7درصد سرمایه‌گذاری در بخش انرژی، یعنی کاهش مرگ‌ومیر

حتی سرمایه‌گذاری کم در انرژی می‌تواند باعث کاهش نیمی از مرگ‌ومیر زودرس حاصل از آلودگی هوا تا سال 2040 باشد.

به گزارش «انرژی امروز» سالانه 6.5 میلیون نفر در دنیا به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند این روند رو به افزایش باشد مگر این‌که بخش انرژی اقدامی قابل توجه در جلوگیری از افزایش انتشارات انجام دهد.

آلودگی هوا حالا تبدیل شده است به یک مشکل عمومی به ویژه در کشورهای فقیر. هیچ کشوری مصون از این قضیه نیست چون در اکثر کشورهای دنیا 80 درصد جمعیتی که در شهرها زندگی می‌کنند هوایی را تنفس می‌کنند که استانداردهای لازم کیفی تعیین شده توسط سازمان جهانی بهداشت را ندارد.

پیش‌بینی می‌شود مرگ و میر زودرس ناشی از آلودگی هوای خارج از منازل تا سال 2040 از رقم 3 میلیون نفر امروزی به 4.5 میلیون نفر برسد و بر همین اساس بیشتر این مرگ و میرها در کشورهای در حال توسعه آسیایی خواهد بود.

همزمان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در داخل منازل از 3.5 میلیون نفر به 3 میلیون نفر کاهش می‌یابد اما باز هم این میزان مرگ و میر ارتباط مستقیمی با فقر و عدم دسترسی به انرژی‌های مدرن دارد.

گزارش IEA

برهمین اساس، آژانس بین‌المللی انرژی IEA در اولین آنالیز کیفیت هوا در گزارش «چشم‌انداز انرژی جهانی» WEO از ارتباط بین انرژی، آلودگی هوا و میزان مرگ و میر سخن گفته است.

در این گزارش تاکید شده است که بخش انرژی می‌تواند باعث ارتقاء کیفیت هوا شود که چهارمین عامل تهدید کننده سلامتی بشر بعد از فشار خون بالا، سوء تغذیه و سیگار است.

تولید و مصرف انرژی به ‌ویژه از طریق احتراق کنترل نشده، ضعیف و ناکارآمد، مهمترین منبع انسان‌ساز انتشارات آلاینده است.

85 درصد ذرات و تقریبا تمام دی‌اکسید سولفور و نیتروژن دی‌اکسید از این طریق منتشر می‌شود.

سالانه میلیون‌ها تن از این آلاینده‌ها از طریق کارخانجات، نیروگاه‌های برق،‌خودروها، تریلرها و… در هوا پخش می‌شود و هنوز هم 2.7 میلیون نفر در دنیا وابسته به پخت و پز با اجاق‌های آلاینده هوا هستند و از سوخت‌هایی چون چوب، زغال چوب و دیگر بیومس‌های آلاینده استفاده می‌کنند.

برهمین اساس، IEA اعلام کرده است که روند کاهش این انتشارات تا سال 2040 بسیار آرام است.

گزارش IEA معتقد است که این مشکل در تمامی مناطق یکسان نیست. به عنوان مثال در کشورهای صنعتی انتشارات در حال کاهش هستند. کاهش انتشارات در چین قابل توجه است. اما انتشارات در هندوستان، جنوب شرق آسیا و آفریقا افزایش می‌یابد و انتظار می‌رود رشد تقاضای انرژی، سیاست‌های مربوط به کاهش آلودگی هوا را در این کشور تحت تاثیر قرار دهد.

فاتح بیرول مدیر اجرایی IEA می‌گوید: هوای پاک یک حق اساسی برای مردم است که البته بیشتر مردم دنیا از این حق محروم هستند. هیچ کشوری، فقیر یا غنی، نمی‌تواند ادعا کند که تلاش‌هایش برای مقابله با آلودگی هوا کامل بوده است. کشورها ناتوان در اجرای این اقدامات هستند. سیاست‌ها و تکنولوژی‌های آزمایش شده در زمینه کنترل آلودگی هوا باعث کاهش آلودگی هوا در تمام کره خاکی خواهد شد و مطمئنا با مزایای بهداشتی فراوانی که به همراه خواهد داشت، دسترسی به انرژی و بهبود پایداری و تاب‌آوری را گسترش خواهد داد».

در گزارش جدید IEA،‌ ادعا شده است که فقط هفت درصد افزایش سرمایه‌گذاری در انرژی تا سال 2040 باعث بهبود شدید بهداشت خواهد شد.  این سناریو در گزارش IEA به نام سناریوی هوای پاک Clean Air Scenario خوانده شده و گفته است که با اجرای این سناریو مرگ و میر حاصل از آلودگی هوای خارج از منزل در سال 2040 به کمتر از 1.7 میلیون نفر خواهد رسید و از طرفی مرگ و میر زودرس حاصل از آلودگی هوای خارج از منازل تا 1.6 میلیون نفر در سال کاهش خواهد یافت.

اما این استراتژی IEA نیازمند اجرای سیاست‌هایی است. اقدامات برای دسترسی مردم به پخت و پز با انرژی پاک کاهش برای 1.8 میلیارد نفر تا سال 2040، برای کاهش انتشارات داخل مناز در کشورهای در حال توسعه ضروری است در حالی که برای رسیدن به این هدفی که IEA در نظر گرفته است کنترل انتشارات، استفاده از سوخت پاک در بخش برق و نیز افزایش بهره‌وری انرژی در صنایع و استانداردهای انتشارات به ویژه برای حمل و نقل جاده‌ای ضروری است.

از طرفی IEA انتظار دارد با گذار انرژی، تقاضا برای انرژی در سال 2040 حدود 13 درصد کاهش یابد، سه چهارم آن مربوط به کنترل آلودگی هواست در حالی که امروزه این میزان نزدیک به 45 درصد است.

به هر حال، IEA در این گزارش سه بخش کلیدی را برای دولت‌ها معرفی می‌کند که نیازمند کار بر روی آن‌ها هستند:

1- اهداف طولانی مدت بلندپروازانه برای کیفیت هوا تعیین نمایند.

2- سیاست‌های هوای پاک را برای بخش انرژی تعریف نمایند.

3- نظارت و اجرای کامل این سیاست‌ها را مد نظر داشته باشند.  

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن