یوشکا فیشر خواهان تجهیز اتحادیه اروپا به سلاح اتمی شد

یوشکا فیشر، سیاستمدار حزب سبزها می‌گوید، جهان تغییر کرده و اروپا به بازدارندگی هسته‌ای مستقل نیاز دارد.

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه وله، یوشکا فیشر، وزیر خارجه ‍سابق آلمان از حزب سبزها، در گفت‌وگو با وبسایت هفته‌نامه آلمانی “دی تسایت” از اروپا خواست، خود را بیش از پیش مسلح کند. او گفت: «ما باید توانایی بازدارندگی خود را بازسازی کنیم.»

فیشر تاکید کرد که این موضوع برای او “به هیچ وجه” خوشایند نیست، اما اجتناب‌ناپذیر است. او تصریح کرد: «تا زمانی که کشور همسایه ما روسیه از ایدئولوژی امپراتوری پوتین پیروی می‌کند، نمی‌توانیم از بازدارندگی روسیه صرف‌نظر کنیم.»

فیشر در پاسخ به این پرسش که آیا بازدارندگی شامل دستیابی آلمان به تسلیحات هسته‌ای نیز می‌شود، گفت: «این در واقع سخت‌ترین سؤال است. آیا جمهوری فدرال آلمان باید سلاح هسته‌ای داشته باشد؟ خیر. اروپا؟ آری. اتحادیه اروپا به بازدارندگی هسته‌ای خود نیاز دارد.» زیرا از نظر او جهان تغییر کرده است و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز «با تهدید هسته‌ای کار می‌کند».

فیشر دولت آلمان را فراخواند تا در تسلیحات متعارف سرمایه‌گذاری کند. او در عین حال یادآور شد که این امر “با سیاست اجتناب از بدهی و بودجه متعادل” امکان‌پذیر نیست.

به امید “هوموساپینس

حزب سبزها از زمان تأسیس خود در پیوند تنگاتنگ با سیاست مقاومت در برابر تسلیحات هسته‌ای بوده است. فیشر ضمن ابراز امیدواری از این که آمریکا و اروپا همچنان هم‌پیمان باقی بمانند این پرسش را مطرح کرد: «اما چه اتفاقی خواهد افتاد اگر دونالد ترامپ بار دیگر انتخاب شود؟ با در نظر گرفتن این سناریو، اروپا باید به طور جدی این سوال را از خود بپرسد.»

از نظر فیشر ۷۵ ساله، تکیه به زرادخانه قدرت‌های هسته‌ای فرانسه و بریتانیا در اروپای غربی به عنوان پاسخی به وضعیت تغییریافته “بیش‌از حد ساده و کوته‌نگرانه” است: «با این حال اولویت با قابلیت بازدارندگی در حوزه متعارف است.»

در وضعیت بحران کنونی او به “هومو ساپینس” (نخستین نژاد انسان) امید بسته است و می‌گوید: «وقتی هوا حسابی داغ شود، در بهترین حالت ما همیشه حرکت کرده‌ایم. پس از آن همیشه به اندازه کافی باهوش بوده‌ایم تا راه‌حلی پیدا کنیم.»

 

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن