عقب‌نشینی پوتین دربرابر برنامه سقف قیمت گروه هفت برای نفت خام روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از دستورات قبلی خود که شرکت‌های روسی را از صادرات نفت خام مطابق با سقف قیمت 60 دلار در هر بشکه G7 منع می‌کرد، عقب‌نشینی کرد.

به گزارش «انرژی امروز» پوتین در فرمانی که در پایان دسامبر صادر شد، تولیدکنندگان روسی را از صادرات نفت خام و محصولات پالایش شده با شرایطی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با سقف قیمتی G7 مطابقت دارد، منع کرد.

روز جمعه، او این فرمان را اصلاح کرد تا فروش نفت خام به «کشورهای دوست» به هر قیمتی- صرف نظر از سقف قیمت- مجاز باشد.

پوتین و دولت او از اصطلاح «کشورهای غیردوست» برای توصیف کشورهایی مانند ایالات متحده، بریتانیا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا استفاده می‌کنند که در واکنش به جنگ روسیه در اوکراین تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده‌اند.

آنها همچنین اصطلاح «کشورهای دوست» را برای کشورهایی مانند چین و هند به کار می‌برد که اکنون پس از از دست دادن بازار اصلی قبل از جنگ در اروپا، بیشترین صادرات نفت روسیه را جذب می‌کنند.

اتحادیه اروپا واردات بیشتر نفت خام روسیه را از 5 دسامبر و واردات محصولات پالایش شده از روسیه را از 5 فوریه ممنوع کرد.

این ممنوعیت‌ها با محدودیت‌های قیمتی G7 همراه بود که استفاده از نفتکش‌های غربی، بیمه و خدمات مالی برای حمل و نقل نفت روسیه به کشورهای غیر G7 را ممنوع می‌کند، مگر اینکه این نفت با رعایت سقف‌ قیمت فروخته شود.

سقف نفت خام از زمان اجرا، یعنی از پنج ماه پیش تاکنون در 60 دلار در هر بشکه باقی مانده است. هدف آن کاهش درآمد مسکو از فروش نفت است و در عین حال اجازه می‌دهد نفت روسیه به بازار جهانی نفت راه یابد.

داده‌های دولت روسیه نشان می‌دهد که در این هدف موفق بوده است، در حالی که بیانیه اخیر وزارت خزانه داری ایالات متحده نشان می‌دهد که واشنگتن و متحدانش ممکن است اجرای سقف قیمت‌ها را گسترش دهند.

اوکراین به دنبال بالا بردن هزینه حمل و نقل نفت روسیه است

در همین حال، عرضه نفت خام روسیه به سه کشور کوچک اروپایی ممکن است به زودی افایش یابد، زیرا اوکراین بر افزایش هزینه‌های ترانزیت خط لوله‌ای که این نفت را منتقل می‌کند تاکید دارد.

اپراتور خط لوله روسی ترنس نفت Transneft می‌گوید که اوکراین می‌خواهد تعرفه‌های حمل و نقل نفت خام روسیه را از طریق خط لوله دروژبا که نفت مورد نیاز مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک را از طریق خاک خود تامین می‌کند، افزایش دهد.

کیف می‌خواهد هزینه ترانزیت را از اول ژوئن از 13.60 یورو در هر تن (حدود 2.05 دلار در هر بشکه) به 17 یورو در تن (2.56 دلار در هر بشکه) و از اول اوت به 21 یورو در تن (3.16 دلار) افزایش دهد.

ترانس نفت اعلام کرده که همتای اوکراینی اش، اوکرترنس نفت، Ukrtransnafta در مورد افزایش برنامه ریزی شده اطلاع رسانی کرده اما اضافه کرد که در مذاکرات با طرف اوکراینی شرکت نداشته است.

در ماه مارس بخش جنوبی این خط لوله دروژبا حدود 250000 بشکه در روز از طریق اوکراین به مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک نفت ارسال کرده و برنامه‌ریزی شده این میزان حمل ونقل از آوریل تا ژوئن به 325000 بشکه در روز برسد.

اتحادیه اروپا در 5 دسامبر خط لوله دروژبا را از ممنوعیت واردات نفت خام روسیه مستثنی کرد تا به آن سه کشور محصور در خشکی که به شدت به این خط لوله وابسته هستند، کمک کرده باشد.

آلمان و لهستان در گذشته حجم بیشتری از نفت خام روسیه را از طریق قسمت شمالی دروژبا وارد می کردند، اما آنها داوطلبانه به این واردات پایان دادند. هر دو کشور می‌توانند محموله‌های نفت خام از طریق دریا را مستقیماً دریافت کنند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن