهر تهران باید بانک‌ها و مراکز و سازمان‌های دولتی را از این تخفیفات مستثنی کنیم، چون بانک‌ها از ساخت‌وساز سود کلانی می‌برند و سیستم‌های دولتی هم بابت ساخت‌وسازهایشان ردیف بودجه‌ای دارند.»

برای رونق ساخت‌وساز رانت ایجاد نمی‌کنیم

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار هم‌میهن گفت: «اصل نگرانی ما در مصوبات شورای شهر تغییر رفتار سازندگان در تهران است. کار جدید و بعید توسط شهرداری باعث رکود می‌شود و از سوی دیگر به شهر و سازندگان آسیب می‌زند.» او با اشاره به مسائل اقتصادی این لایحه افزود: «این تخفیف‌ها شاید نقدینگی ایجاد کند، اما منجر به درآمد نمی‌شود و حتی باعث کاهش درآمد شهرداری می‌شود. ابهامات زیادی در این مورد مطرح است، چون اطلاعات پایه موجود نبود، ما بررسی آن را به جلسه دیگری موکول کردیم. هدف اصلی، قطعا ایجاد رونق در ساخت‌وساز است، اما اجازه ایجاد رانت را نمی‌دهیم.»

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا با تصویب این تخفیفات می‌شود گفت که سازندگان با ایجاد رکود در حوزه مسکن و افزایش آن، بر شورای شهر تهران فشار ‌آورند تا به خواسته خود برسند؟ گفت: «یکی از خطرات تصمیمات موردی و لحظه‌ای این است که کنشگران و افراد اقتصادی این حوزه به افرادی تبدیل شوند که برای شورای شهر و شهرداری تهران سیاست‌گذاری می‌کنند. نباید رفتار آنها را به‌سمتی ببریم که در راستای منافع خود سیاست‌گذاری کنند.»

مهدی عباسی در پاسخ به این سوال که آیا زیست‌پذیری تهران جایی برای ساخت‌وساز دارد؟ تاکید کرد: «ظرفیت زیست‌پذیری تهران قطعا اشباع شده است، اما تهران باید نیاز مسکن خود را تامین کند. تهران برای زوج‌ها و مسکن‌اولی‌ها، بدمسکن‌ها، بافت ناکارآمد و مسکن فرسوده نیاز به مسکن دارد. منظور از تولید مسکن، نوسازی و تامین مسکن برای گروه‌های هدف شهر تهران است. مفهوم آن افزایش جمعیت‌پذیری نیست، چون یکی از خطوط قرمز ما ظرفیتی است که در مطالعات طرح جامع و تفصیلی برای تهران پیش‌بینی شده است.»

اجازه تخریب فضای سبز را نمی‌دهیم

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که این لایحه می‌تواند به شروع رویه شهرفروشی و از بین رفتن اهمیت قطع درختان منجر شود؟ گفت: «به همین دلایل لایحه شهرداری تهران را نقد کردیم. ما با کلیات دادن تخفیف برای گرفتن پروانه ساخت‌وساز موافق هستیم، اما با بعضی از مفاد این لایحه مخالفت کردیم. با دادن تخفیف احکام کمیسیون ماده 100 و قطع اشجار کاملا مخالف هستیم و حتما هم این موضوعات را از لایحه شهرداری حذف می‌کنیم. از سوی دیگر کسی با تخفیفات 30 و 40 درصدی موافق نیست. این لایحه باید طوری تصویب شود که با دست خودمان باعث تخریب تهران در حوزه شهرسازی و فضای سبز نشویم.» او افزود: «این لایحه نه تاثیری در توسعه ساخت‌وساز دارد و نه قیمت مسکن را کاهش می‌دهد. [معاون شهرداری] به صراحت گفت، فقط برای افزایش درآمد شهرداری است. نباید برای افزایش درآمد شهرداری اصول و مبانی طرح‌های جامع و تفصیلی را زیر پا بگذاریم. قرار است در کمیسیون‌ها متن این لایحه بررسی و یک متن قابل‌قبول و منطقی که این نگرانی‌ها را برطرف می‌کند، به صحن بیاید.»

ناصر امانی در پاسخ به این سوال که زیست‌پذیری تهران اشباع شده است، تهران نیاز به ساخت‌و‌ساز دارد؟ تاکید کرد: «در حال حاضر ما به سقف جمعیت‌پذیری طرح جامع و تفصیلی شهر تهران رسیده‌ایم و با مشکل خدمات برای جمعیت فعلی مواجه هستیم. آب تهران در مرحله تهدید و خطر است. در اکثر محلات در تامین سرانه آموزشی و فضای سبز به‌ویژه در سرانه حمل‌و‌نقل و بهداشتی، مشکل و کمبود وجود دارد. معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد 600 هزار واحد مسکن مهر خالی است و متقاضیان حاضر نیستند مسکن خود را تحویل بگیرند. وقتی مسکن شهر تهران در این شرایط قرار دارد، برای چه کسی تولید مسکن می‌کنیم؟ می‌گویند 90 درصد افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند، واجد شرایط نیستند. برفرض که 180 هزار مسکن در سال ساخته شود، چه‌کسی می‌تواند آن را با این قیمت بخرد؟ کمبود سرانه‌ها را چطور مدیریت ‌کنیم؟» این عضو شورای شهر تهران با اشاره به ساخت بدون مجوز 600 واحد در منطقه 19 گفت: «در این مورد تذکر دادیم. عده‌ای در پناه جو حاکم بر تهران در 40 روز اخیر سوءاستفاده کرده و در زمین‌های وقفی ساخت‌وساز غیرمجاز کرده‌اند. عجیب است چطور مثل گلِ خودرو 600 واحد ساخته شده است و شهرداری متوجه آن نشده است؟ با سازوکارهایی که دوستان درباره آن حرف می‌زنند چطور شهرداری از این ساخت‌وساز خبر نداشته است؟ از گذشته همه گفتند که باندهایی فاسد پشت ساخت‌وسازهای شهر تهران هستند. آنها مردم را فریب می‌دهند و حالا که ساخته‌‌اند تخریب این سازه تبعات زیادی دارد.» اگرچه با اعتراض تعدادی از اعضای شورای شهر تهران مقرر شد جزئیات مصوبه لایحه «اصلاح مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران» مجددا در کمیسیون تخصصی مورد بازنگری قرار گیرد، اما این نکته مهم، قابل‌تامل است که مدیریت شهری کنونی در حوزه ساخت‌وساز و حفظ باغات رویه‌ای را در پیش گرفته است که پیش از این در دوره‌ مدیریت جهادی شهر تهران انجام شده بود و خروجی آن نابودی حجم بالایی از باغات شهر شده بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن