ناوگروه ایران در آفریقای جنوبی پهلو گرفت

بر اساس گزارشی که توسط «موسسه دریایی ایالات متحده» و بر اساس تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده است، دو ناوگروه ایرانی پس از اینکه موفق به عبور از تنگه پاناما نشدند در بندر کیپ‌تاون در آفریقای جنوبی پهلو گرفتند.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، این دو ناوگروه به نام‌‌های ناوبندر مکران و ناوچه دنا پس از عبور از کنار سواحل شرقی آمریکای جنوبی، در روز چهارم آوریل در بندر کیپ‌تاون در جنوب آفریقا مشاهده شدند.

این دو کشتی ماموریت خود را از مهرماه سال گذشته آغاز کردند و با عبور از اقیانوس هند، دریای جنوبی چین، و دور زدن کیپ هورن در جنوب شیلی در اوایل ژانویه (دیماه) خود را به سواحل آمریکای جنوبی رساندند تا در نهایت در ماه فوریه و علیرغم ابراز نگرانی آمریکا، در بندر «ریو دژانیرو» برزیل پهلو گرفتند.

اندکی قبل از رسیدن این کشتی‌ها به بندر برزیل، مقامات آمریکایی در روز سوم فوریه ۲۰۲۳، مکران و دنا را در قالب تنبیه به خاطر تامین پهپادی روسیه از جانب تهران، هدف تحریم قرار دادند.

مکران، در حقیقت یک نفتکش تبدیل شده است که به عنوان یک سوخت‌رسان برای هر دو کشتی عمل می‌کرده است تا بتوانند مسافت طولانی‌تری را طی کنند. این دومین بار در دو سال گذشته است که مکران بخشی در ماموریت‌های این چنینی دیده می‌شود. مکران در سال ۲۰۲۱ نیز ناوچه سهند را در یک ماموریت همراهی کرده بود.

شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی در روز یازدهم ژانویه ۲۰۲۳ گفته بود که «نیروی دریایی ایران در سال‌های گذشته در تمامی تنگه‌های راهبردی دنیا، غیر از دو تنگه، حضور داشته و ورود به تنگه پاناما را برای تا پایان سال [۱۴۰۱] برنامه‌ریزی کرده است.»

به نظر می‌رسد به این ناوگروه‌ها در نهایت اجازه عبور از تنگه پاناما را نداشته و این دو کشتی مجبور به دور زدن از حنوب شیلی و ادامه مسیر به سمت برزیل و سپس آفریقای جنوبی شده‌اند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن