خلاقیت محوری و گام‌هایی بلند برای خودکفایی

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی صنایع و از سال 1370 تا 1379 در مدیریت گازرسانی مشغول خدمت‌ هستم. در 1379 به عملیات گاز منتقل شدم و از سال 1395 نیز در سمت معاونت مهندسی و خدمات فنی منطقه دو عملیات انتقال گاز به همراه 32نفر از همکاران مشغول خدمت هستم. ساختار معاونت مهندسی منطقه دو شامل واحدهای خدمات فنی، برنامه‌ریزی و تعمیرات، تحلیل سیستم‌ها، مدیریت انرژی و امور پیمان‌هاست و مسائلی همچون مدیریت انرژی، مدیریت CMMMS، مدیریتIPCMMS و تعالی سازمانی نیز در این معاونت پیگیری می شود. یکی از اصلی ترین و مهم ترین ماموریت های معاونت مهندسی و خدمات فنی، پشتیبانی از واحدهای عملیاتی است، زیرا واحدهای عملیاتی بدون نیروی محرکه مهندسی نمی‌توانند به اهداف مورد نظر سازمان برسند.

توسعه روزافزون و کمبود کیفی و کمی در منابع انسانییکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که در معاونت مهندسی با آن مواجه هستیم، توسعه منطقه است؛ منطقه دو عملیات انتقال گاز به لحاظ جغرافیایی بسیار گسترده و شامل حدود 5هزار و 200کیلومتر از خطوط استراتژیک کشور است که از 7 استان گذر می کند و ایستگاه‌های متعددی نیز در سالیان اخیر به آن افزوده شده است. موضوع مهم این است که با وجود توسعه گسترده، نیروی انسانی موجود برای این روند کافی نیست و چالش های متعددی را به دنبال داشته است. البته خوشبختانه با نیروهای مجربی که در اختیار داریم، توانسته ایم تاکنون بر تمامی مشکلات فائق آییم.

خلاقیت برای مقابله با چالش‌هایکی از نکات کلیدی که به‌واسطه این کادر مجرب در این منطقه انجام شده، توفیق روزافزون در موضوع خودکفایی است؛ تا جایی که در آستانه گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، آرشیو قطعات داخلی‌سازی و بومی‌شده را با افتخار افتتاح کردیم که مشتمل بر 600 قطعه حساس و دارای شناسنامه فنی است. به این اقدام ماندگار در زمینه خودکفایی که با استفاده از دانش ایرانی محقق شده، افتخار می کنیم و همواره برای انجام آن، به خود می‌بالیم. برهمین اساس و با توجه به وجود تجارب ارزشمند و موفقیت های ارزنده که بیش از یک دهه از عمر آن می گذرد، امیدوار هستیم با صلاحدید مسئولان ارشد، الگوی موفقی برای کاربست آن در سراسر صنعت گاز محسوب شود.

پیشرو در مدیریت دانش‌افزون بر تلاش و وجود توانمندی های بسیار برای پایداری انتقال گاز در سراسر منطقه، تاکید بر مدیریت مصرف انرژی و استقرار استاندارد ایزو 50001 نیز در دستور کار قرار گرفته و گام‌های مثبتی نیز برداشته‌ایم؛ بدین ترتیب دستاوردهای ارزنده ای نیز برای بهینه سازی مصرف انرژی در توربین‌ها و البته، توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و پنل های خورشیدی برداشته‌ شده است.با تصمیم و حمایت مدیران، منطقه دو به عنوان پایلوت استقرار مدیریت دانش در صنعت گاز انتخاب شده است. بدین ترتیب با استقرار زیرساخت ها و آموزش های لازم تلاش خواهیم کرد بهترین استفاده از پتانسیل های موجود ازجمله تجربه و دانش انباشته شده در نیروهای پرتجربه‌ صورت گیرد. با توجه به اهمیت این موضوع، تعامل و ارتباط بسیار خوبی نیز با سایر مناطق و به‌ویژه استان‌های هم‌جوار خود در زمینه انتقال تجارب و اشتراک دانش و توان تخصصی، برقرار کرده ایم. نمود عینی و عملی توجه به این روند را نیز در سمینار علمی کاربردی که چندی پیش برگزار شد به خوبی شاهد بودیم؛ تا جایی که بیش از نیمی از مقالات ارائه شده ازسوی متخصصان صنعت گاز، متعلق به منطقه دو بود که بنابر اعلام مسئولان، هم اکنون به عنوان مقالات کاربردی و الگویی برای رفع چالش های صنعتی و اجرایی از آنها یاد می شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن