کاهش قیمت نفت با نگرانی از بحران مالی جدید با ورشکستگی بانک سیلیکون ولی

قیمت نفت تحت تاثیر ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی که بازارهای سهام را ملتهب کرده و نگرانی‌ها نسبت به بحران مالی جدید را برانگیخته است، در معاملات روز سه شنبه بیش از یک دلار کاهش پیدا کرد.

به گزارش رویترز، بهای معاملات نفت برنت با ۸۷ سنت معادل ۱.۱ درصد کاهش، به ۷۹ دلار و ۹۰ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸۵ سنت معادل ۱.۱ درصد کاهش، به ۷۳ دلار و ۹۳ در هر بشکه رسید. نفت برنت روز دوشنبه به پایین‌ترین حد از اوایل ژانویه سقوط کرده بود و شاخص نفت آمریکا نیز به پایین‌ترین رکورد خود از دسامبر نزول کرده بود.

تعطیلی ناگهانی بانک اس وی بی فایننشیال نگرانی‌هایی را نسبت به ریسک‌ها و مخاطراتی که برای بانک‌های دیگر در نتیجه افزایش چشمگیر نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا در یک سال گذشته به وجود آمده، را برانگیخته است. همچنین گمانه‌زنی‌هایی را درباره این که آیا بانک مرکزی آمریکا ممکن است روند تحکیم سیستم سیاست پولی خود را آهسته کند را به همراه داشته است.

مقامات آمریکایی در پی نگرانی‌ها نسبت به شرایط ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی که به ریزش دارایی‌های آمریکایی در پایان هفته گذشته منتهی شد و اقدام رگولاتورهای ایالتی که روز یکشنبه بانک سیگنچر در نیویورک را تعطیل کردند، روز یکشنبه تدابیر اضطراری را برای تقویت اعتماد به سیستم بانکی به اجرا گذاشتند.

لئون لی، تحلیلگر شرکت سی ام سی مارکتس در این باره گفت: فراتر از شوک‌های بانک سیلیکون‌ولی، قیمت نفت همچنین تحت تاثیر نشانه‌های بهبود اقتصادی کمتر از حد انتظار در چین با وجود لغو محدودیت‌های کرونایی در این کشور، تحت فشار کاهشی قرار گرفت.

بازار پیش از این، احیای قوی اقتصاد چین را پیش بینی کرد اما نرخ تورم در فوریه، تنها یک درصد بر مبنای سال به سال بود که منعکس کننده وضعیت تورم معرفی فعلی اقتصاد چین و تقاضای ضعیف است. آماری که هفته گذشته توسط منابع رسمی چین منتشر شد، نشان داد تورم مصرف‌کننده در دومین اقتصاد بزرگ جهان در فوریه که مصرف کنندگان چینی حتی پس از لغو محدودیت‌های کرونایی در اواخر سال ۲۰۲۲، برای هزینه همچنان محتاط مانده بودند، به پایین‌ترین نرخ در یک سال گذشته رسید.

اما در بخش عرضه، قرار است موسسه امریکن پترولیوم، آمار هفتگی ذخایر نفت و فرآورده‌های نفتی آمریکا را روز سه‌شنبه منتشر کند. شش تحلیلگر در نظرسنجی رویترز پیش بینی کردند ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به دهم مارس، حدود ۶۰۰ هزار بشکه رشد کرده است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا دوشنبه پیش بینی کرد تولید نفت نفت در هفت منطقه بزرگ تولید نفت شیل آمریکا در آوریل رشد کرده و به بالاترین میزان از دسامبر سال ۲۰۱۹ خواهد رسید. طبق پیش بینی این آژانس، تولید نفت شیل به میزان ۶۸ هزار بشکه در روز افزایش یافته و به ۹.۲۱ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن