هشدار آژانس بین‌الملل انرژی اتمی: فاجعه‌ای هسته‌ای در کمین نیروگاه هسته‌ای زاپوریژژیا اوکراین

رئیس سازمان نظارت بر انرژی هسته‌ای سازمان ملل متحد روز شنبه هشدار داد که وضعیت اطراف ایستگاه هسته‌ای زاپوریژژیا که تحت کنترل روسیه است، «بالقوه خطرناک» شده است، زیرا مقامات مستقر در مسکو تخلیه مردم از مناطق اطراف نیروگاه را آغاز کرده‌اند.

به گزارش «انرژی امروز» ز رویترز، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) خواستار اقداماتی برای اطمینان از عملکرد ایمن بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا شد، زیرا تخلیه‌ مردم از مناطق نزدیک شهر انرهودار در حال انجام است.

بنا به گفته گروسی در وب سایت این آژانس «وضعیت عمومی در منطقه نزدیک نیروگاه هسته‌ای زاپوریژژیا به طور فزاینده‌ای غیرقابل پیش‌بینی و بالقوه خطرناک می‌شود».

گروسی می‌گوید «من به شدت نگران خطرات واقعی ایمنی و امنیت هسته‌ای هستم که نیروگاه با آن مواجه است. ما باید از هم اکنون برای جلوگیری از رخ‌داد یک حادثه بد هسته‌ای و پیامدهای مرتبط با آن برای مردم و محیط زیست اقدام کنیم.»

فرماندار روسی مستقر در بخش تحت کنترل مسکو در منطقه زاپوریژژیا اوکراین روز جمعه گفت که دستور تخلیه روستاهای نزدیک به نیروگاه را صادر کرده زیرا گلوله باران این منطقه در روزهای اخیر تشدید شده است.

احتمال می‌رود که یک ضد حمله توسط نیروهای اوکراینی علیه نیروهای روسیه در منطقه زاپوریژژیا که حدود 80 درصد آن در اختیار مسکو است، انجام شود.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که ساکنان مسیر بردیانسک و پریمورسک در سواحل دریای آزوف تخلیه می‌شوند.

نیروهای روسی چند روز پس از آن که رئیس جمهور ولادیمیر پوتین دستور حمله به همسایه خود را در فوریه 2022 صادر کرد، نیروگاه زاپوریژژیا را تصرف کردند. تبادل آتش اغلب در نزدیکی تأسیسات رخ داده و هر یک طرف دیگر را مقصر می‌داند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن