چند نکته کلیدی از بیانیه گروه 7 درباره اقلیم و انرژی

گروه هفت کشور ثروتمند روز یکشنبه اهداف بزرگ جدیدی را برای انرژی خورشیدی و ظرفیت باد فراساحلی تعیین کردند و توافق کردند که توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را سرعت بخشند و به سمت حذف سریعتر سوخت‌های فسیلی حرکت کنند.

به گزارش «انرژی امروز» این بیانیه چند نکته کلیدی داشت. اول اینکه همانطور که انتظار می‌رفت در این بیانیه هم تهاجم روسیه به اوکراین محکوم شده است. این گروه اعلام کرده است که «آماده حمایت از بازیابی‌ پایدار و انعطاف‌پذیر و بازسازی سبز اوکراین» هستند.

یکی از نکات کلیدی بیانیه گروه هفت بی ارتباط با موضوع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین نیست: یعنی گاز. این گروه می‌گوید: با توجه به نیاز اولیه برای تسریع گذار انرژی پاک از طریق صرفه‌جویی در انرژی و کاهش تقاضای گاز، سرمایه‌گذاری در بخش گاز می‌تواند برای کمک به رفع کمبودهای بالقوه بازار ناشی از بحران مناسب باشد، اما مشروط به شرایط کاملا مشخص ملی. شرایطی که گره هفت برای این سرمایه‌گذاری قبول دارد این است که روشی باشد منطبق با اهداف اقلیمی و بدون اینکه کشورها تنها به این موضوع بپردازند و دیگر روش‌ها را کنار گذاشته باشند. به عنوان مثال در این بیانیه بر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر کم کربن و نیز تولید و مصرف هیدروژن تجدیدپذیر تاکید شده است.

گروه هفت بر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و نیز افزایش 150 گیگاواتی ظرفیت بادی تا سال 2030 بر اساس اهداف هر کشور و افزایش ظرفیت انرژی خورشیدی به بیش از یک تراوات ساعت تاکید دارند.

این گروه برای دستیابی به برق کربن‌زدایی شده تا سال 2035 بر حرکت به سمت حذف تدریجی تولید برق از زغال سنگ تاکید کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است که این کشورها قصد دارند تا در اسرع وقت به پروژه‌های جدید تولید برق با سوخت زغال‌سنگ خاتمه دهند.

تاکید بر توسعه تولید هیدروژن و آمونیاک به عنوان سوخت کم کربن برای پیشبرد کربن‌زدایی صنایع و حمل و نقل از دیگر موارد مطرح شده بیانیه است. از سویی این کشورها بر اهمیت منابع معدنی خاص برای زنجیره‌های تامین آسیب‌پذیر و نیز توجه ویژه بر اهمیت مقابله با خطرات ژئوپلیتیک در تامین این مواد معدنی تاکید شده است. برای رسیدن به استقلال در حوزه مواد معدنی هم حمایت 13 میلیارد دلاری از این صنایع را در دستور کار خود قرار می‌‌دهند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن