توافق دقیقه نود آمریکا و کانادا بر سر نفتا

ایالات متحده آمریکا و کانادا برای اصلاح پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) در آخرین لحظات به توافق رسیدند.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا یکشنبه شب، پس از جلسه‌ طولانی هیئت دولت به خبرنگاران گفت که روز خوبی برای کانادا بوده است، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

در پی اصلاح این پیمان دامداران و تولیدکنندگان محصولات لبنی آمریکایی دسترسی بیشتری به بازار لبنیات کانادا خواهند داشت. در مقابل آمریکا برای خودروهای کانادایی تعرفه جدیدی وضع نخواهد کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بارها تهدید کرده بود که اگر با کانادا به توافق نرسد، صنعت مونتاژ خودرو کانادا را که مقصد عمده آن بازار خودرو آمریکاست، با وضع تعرفه‌های جدید تنبیه کند.

کانادا سالانه حدود ۵۶ میلیارد دلار خودرو به آمریکا صادر می‌کند که این رقم ۲۰ درصد کل صادرات خودرو کاناداست. اما هم‌زمان صنایع خودروسازی آمریکا هم به قطعاتی که در کانادا تولید می‌شود وابسته‌ است.

دولت دونالد ترامپ پیشتر با مکزیک، عضو دیگر این پیمان به توافق رسیده بود. ۳۰ سپتامبر، آخرین روز مهلت توافق میان کانادا و آمریکا بود.

رسیدن به این توافق پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در ماه نوامبر برای آقای ترامپ اهمیت زیادی داشت.

نفتا یا پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی که در سال ۱۹۹۴ میان آمریکا، کانادا و مکزیک به امضا رسیده بود، مورد انتقاد شدید دولت ترامپ بود و خروج از آن یا امضای یک توافق‌نامه جدید از وعده‌های اصلی آقای ترامپ بود.

آقای ترامپ بارها گفته بود که از نظر او نفتا منافع ملی آمریکا را در تامین نمی‌کند و به زعم او زمینه سو‌استفاده شرکای اقتصادی آمریکا از بازار بزرگ این کشور را می‌دهد بدون آن که برای اقتصاد ایالات متحده فرصتی مشابه در کشورهای طرف پیمان ایجاد کند.

مذاکرات مجدد در مورد نفتا، از یک سال پیش و پس از آن آغاز شد که آقای ترامپ تهدید کرد در صورت تغییر نکردن شرایط پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی، از این پیمان خارج خواهد شد.

ارزش تجارت میان سه کشور به بیش از هزار میلیارد دلار در سال می‌رسد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن