رتبه‌بندی فنی مخازن نفتی جهت ازدیاد برداشت با دی‏ اکسید‏کربن با رویکرد تصمیم‏گیری چند شاخصه

ذخیره‌سازی دی‏ اکسید‏کربن در حجم وسیع و به‌کارگیری آن در ازدیاد برداشت از مخازن نفتی به‌عنوان یکی از استراتژی‏ های کاهش گازهای گلخانه‌ای جو زمین مورد توجه قرار دارد. پس از شناسایی و ارزیابی تکنیکی مخازن، موضوع امتیاز دهی و رتبه‌بندی مخازن کاندید مطرح می‌شود که می‌تواند به‌عنوان یک پژوهش بین رشته‌ای در نظرگرفته شود. بررسی  ادبیات موضوع در حوزه مهندسی نفت نشان می‌دهد روش‏های ابتکاری در شرایط قطعیت برای امتیازدهی و رتبه‌بندی مخازن به‎کارگرفته شده است.

هدف اصلی پژوهش، به‌کارگیری تکنیک «تحلیل رابطه‌ای خاکستری» به‌عنوان یکی از روش‌های اثبات شده و پرکاربرد تصمیم‌گیری چند شاخصه، ‌برای حل مسأله رتبه‌بندی فنی مخازن نفتی جهت ازدیاد برداشت با دی‏اکسید‏کربن می‌باشد.

از آن جا که مسأله مذکور از منظر تئوری تصمیم‏گیری، مستلزم در نظر گرفتن شاخص‏های کمّی و کیفی از جنس بهینه می‌باشد، تکنیک‏ تحلیل رابطه‌ای خاکستری برای برآورده کردن ویژگی‏های خاص این مساله، تا حدودی بهبود داده شده است.

علاوه بر آن، برای مواجهه با عدم قطعیت‌های موجود در تعیین مشخصات مخزن و مقایسه پارامترهای آن‌ها از تئوری سیستم‌های خاکستری که توسعه یافته تئوری فازی محسوب می‌شود، استفاده شده است.به منظور نمایش کارآمدی روش ارائه شده در حل مسأله فوق، بیست مخزن نفتی ایران که به‌عنوان مخازن کاندید جهت تزریق دی‏اکسید‏کربن مطرح می‎باشند، از نظر فنی رتبه‌بندی شده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن