50 درصد دریاچه ارومیه در 10 سال احیا می‌شود

بیش از یک دهه از آغاز خشک شدن دریاچه ارومیه می‌گذرد. بسیاری از کارشناسان علت آن را احداث بزرگراه بر روی دریاچه، سدسازی، استفاده بی‌رویه از منابع آب حوزه آبریز دریاچه به‌ویژه احداث چاه‌های متعدد برای مصرف کشاورزی می‌دانند.

دولت یازدهم با ایجاد ستاد احیای دریاچه ارومیه تلاش کرد با توقف سدسازی مسدود کردن چاه‌ها و سایر اقدامات از خش شدن این دریاچه جلوگیری کند. این در حالی است که نادر قاضی پور، نماینده اصولگرای مردم ارومیه از اقدامات دولت دهم برای سدسازی دفاع کرده و اقدام دولت یازدهم در کنترل چاه‌ها را موجب آسیب به کشاورزان می‌داند.

علی محمد شاعری، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی انرژی امروز با تأکید بر اینکه «احیای دریاچه ارومیه در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست»، گفت: «اقداماتی که در سال‌های اخیر صورت گرفته هرچند نتوانسته منجر به احیای دریاچه ارومیه شود؛ اما اقداماتی در جهت احیای دریاچه بوده است و اگر این روند ادامه پیدا کند امید می‌رود طی یک دوره ده ساله بخشی از دریاچه ارومیه مجددا احیا شود. در حال حاضر اقداماتی که صورت گرفته عبارت است جلوگیری از حفر چاه‌های بی‌رویه و جلوگیری از ساخت سدهایی که در دست اقدام بود. همین‌طور مسدود کردن چاه‌هایی که غیرمجاز بوده یا چاه‌هایی مجازی که در حریم دریاچه ارومیه بوده است.»

وی ادامه داد: «ازجمله برنامه‌هایی که در حال اقدام است آب زاب به دریاچه ارومیه است که طبق پیش‌بینی‌ها حداکثر تا یک سال آینده باید به بهره‌برداری برسد. حدود 600 تا 700 میلیون مترمکعب آب از زاب به ارومیه منتقل خواهد شد. همچنین در جهت اجرای عملیات بیابان‌زدایی در نقاط بحرانی دریاچه هم اقدامات نسبتاً خوبی صورت گرفته است. ما نباید انتظار داشته باشیم دریاچه ارومیه در یک دوره کوتاه‌مدت احیا شود.»

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در پایان گفت: «اگر دولت اعتبارات موردنیاز طرح‌ها و پروژه‌هایی را که به تصویب ستاد احیای دریاچه ارومیه رسیده، تأمین کند، پیش‌بینی من این است که در یک دوره ده ساله حداقل 50 درصد آر دریاچه ارومیه قابل احیا است.»

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن