ماهواره تحقیقاتی هند با موفقیت به سمت خورشید پرتاب شد

حدود یک هفته پس از فرود کاوشگر هندی در قطب جنوب ماه یک ماهواره تحقیقاتی هند در مسیر رسیدن به مدار خورشید حرکت می‌کند. پرتاب موفقیت‌آمیز فضاپیمای حامل این ماهواره را بیش از ۸۶۰ هزار نفر به طور زنده دنبال کردند.

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه‌وله، سازمان پژوهش‌های فضایی هند (ISRO) نخستین تلاش خود برای تحقیق درباره خورشید را با موفقیت آغاز و ماهواره آدیتیا- ال۱(Aditya-L1) را به فضا پرتاب کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این سازمان روز شنبه، دوم سپتامبر (۱۱ شهریور) اندکی پس از آغاز این عملیات اعلام کرد ماهواره آدیتیا – ال۱ با موفقیت از مدار زمین خارج شده و به سمت خورشید در حرکت است.

وب‌سایت سازمان پژوهش‌های فضائی هند و صفحه آن در شبکه اجتماعی X (نوئیتر سابق) پرتاب موشک حامل ماهواره تحقیقاتی را به طور زنده پخش کردند.

گفته می‌شود، بیش از ۸۶۰ هزار نفر این مراسم را از طریق مجازی دنبال کردند و هزاران نفر در ایستگاه فضایی پرتاب فضاپیماهای هند شاهد این موفقیت بوده‌اند.

هند یک هفته پس از فرود بر ماه در راه خورشید

حدود یک هفته پیش و تنها چند روز پس از آن که کاوشگر فضاپیمای لونا۲۵ روسیه در ماموریت نشستن بر سطح کره ماه شکست خورد و منهدم شد، کاوشگر هندی موسوم به “ویکرام” با موفقیت در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود آمد.

آمیت شاه، وزیر کشور هند در حساب کاربری خود در شبکه ایکس با انتشار ویدئویی از لحظه پرتاب ماهواره آدیتیا نوشت، شهروندان هندی از این موفقیت شادمان هستند و به آن افتخار می‌کنند.

به گفته آمیت شاه، آغاز موفقیت‌آمیز نخستین ماموریت خورشیدی هند “یگ گام بلند” در مسیر اهداف ترسیم شده از سوی نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور است.

برنامه‌های فضایی بلندپروازانه هند

نارندرا مودی همواره بر ضرورت گسترش برنامه‌های فضائی هند برای ایفای نقشی برجسته‌تر در حیطه‌ای که تا کنون ایالات متحده آمریکا و چین بر آن تسلط داشته‌اند تاکید کرده است.

ماهواره تحقیقاتی هند قرار است در فاصله یک و نیم کیلومتری کره زمین در مداری دور از خورشید قرار گیرد و برآورد می‌شود این ماموریت حدود چهار ماه طول بکشد.

نام ماهواره هندی از واژه سانسکریت آدیتیا به معنای ایزد خورشید گرفته شده است. یکی از ماموریت‌های این ماهواره بررسی بادهای خورشیدی است که معمولا به صورت شفق قطبی مشاهده می‌شوند و می‌توانند باعث بروز اختلال در تحولات اقلیمی کره زمین شود.

سانکار سوبرامانیان، پژوهشگر اصلی این ماموریت می‌گوید اطمینان دارد که به مجموعه منحصر به فردی از داده‌هایی دست خواهند یافت که در شرایط کنونی از طریق هیچ ماموریت دیگری در دسترس نیست.

بررسی تاثیر تشعشات خورشیدی بر ماهواره‌هایی که در مدار زمین در حال گردش هستند یکی دیگر از ماموریت‌های آدیتیا – ال۱است که می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در اختیار شرکت‌های خصوصی فعال در امور فضایی بگذارد.

محققان سازمان پژوهش‌های فضایی هند معتقدند، در درازمدت، داده‌های این مأموریت می‌تواند به درک بهتر تأثیر خورشید بر الگوهای آب و هوایی زمین وتغییرات اقلیمی کمک کند.

ادامه موفقیت‌های هند و ناکامی بزرگ روسیه

پیش از این اروپا، آمریکا، چین و ژاپن تنهایی یا در ماموریت‌های مشترک به ارسال ماهواره برای تحقیق درباره خورشید اقدام کرده‌اند و اکنون هند نیز به این جمع می‌پیوندد.

هند سال ۲۰۱۴ به عنوان نخستین کشور آسیایی موفق شد ماهواره‌ای را در مدار کره مریخ قرار دهد و با موفقیت هفته گذشته با فاصله زیادی از روسیه به عنوان پیشگام ماموریت‌هایی فضایی جلو افتاد. دو سال پیشتر مریح‌نورد ناسا با موفقیت بر سطح این کره فرود آمده بود.

برنامه‌های فضایی روسیه در ارتباط با کره ماه از ۴۷ سال پیش به این سو متوقف شده بود و با متلاشی شدن کاوشگر لونا۲۵ تلاش مسکو برای بازگشت به کشورهای پیشتاز در این عرصه با شکست سنگینی روبرو شده است.

برخی ناظران معتقدند، برنامه شکست خورده فضایی روسیه که هزینه‌های سنگینی هم داشته برای رئیس جمهوری این کشور، ولادیمیر پوتین نیز یک ناکامی بزرگ به شمار می‌رود.

پوتین امیدوار بود، پس از شدت گرفتن تحریم‌های غرب علیه روسیه به خاطر تجاوز نظامی به اوکراین به جهانیان نشان دهد که این کشور همچنان ابرقدرتی است که توان رقابت با قدرت‌های جهانی در همه عرصه‌ها را دارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن