کره شمالی هنوز هم مراکز موشکی مخفی دارد

مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی در واشینگتن می‌گوید ۱۳ مرکز عملیاتی مخفی موشک‌های بالیستیک را در کره شمالی مکان‌یابی کرده‌است. یافته‌های این نهاد، چالش تازه‌ای در روند سیاست‌های اخیر ترامپ در قبال پیونگ‌یانگ برآورد می‌شود.

مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی یک اندیشکده عمده و مشهور، مستقر در ایالات متحده است. پژوهشگران این اندیشکده، روز ۲۱ آبان گفتند از روی تصاویر ماهواره‌ای توانسته‌اند ۱۳ سایت پیش‌تر اعلام نشده در کره شمالی را رصد و مکان‌یابی کنند. آن‌ها در عین حال این احتمال را مطرح کرده‌اند که علاوه بر این ۱۳ سایت، هفت مرکز دیگر نیز در کره شمالی مشغول فعالیت است که پیونگ‌یانگ آن‌ها را مخفی نگه داشته‌است.

در گزارش این نهاد آمده است «اگر قرار باشد یک توافق کامل و قابل راستی‌آزمایی با کره شمالی به‌دست آید، قاعدتا این مراکز، سایت‌هایی هستند که باید اعلام و عاری از سلاح شوند. [کره شمالی] می‌تواند از این پایگاه‌ها، برای عملیات هرگونه موشک بالیستیک، از موشک‌های کوتاه‌برد تا موشک‌های قاره‌پیما، استفاده کند».

مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی می‌گوید پیونگ‌یانگ برای ده‌ها سال به شکل دقیقی این مراکز را استتار و پنهان کرده است، تا در صورت یک حمله پیش‌گیرانه به کره شمالی، یا در صورت وقوع یک جنگ احتمالی، آسیبی به آن‌ها نرسد و عملیاتی باقی بمانند.

گزارش مرکز مطالعات راهبردی یک چالش تازه در سیاست‌های واشینگتن در قبال پیونگ‌یانگ توصیف می‌شود. این گزارش در عین حال مشکلات و پیچیدگی‌های پیش‌رو، برای خلع سلاح کامل کره شمالی -آن‌طور که واشینگتن خواستار آن شده- را نشان می‌دهد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، پس از دیداری تاریخی در سنگاپور با کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، اعلام کرده بود که آن کشور «دیگر یک تهدید اتمی نیست».

در هفته‌های اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا اظهاراتی را بیان کرده که حاکی‌ست او در روند مذاکرات با کره شمالی قصد ندارد تعجیل کند یا آن‌طور که خودش گفته موضوع غیر اتمی شدن کره شمالی «یک بازی زمان‌دار» نیست: «اگر دو سال، سه سال یا پنج ماه، مهم نیست. [در حال حاضر] خبری از آزمایش موشکی و هسته‌ای نیست».

پس از دیدار دو رهبر در سنگاپور، روند سیاسی تازه‌ای برای «حرکت به‌سوی غیر اتمی‌ شدن شبه‌جزیره کره» شکل گرفت. وزیر خارجه آمریکا با مقام‌های ارشد کره شمالی، از جمله یکی از مهم‌ترین و بانفوذترین مشاوران رهبر آن کشور در تماس بوده و مذاکراتی را نیز انجام داده‌است. به‌تازگی گفته شده ترامپ و کیم برای دومین بار به دیدار یکدیگر خواهند رفت. اما هفته پیش وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد تازه‌ترین دور از مذاکرات میان مایک پومپئو و کیم یانگ‌چال «به تعویق افتاده‌است». ساعاتی بعد وزیر خارجه کره جنوبی به نقل از مقام‌های ایالات متحده گفت پیونگ‌یانگ خواستار لغو دیدار تازه شده‌است.

کره شمالی در ماه‌های گذشته نارضایتی خود از برخی مسائل مانند ادامه تحریم‌ها را پنهان نکرده‌است. این در حالی‌ست که واشینگتن تاکید کرده تا زمانی که خلع سلاح اتمی پایان نگیرد، تحریم‌ها پابرجا خواهند ماند.

سئول سخت در تلاش است تا روند گفت‌وگوها و مذاکرات و حرکتی که در این زمینه شکل گرفته، ادامه پیدا کند. از سوی دیگر اما برخی از تحلیل‌گران می‌گویند نباید به اقدامات کره شمالی خوشبین بود. برای نمونه آبراهام دنمارک، مدیر بخش آسیایی اندیشکده شناخته‌شده «مرکز ویلسون» به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته «با وجود همه اقدامات، کره شمالی امروز همان‌قدر خطرناک است که یک سال پیش بود».

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن