آشوب ونزوئلا کوبا را هم به جیره‌بندی انرژی کشاند

با اضمحلال صنایع نفتی ونزوئلا، کوبا هم در حال دست و پا زدن است. بعد از این‌که صنایع نفتی ونزوئلا از هم پاشید به نظر می‌رسد کوبا هم دنبال‌روی این کشور شده است.

به گزارش «انرژی امروز» ونزوئلا، که زمانی موتور محرک نفت خام آمریکای مرکزی و جنوبی بود، دیگر نمی‌تواند آنقدری نفت تولید کند که بتواند اقتصاد خود را سرپا نگه دارد.

کوبا هم به طور دیوانه‌واری در حال حفاری مخازن جدید و کشف منابع عرضه جدید است اما هیچ ضمانتی وجود ندارد که این کشور خواهد توانست به زودی منابع نفتی خود را به ثبات برساند.

به نوشته وب سایت OIL PRICE، کوبا در دهه 90 وابسته به نفت ونزوئلا شد، نفت ارزان در ازای کارگران متخصص به کوبا فروخته می‌شد. اخیرا کوبا برای بیش از دو سوم مصرف روزانه خود به منابع نفتی خارجی نیاز دارد، 100 هزار بشکه از این نفت روزانه از ونزوئلا می‌آید. حالا این وابستگی کوبا به نفت ونزوئلا تبدیل به انتهای درد برای این کشور شده است.

در دل آشوب‌های سیاسی و انهدام اقتصادی ونزوئلا، صادرات نفت این کشور در سه سال گذشته 40 درصد کاهش یافت. از این رو کوبا به جیره‌بندی انرژی پرداخت.

برای این‌که بحران کوبا بدتر از این نشود، دولت دستور کاهش 50 درصدی مصرف سوخت و برق را برای بیشتر موسسات و شرکت‌ها صادر کرد، در نتیجه زمان کار کارمندان کاهش یافت و دسترسی به وسایل حمل و نقل به شدت کاهش یافت.

آوریل امسال کوبا فروش بنزین سوپر به ادارات دولتی و دیپلمات‌ها را محدود کرد.

بعد از مهلت قانونی هشت ماهه صادرات به کوبا، ونزوئلا دوباره نفت سبک به کوبا و کوراکو را در ماه مارس از سر گرفت. در این ماه پالایشگاه 187 هزار بشکه‌‌ای در روزِ Puerto la Cruz فقط با 16 درصد ظرفیت آن کار کرد. با این وضعیت ناپایدار و نبود نشانه‌های بهبود وضعیت اقتصادی، کوبا حالا به دنبال منابع نفتی جدید است.

کوبا به دنبال یافتن منابع نفتی جدید در چاه‌های فراساحلی خود است، و امیدوار است منابع جدید نفت را بیابد اما بیشتر آن‌ها خالی هستند.

بنابراین حالا کوبا دست خود را به سوی دوست قدیمی‌اش دراز کرده است، روسیه. ماه گذشته، روسیه اولین محموله نفتی خود را به کوبا فرستاد. این محموله 250 هزار بشکه نفت روسیه بود که اولین بخش از کل 1.9 میلیون بشکه در روزی بود که روسنفت روسیه قرار است به کوبا بفرستد. معلوم نیست بعد از فرستادن کل نفت، این معامله چه عاقبتی خواهد داشت.

مشخص است که اقتصاد ضعیف کوبا درخواست کمک را ادامه خواهد داد، اما دولت روسیه قبلا هم نشان داده است که اگر کوبا نتواند پولی بپردازد، نفتی هم دریافت نخواهد کرد.

برعکس ونزوئلا، که اجازه داد کوبا بدون پرداخت پولی، شیر نفت را به سمت خود باز کند، روسیه اعلام کرده است هیچ ارفاقی برای کشورهایی که پول نفت را پرداخت نمی‌کنند قائل نیست.

اگر کوبا بتواند نفت پیدا کند، بازی عوض خواهد شد، ‌اما نه الزاما به نفع کوبایی‌ها.

شرکت استرالیایی ملبان انرژی، تخمین زده است که کوبا به اندازه 637 میلیون بشکه نفت کشف نشده دارد و این شرکت با بودجه 30 میلیون دلاری برنامه‌هایی برای اکتشاف نفت دارد.

همان‌طور که کوبا ناامیدانه به دنبال حفاری است و نیم نگاهی هم به روسیه به عنوان جایگزینی برای تامین نفت ارزان دارد، آینده بی‌ثبات این کشور کمونیستی بیش از پیش نامطمئن‌تر می‌شود.

وقتی کوبا در تفحصات خود شانس نیاورد، و وقتی بیشتر مخازنی که دل به آن‌ها بسته ذی‌نفعانی خارجی دارد و هم‌پیمانان روس‌اش نیز در صورت نپرداختن پول نفت از طرف کوبا،‌ در قطع نفت ارسالی به این کشور خیلی فرز هستند، ورشکستگی این کشور فقیر به دلیل تلاش برای تامین انرژی کشور دور از انتظار نیست.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن