نیمی از ظرفیت برق چین غیرفسیلی شد

چین زودتر از موعد، به هدف خود برای داشتن بیش از نیمی از ظرفیت برق نصب شده غیرفسیلی دست یافت و اکنون ۵۰.۹ درصد از ظرفیت نیروی این کشور از منابع سوخت غیرفسیلی تامین می‌شود.

به گزارش «انرژی امروز» از ایسنا، مقامات چینی در سال ۲۰۲۱ اعلام کردند می‌خواهند سهم تجدیدپذیرها در ظرفیت برق نصب شده، تا سال ۲۰۲۵ از ظرفیت برق نصب شده سوخت‌های غیرفسیلی، فراتر رود.

چین از نظر هزینه روی انرژی تجدیدپذیر در سطح جهانی، بی‌مانند است و روی افزایش ظرفیت نیروی خورشیدی و بادی سرمایه‌گذاری کرده است.

تولید نیروی بادی و خورشیدی چین در سال‌های اخیر، افزایش پیدا کرده است و تقریبا با مصرف برق خانگی برابر شد اما سهم نسبتا کوچک تقاضای خانگی در مجموع مصرف، به معنای آن است که چین همچنان به میزان زیادی از سوخت‌های فسیلی نیاز دارد.

تولید نیروی بادی و خورشیدی چین در سال ۲۰۲۲، به میزان ۲۱ درصد رشد کرد و به ۱۱۹۰ تراوات ساعت رسید. در مقایسه، تقاضای برق خانگی سال میلادی گذشته که مردم به دلیل سیاست کووید صفر در خانه مانده بودند، به میزان ۱۴ درصد رشد کرد و به ۱۳۴۰ تراوات ساعت رسید.

با وجود افزایش نصب نیروی بادی و خورشیدی و تولید آنها، صنعت چین از کل تقاضا برای برق، سهم حدود ۶۰ درصدی داشت. از سوی دیگر، تقاضای خانگی تنها ۱۷ درصد از مصرف برق در سال ۲۰۲۰ بود.

سرمایه گذاری جهانی در گذار انرژی کم کربن در سال میلادی گذشته، به ۱.۱ تریلیون دلار بالغ شد و با سرمایه‌گذاری‌ در تامین سوخت فسیلی برابر بود. بلومبرگ نیو انرژی فاینانس اوایل امسال گزارش کرده بود چین در جذب سرمایه‌گذاری‌ گذار انرژی، کشور پیشتاز بود و ۵۴۶ میلیارد دلار یا در حدود نیمی از کل سرمایه‌گذاری‌ جهانی سهم داشت. آمریکا ۱۴۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری‌ داشت در حالی که سرمایه‌گذاری‌ اتحادیه اروپا به ۱۸۰ میلیارد دلار بالغ شد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، چین در سرمایه‌گذاری‌های بخش تولید و زنجیره تامین انرژی پاک، در سال ۲۰۲۲ پیشتاز بود و سهم ۹۱ درصدی از سرمایه‌گذاری‌ها در تولید داشت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن