ناتو ۷۰۰ سرباز دیگر را برای کمک به فرونشاندن اعتراضات به کوزوو اعزام می‌کند

ناتو ۷۰۰ سرباز دیگر را برای کمک به فرونشاندن اعتراضات خشونت‌آمیز که باعث زخمی شدن ۳۰ سرباز بین‌المللی شد به شمال کوزوو اعزام می‌کند.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: «در صورت نیاز به نیروهای بیشتر، یک گردان ذخیره اضافی در آمادگی کامل قرار خواهد گرفت.»

استولتنبرگ که پس از گفت‌وگو با نخست وزیر نروژ در اسلو این خبر را اعلام کرد و گفت: «این گام‌ها محتاطانه هستند.»

نیروهای حافظ صلح ناتو معروف به نیروهای کوزوو (KFOR) در حال حاضر متشکل از ۳۸۰۰ سرباز است. یک گردان معمولا بین ۳۰۰ تا حدود هزار نیرو دارد.

نیروهای حافظ صلح چند ملیتی (KFOR) اوایل روز سه‌شنبه از سیم خاردار و نرده‌های فلزی برای تقویت مواضع در یک شهر شمالی کوزوو استفاده کردند.

سربازان ساختمان شهرداری اوزوچان را محاصره کردند جایی که ناآرامی‌های روز دوشنبه تنش‌ها را شدت بخشید و نگرانی از بی‌ثباتی را افزایش داد.

اعلام استقلال کوزوو به‌عنوان استان سابق صربستان در سال ۲۰۰۸ از سوی بلگراد به رسمیت شناخته نشده است. آلبانی‌تبارها بیشتر جمعیت کوزوو را تشکیل می‌دهند اما این کشور دارای یک اقلیت صرب‌تبار در شمال کشور هم مرز با صربستان است.

استولتنبرگ خشونت را محکوم کرد و هشدار داد که نیروهای ناتو «تمام اقدامات لازم را برای حفظ یک محیط امن برای تمام شهروندان در کوزوو را انجام خواهند دارد.»

وی از هر دو طرف خواست از «رفتارهای غیرمسئولانه بیشتر» خودداری کنند و به گفت‌وگوهای مورد حمایت اتحادیه اروپا برای بهبود روابط بازگردند.

ایالات متحده و اکثر کشورهای اتحادیه اروپا استقلال کوزوو از صربستان را به رسمیت شناخته‌اند در حالی که روسیه و چین در کنار بلگراد قرار گرفته‌اند. چین روز سه‌شنبه حمایت خود را از تلاش‌های صربستان برای «حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی خود» اعلام کرد و مسکو بارها از سیاست‌های غرب در این مناقشه انتقاد کرده است.

تنش‌های جدید پس از آن آغاز شد که در انتخابات جنجالی شهرداری‌ها که عمدتا توسط صرب‌ها تحریم شده بود، تنها نمایندگان آلبانیایی‌تبار یا دیگر اقلیت‌های کوچکتر در پست‌های شهرداری و شوراهای محلی انتخاب شدند.

درگیری‌ها زمانی شدت گرفت که صرب‌ها تلاش کردند به ساختمان شهرداری اوزوچان در ۴۵ کیلومتری شمال پایتخت وارد شوند. آن‌ها ابتدا با پلیس کوزوو و سپس با نیروهای حافظ صلح درگیر شدند.

آلبین کورتی، نخست وزیر کوزوو در پیامی ویدئویی که عصر روز سه‌شنبه منتشر شد گفت که شهرداران منتخب در رای‌گیری ۲۳ آوریل «تنها کسانی هستند که مشروعیت حضور در ساختمان‌های شهرداری را دارند.»

وی افزود: «در کوزوو قدرت از طریق انتخابات به دست می‌آید نه با خشونت و جنایت.»

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن