پتروشیمی گچساران تا سه ماه دیگر افتتاح می‌شود

پتروشیمی گچساران یکی از بزرگ‌ترین طرح‌‌های صنعتی کشور تا ۳ ماه آینده به بهره‌برداری می‌‌رسد. معاون اجرایی رئیس‌جمهور در ادامه سفر دو روزه به استان کهگیلویه و بویراحمد از طرح پتروشیمی گچساران بازدید کرد.

به گزارش «انرژی امروز» از دنیای اقتصاد، محسن منصوری در این بازدید با اشاره به اینکه این طرح از بزرگ‌ترین طرح‌‌های عمرانی کشور محسوب می‌شود گفت: بیش از ۵۰‌درصد کار پتروشیمی گچساران که هم اکنون ۹۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد در دولت سیزدهم انجام گرفته که این امر نشان از ثمربخش بودن تلاش مسوولان برای تکمیل بزرگ‌ترین طرح اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد دارد.

محسن منصوری با اشاره به اینکه برای تحقق وعده بهره‌برداری تا سه ماه آینده، روزانه بیش از ۳‌هزار نفر فعالیت می‌کنند افزود: این طرح با ظرفیت تولید یک میلیون تن در سال محصول با حضور رئیس‌‌جمهور تا سه ماه آینده به بهره‌برداری می‌‌رسد.

علی عسکری مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز در این بازدید در خصوص برآوردهای مالی این پروژه اظهار کرد: برآورد بودجه ارزی موردنیاز ۴۸۵ میلیون یورو است. همچنین میزان ارز مصرف شده ۲۱۶میلیون یورو بوده که بیش از ۲۶۹ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی انجام گرفته است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی گچساران در خصوص آخرین وضعیت این پروژه گفت: هم اکنون واحد الفین پتروشیمی گچساران ۴۴/ ۹۵درصد، تصفیه آب ۳۳/ ۹۵درصد، جدا سازیASU  بیش از ۵۱/ ۹۷‌درصد، واحد بخار۲۷/ ۸۵درصد، برج خنک کننده۷۴/ ۹۷درصد، تصفیه پساب صنعتی ۹۱/ ۷۵‌درصد، آب ۳۵/ ۹۷ درصد، گاز سوخت ۵۵/ ۹۷ درصد، برق ۱۵/ ۹۷ درصد، مهندسی۸۸/ ۹۸درصد، تدارکات و خرید ۴۱/ ۹۸‌درصد پیشرفت دارد.

هدف از احداث طرح پتروشیمی گچساران، تامین خوراک مجتمع‌‌های زیرمجموعه پتروشیمی باختر واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب و همچنین مجتمع‌‌های پتروشیمی منطقه دنا شامل پتروشیمی چهارگانه ممسنی، دهدشت، بروجن و کازرون است.

نکته در خور توجه در خصوص شرکت پتروشیمی گچساران این است که این مجتمع به‌‌عنوان حلقه کلیدی و میانی زنجیره ارزش تبدیل گاز‌‌های ترش سرچاهی به محصولات با ارزش اتیلن و پلی‌‌اتیلن نقش ویژه‌‌ای را ایفا می‌کند و ضمن ارزش‌آفرینی و خلق ثروت در کاهش آلایندگی مشعل‌‌های منطقه و صیانت از محیط‌‌زیست بسیار نقش‌‌آفرین و موثر است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن