پایان حفاری فاز نخست تونل زیر دریایی آبگیر شهرک پتروشیمی مکران

حفاری فاز نخست تونل زیر دریایی آبگیر شهرک پتروشیمی مکران با هدف صیانت از محیط زیست و بدون تخریب ساحل دریای عمان به پایان رسید.

به گزارش «انرژی امروز» از نیپنا به نقل از روابط عمومی شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران، از آنجائی که‌ چابهار در منطقه‌ خشک‌ و کم‌ آب قرار گرفته‌ است‌ و همچنین‌ نیاز صنایع‌ به‌ آب و برق ایمن‌ و پایدار و نیاز روزانه‌ مردم منطقه‌، موضوع تأمین‌ آب مناسب‌ و برق ایمن‌ و پایدار، به‌ عنوان یکی‌ از پیش‌نیازهای‌ مهم‌ برنامه‌های‌ توسعه‌ای‌ است می‌بایست مورد توجه‌ قرار گیرد.

بدیهی‌ است‌ اطمینان از وجود آب مناسب‌ و برق ایمن‌ و پایدار در جذب سرمایه‌گذار در پروژه‌های‌ احداث صنایع‌ پتروشیمی‌ و همچنین‌ صنایع‌ پائین‌ دستی‌ آن و سایر پروژه‌های‌ صنعتی‌، حائز اهمیت‌ فراوان خواهد بود.

از سوی‌ دیگر با عنایت‌ به‌ وضعیت‌ خاص منطقه‌ چابهار به‌ لحاظ وجود گونه‌های‌ خاص گیاهی‌ و جانوری‌، عوارض منحصر به‌ فرد طبیعی‌ و همچنین‌ وجود نواحی‌ و مناطق‌ بکر و جاذب گردشگری‌، توجه‌ ویژه به‌ اصول حفاظت‌ از محیط‌ زیست‌ در طراحی‌ و اجرا هرگونه‌ مستحدثات و عوارض مصنوعی‌ در این‌ منطقه‌، از اهمیت‌ ویژه برخوردار است‌.

بر اساس این گزارش،‌ هنگام تهیه‌ طراحی‌ پایه‌، انواع روش‌های‌ آبگیری‌ از دریا با توجه نظر به‌ ظرفیت‌ آبگیری‌ مورد نیاز، داده‌های‌ زمین‌ شناسی‌ و جنس‌ بستر دریا، مورفولوژی‌ ساحل‌ منطقه‌، کارائی‌ سیستم‌، ملاحظات اجرائی‌، هزینه‌ ساخت‌، بهره‌برداری‌ و نگهداری‌ و همچنین‌ زمان اجراء بررسی‌ و نهایتاً آبگیری‌ باز عمیق‌ با روش لوله‌ گذاری‌ در دریا تائید و انتخاب شد.

روش های‌ متداول حفاری‌ افقی‌ بدون ترنچ‌ در حال حاضر در دنیا از عملیات حفاری‌ افقی‌ بدون ترنچ‌ جهت‌ عبور از زیر موانع‌، رودخانه‌ها، حفر کانال‌های‌ عبور آب و فاضلاب و برخی‌ کاربردهای‌ دیگر به‌ یکی‌ از روش‌های‌ کلی‌ روش حفاری‌ افقی‌ جهت‌دار (H.D.D) و میکروتونلینگ‌ (Microtunneling) انجام می شود که در آبگیر شهرک پتروشیمی مکران از روش میکروتونلینگ‌ (Microtunneling) استفاده شد.

این‌ روش یک‌ تکنیک‌ پیشرفته‌ جهت‌ نصب‌ لوله‌های‌ زیرزمینی‌ بصورت افقی‌ می‌باشد که‌ در آن از تکنیک‌ Pipe Jacking استفاده می‌شود. در واقع‌ Microtunneling همان روش جک‌ زدن لوله‌ است‌ که‌ بطور دقیق‌، مسیر حفاری‌ را می‌توان کنترل کرد.

با توسعه‌ ماشین‌آلات جدید این‌ روش توسط‌ کشورهای‌ آلمان، ژاپن‌ و انگستان صورت پذیرفت‌. در این‌ روش همزمان با راندن لوله‌های‌ مخصوص توسط‌ جک‌های‌ هیدرولیکی‌ بسیار قوی‌، عملیات حفاری‌ نیز درون شیلد و در جلوی‌ لوله‌ پیشرو صورت می‌پذیرد.

استفاده از این روش به دلیل عدم تخریب ساحل به محیط زیست و از لحاظ زیبایی شناختی نیز به ساحل آسیبی نرسیده است. و در تاریخ سوم دیماه ۱۴۰۲ عملیات حفاری به پایان رسید و در این روز عملیات خروج دستگاه حفاری زیر زمینی انجام شد.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن