وزیر نیرو از طرح ضربتی آبرسانی به روستاها خبر داد

وزیر نیرو اجرای «طرح جهاد آبرسانی» روستایی را از جمله اقدامات قابل ملاحظه و موثر در دولت سیزدهم برشمرد و گفت: این طرح با هدف آبرسانی به روستاهای فاقد آب یا دارای تنش آبی  کشور اجرایی می‌شود.
به گزارش «انرژی امروز» از وزارت نیرو، محرابیان با بیان اینکه در سطح کشور 23 درصد روستاهایی که در طرح جهاد آبرسانی قرار دارند، در استان سیستان‌وبلوچستان هستند، افزود: روستاهای فاقد آب کشور در اقدامی مهندسی، ضربتی و جهادی و نیز با بسیج همه امکانات و ظرفیت‌های موجود، آبرسانی می‌شوند.
محرابیان با بیان اینکه طرح جهاد آبرسانی در مرحله نخست در 7200 روستا در حال اجراست، افزود: این طرح تا پایان سال گذشته بیش از 30 درصد پیشرفت داشته و انتظار می‌رود در سال‌جاری تعداد روستاهای تحت پوشش افزایش یابد و در نهایت با پیشبرد عملیات گسترده‌تر و بسیج همه امکانات در طول دولت سیزدهم، شاهد رفع مشکل و تنش آبی این مناطق باشیم.
وی در ادامه به ارزیابی قانون بودجه 1402 از منظر توجه به صنعت آب و برق پرداخت و گفت: بی‌تردید وزارت نیرو نیازمند تامین اعتبارات بسیار زیادی برای پیشبرد طرح‌ها و پروژه‌های صنعت آب و برق است، اما با در نظر گرفتن مقدورات کشور، لازم است از دولت و مجلس شورای اسلامی به منظور اعمال حمایت‌ در تدوین لایحه قانون بودجه 1402 قدردانی کرد، چرا که در این قانون، صنعت آب و برق به صورت ویژه و ممتاز دیده شده است؛ بنابراین وزارت نیرو در مراحل اجرا تلاش می‌کند بیش از گذشته و با اولویت بندی، با منابع کمتر پروژه‌های بیشتری را به ثمر برساند.

صنعت آب و برق اولین صادرکننده خدمات فنی مهندسی کشور
وزیر نیرو با اشاره به هموار شدن مسیر پیشرفت صنعت آب و برق در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: روند پیشرفت صنعت آب و برق پس از پیروزی انقلاب و پیش از آن قابل قیاس نیست. پیش از انقلاب تامین زیرساخت‌های این صنعت در اختیار کشورهای خارجی بود و تکنسین‌های ایرانی در آن دوران فقط در حد تعویض روغن ترانس اختیار داشتند، این در حالی است که امروز در صنعت برق تقریبا به خودکفایی کامل دست یافته‌ایم.
محرابیان با بیان اینکه صنعت آب و برق اولین صادرکننده خدمات فنی مهندسی کشور است، توضیح داد: امروز نه تنها بزرگترین نیروگاه‌ها از جمله نیروگاه‌های گازی، بخار و برق‌آبی در کشور توسط متخصصان داخلی طراحی و احداث می‌شود، بلکه سایر پروژه‌های این صنعت در سراسر کشور توسط متخصصان ایرانی به مرحله اجرا می‌رسد و عملیاتی می‌شود.
به گفته وی، امروز بیش از چهار پروژه عظیم در کشورهای مختلف از جمله سریلانکا، پاکستان و عراق آماده بهره‌برداری است و انتظار می‌رود این پروژه‌ها به صورت رسمی افتتاح شوند.
وی همچنین مهمترین برنامه کاری وزارت نیرو در سال 1402 را در کنار مدیریت مصرف، به ثمر نشاندن پروژ‌ه‌های نیمه تمام عنوان کرد و افزود: سالیان سال هموطنان ما در شهر سنندج نسبت به تامین آب شرب سالم و پایدار این شهر مطالبه داشتند، این درحالی است که پروژه تامین آب پایدار این شهر تحت عنوان انتقال آب از سد آزاد به شهر سنندج طی 10 سال از آغاز به کار فقط 10 تا 15 درصد پیشرفت داشت، اما در دولت سیزدهم این نیاز شناسایی و اعتبار مناسبی برای آن پیش‌بینی شد، به طوری‌که در بازه زمانی کمتر از 10 ماه 85 درصد این پروژه تکمیل و به بهره‌برداری رسید و با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.
وزیر نیرو تاکید کرد: امروز کیفیت آب شربی که در سنندج توزیع می‌شود، بسیار مطلوب است و رضایتمندی قابل ملاحظه‌ای به همراه داشته است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن