نرخ تورم در منطقه یورو به زیر ۳ درصد رسید

بر اساس اعلام اداره آمار اروپا، نرخ تورم در منطقه یورو در ماه اکتبر سال جاری به ۲.۹ درصد کاهش یافته است. در عین حال، نرخ تورم در آلمان بالاتر از این میزان است.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، بر اساس آمار منتشر شده از سوی اداره آمار اروپا “یوروزات”، روند کاهش محسوس نرخ تورم در منطقه واحد پولی یورو، همچنان ادامه دارد.

طبق این آمار، در ماه اکتبر سال جاری میلادی میزان تورم قیمت‌کالاها و خدمات برای مصرف‌کنندگان در کشورهای اروپایی که واحد پولشان یورو است، در مقایسه با ماه اکتبر سال گذشته از ۴.۳ درصد به ۲.۹ درصد، کاهش یافته است.

این نرخ، پایین‌ترین سطح تورم در منطقه یورو در طول بیش از دو سال اخیر محسوب می‌شود.

در عین حال نرخ تورم قیمت‌ها در آلمان کمی بالاتر از میانگین میزان تورم در منطقه یورو است و بالغ بر ۳ درصد گزارش شده است.

این در حالی است که نرخ تورم در کرواسی ۶.۷ درصد و در اسلواکی ۷.۸ درصد گزارش شده و به ترتیب در سطح قابل توجه بالاتری قرار دارد.

با این حال، قیمت‌‌ها برای مصرف‌کنندگان در هلند به میزان یک درصد و در بلژیک نیز به اندازه  ۱.۷ درصد، کاهش یافته است.

کاهش نرخ تورم پایه

کاهش چشمگیر میزان تورم در منطقه پولی یورو در اروپا در حالی قابل مشاهده است که نرخ “افزایش بهای کالاهای اساسی” نیز کاهش یافته است. نرخ “تورم کلی” قیمت‌های پُرنوسان انرژی و مواد غذایی را در بر نمی‌گیرد.

گفته می‌شود نرخ “تورم کلی” از ۴.۵ درصد به ۴.۲ درصد تنزل یافته است. به گفته بسیاری از اقتصاددانان، نرخ بهای کالاهای اساسی انعکاس‌دهنده نرخ پایه‌ای تورم است که بر اساس آن، روند تورم به طور واضح‌تری در مقایسه با نرخ تورم به طور کلی، نشان داده می‌شود.

اگرچه قیمت مواد غذایی و محصولات نوشیدنی‌ همچنان به طور قابل توجهی در مقایسه با سال گذشته گران‌تر شده است، اما میزان افزایش این قیمت‌ها نیز از ۸.۸ درصد به ۷.۴ درصد پایین‌تر آمده است.

بنا به گفته اداره  آمار اروپا، اما از سوی دیگر قیمت انرژی در ماه اکتبر سال جاری نسبت به ماه مشابه در سال قبل، به میزان ۱۱.۲ درصد کاهش یافته است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن