موافقت مشروط با عبور ناوهای ایرانی از کانال پاناما

در پی گزارش‌هایی مبنی بر قصد ایران برای گسیل ناوهای خود به آبراه استراتژیک پاناما، مقام‌های پانامایی اعلام کرده‌اند، ناوهای ایرانی تا موقعی که هنجارهای بین‌المللی را رعایت کنند اجازه عبور از کانال پاناما را خواهند داشت.

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه وله، مقام‌های پانامایی می‌گویند ناوگروه نیروی دریایی ایران تا زمانی که هنجارهای بین‌المللی را رعایت می‌کند مجاز به عبور از کانال پاناماست.

سه‌شنبه ۷ فوریه (۱۸ بهمن) گزارش‌هایی مبنی بر حرکت ناوگروه ایرانی به سمت این آبراه استراتژیک منتشر شده بود.

حضور نظامی ایران در این کانال، آمریکا را که سازنده این کانال وصل‌کننده دو اقیانوس اطلس و آرام بوده خشمگین می‌سازد.

واشنگتن که کانال پاناما را در آغاز قرن بیستم ساخته هشدار داده که از نزدیک فعالیت‌های تهران در نیمکره غربی را زیر نظر دارد.

مقام‌های کانال پاناما با استناد به معاهده بین‌المللی سال ۱۹۷۷ که کنترل کانال را به پاناما سپرده و آن را بی‌طرف اعلام کرده، خاطرنشان کرده‌اند که این آبراه باید ایمن بماند و برای رفت و آمد باز باشد و کشتی‌ها هم باید تابع هنجارهای جهانی بوده، عوارض بپردازند و دست به اقدام خصمانه‌ای نزنند.

آن‌ها در بیانیه‌ای اعلام کردند، بر بنیان مقررات ذکرشده ملزم به ارائه اجازه عبور به هر کشتی که این مقررات را رعایت کنند هستند.

رسانه‌های محلی از ورود قریب‌الوقوع ناوهای ایرانی خبر داده‌اند.

روزنامه لا استرلا پاناما در ۱۳ ژانویه نوشته بود، تهران که تقویت حضور خود در آمریکای لاتین را در سر می‌پروراند قصد دارد کشتی‌های جنگی خود را به کانال پاناما اعزام کند.

جب بوش، فرماندار سابق فلوریدا و برادر جرج دبیلو بوش، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در ۱۶ ژانویه طی مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست پاناما را متهم کرد، به ایران در دور زدن تحریم‌های نفتی غرب کمک می‌کند: «بدون حمایت پاناما رژیم ایران در قاچاق نفت و گاز در سراسر جهان با موانع فوق‌العاده‌ای روبرو خواهد شد.»

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته یادآور شد، واشنگتن فعالیت‌های نیروی دریایی ایران در نیمکره غربی را به دقت رصد می‌کند.

پاتل به گزارشگران گفت، آمریکا ابزارهای زیادی در اختیار دارد تا رژیم ایران را پاسخگو سازد.

ایالات متحده ساخت کانال پاناما را در سال ۱۹۱۴ به پایان رساند و پایگاهی نظامی برای حفاظت از آن تأسیس کرد.

معاهده سال ۱۹۷۷ راه را برای واگذاری کانال به پاناما در ۳۱ دسامبر ۱۹۹۹ هموار کرد.

به گفته مقام‌های کانال پاناما، در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۴هزار کشتی از این آبراه بیش از ۸۰ کیلومتری (۵۰ مایلی) عبور کردند. سهم این کانال در تجارت دریایی جهان پنج‌درصد است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن