معاون وزیر راه: شبکه ریلی به شمال غرب کشور متصل شد

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با تکمیل 98 کیلومتر باقیمانده خط آهن مراغه – ارومیه که بیش از 400 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است، شبکه ریلی به شمال غرب کشور متصل شد.

«خیرالله خادمی» روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگاران با یادآوری به مزیت های ساخت خط آهن مراغه – ارومیه به طول 183 کیلومتر اظهار داشت: اتصال ارومیه به شبکه ریلی کشور و افزایش سهم راه‌آهن در ترانزیت کالا و مسافر از استان آذربایجان غربی، صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش آلاینده های زیست محیطی از مهمترین مزیت های راه‌اندازی این خط ریلی در شمال غرب کشور است. به گفته وی، ارزش کنونی هزینه 400 میلیاردی برای این پروژه اکنون یک هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: بی شک این خط آهن می‌تواند در رونق اقتصادی منطقه و دسترسی کارخانجات، صنایع کشاورزی و دامپروری به شبکه ریلی کشور بسیار تاثیرگذار باشد.

خادمی ادامه داد: این خط ‌آهن به گونه ای طراحی و ساخته شده که سرعت قطارهای باری حداکثر 120 کیلومتر در ساعت و سرعت قطارهای مسافری به 160 کیلومتر در ساعت می رسد و سالیانه می تواند 1.5 میلیون تن بار و یک میلیون مسافر جابجا کند.

وی به اهمیت اتصال پنج مرکز استان کشور به شبکه ریلی اشاره کرد و گفت: اتصال شهرهای رشت، تبریز، ارومیه، همدان و کرمانشاه در سال 96 و 97 یکی از اولویت های دولت تدبیر و امید بود که اکنون همه عملیات خط آهن مراغه به ارومیه به پایان رسیده و آماده افتتاح است. این مقام مسئول یادآور شد: 85 کیلومتر از این مسیر حد فاصل مراغه تا مهاباد در سال 1392 به بهره برداری رسید.

وی خاطرنشان کرد: ایستگاه ارومیه به عنوان یکی از زیباترین ایستگاه های کشور شناخته می شود که در زمینی به مساحت 30 هکتار در جنوب شرقی شهرستان ساخته شده و سطح زیربنای کل ساختمان های ایستگاه راه آهن ارومیه 16 هزار و 635 متر مربع است.

خادمی درباره وضعیت ایستگاه راه آهن نقده نیز گفت: ایستگاه زیبای راه آهن نقده در زمینی به مساحت 15 هکتار حد فاصل ایستگاه های ارومیه و مهاباد و براساس معماری بومی و فناوری های جدید ساخته شده و مجموع مساحت زیربنای ساختمان های این ایستگاه هفت هزار و 331 متر مربع است.

خادمی اظهار داشت: طبق موافقتنامه با سازمان برنامه بودجه، برای ساخت 33 پروژه باید 10 هزار و 85 کیلومتر خط آهن ساخته شود که اکنون ساخت 3300 کیلومتر آن در حال انجام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اکنون ساخت پنج هزار و 252 کیلومتر خطوط ریلی در حال مطالعه است و به تدریج با تامین اعتبارات مورد نیاز، این پروژه‌ها به مناقصه خواهد رفت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن