چین و آلمان بزرگترین واردکنندگان سوخت از روسیه هستند

آلمان از زمان حمله نظامی مسکو به اوکراین، دومین خریدار بزرگ سوخت‌های فسیلی روسیه پس از چین بوده است.

به گزارش اویل پرایس، طبق برآوردهای مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک (CREA)، از زمان آغاز جنگ اوکراین در یک سال پیش، روسیه بیش از ۳۱۵ میلیارد دلار درآمد از صادرات سوخت‌های فسیلی در سراسر جهان داشته و حدود نیمی از این درآمد (۱۴۹ میلیارد دلار) از کشورهای اتحادیه اروپا، به دست آمده است.

آمار این مرکز نشان می دهد پس از چین، آلمان دومین خریدار بزرگ نفت، زغال سنگ و گاز طبیعی روسیه بوده است. چین که همسایه و متحد غیررسمی روسیه به شمار می رود، بیش از ۸۰ درصد از صادرات سوخت‌های فسیلی روسیه به ارزش بیش از ۵۵ میلیارد دلار را دریافت کرده است. آلمان که بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپاست، به دلیل واردات گاز طبیعی به ارزش بیش از ۱۲ میلیارد دلار، دومین واردکننده بزرگ سوخت‌های فسیلی روسیه بوده است.

ترکیه که عضو ناتو بوده اما در اتحادیه اروپا نیست، سومین واردکننده بزرگ سوخت‌های فسیلی روسیه از زمان آغاز جنگ بوده است. این کشور احتمالا به زودی از آلمان سبقت گرفته و دومین واردکننده بزرگ از روسیه خواهد شد زیرا عدم عضویت در این بلوک، به معنای آن است که ترکیه مجبور نیست ممنوعیت واردات از روسیه که در اتحادیه اروپا به اجرا گذاشته شده است را رعایت کند.

ممنوعیت اتحادیه اروپا و مکانیزم سقف قیمت برای فروش نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه، باعث کاهش ۸۵ درصدی درآمد روزانه مسکو از فروش سوخت‌های فسیلی به این بلوک شده است. درآمد روزانه مسکو از ۷۷۴ میلیون دلار در مارس سال ۲۰۲۲، به ۱۱۹ میلیون دلار در ۲۲ فوریه سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا کرد

اگرچه هند، در این فاصله، واردات سوخت‌های فسیلی از روسیه را از روزانه سه میلیون دلار قبل از جنگ اوکراین، به ۸۱ میلیون دلار تا ۲۲ فوریه امسال افزایش داد اما این افزایش، به هیچ وجه شکاف ۶۵۵ میلیون دلاری که با کاهش واردات کشورهای اتحادیه اروپا به وجود آمده است را جبران نمی‌کند.

به همین ترتیب، با وجود این که کشورهای آفریقایی، واردات سوخت‌های فسیلی روسیه را از دسامبر سال گذشته افزایش دادند اما طبق گزارش وب سایت “اس اند پی گلوبال”، صادرات فرآورده‌های نفتی دریابرد روسیه، از ژانویه، ۲۱ درصد کاهش پیدا کرده است.

در مجموع، از اوج درآمد ۱.۱۷ میلیارد دلاری روزانه در ۲۴ مارس، درآمد روسیه از صادرات سوخت‌های فسیلی، بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده و به روزانه ۵۶۰ میلیون دلار رسیده است.

علاوه بر کاهش خرید از سوی اتحادیه اروپا، عامل اصلی دیگری که در افت شدید این درآمد تاثیر داشته است، کاهش قیمت نفت روسیه بوده که از زمان آغاز جنگ، حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده و از ۹۹ دلار در هر بشکه، به ۵۰ دلار رسیده است.

هنوز معلوم نیست این کاهش ادامه پیدا می‌کند یا خیر. دهمین بسته تحریمهای اتحادیه اروپا که در ۲۵ فوریه اعلام شد، واردات قیر، مواد مربوط نظیر آسفالت، کائوچوی مصنوعی و کربن سیاه را ممنوع کرد و برآورد می‌شود که مجموع درآمد صادراتی روسیه را حدود ۱.۴ میلیارد دلار کاهش می‌دهد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن