تعامل در زمین سخت

27سال پیش به‌عنوان تکنسین ارشد خطوط لوله در سال 1370 به استخدام شرکت ملی گاز درآمدم. تجارب کاری خود را از مسئولیت یاردهای بویین و میان‌دشت، آباده و پتاوه آغاز کرده، با مسئولیت تعمیرات خطوط لوله کهریزسنگ و عملیات ساختمانی ادامه دادم و هم اکنون نیز در معاونت عملیات خطوط لوله منطقه دو مشغول خدمت هستم. معاونت خط لوله منطقه دو عملیات انتقال گاز شامل 8 مرکز بهره‌برداری پتاوه، شهرکرد، اصفهان، بویین و میان‌دشت، گلپایگان، نطنز، نائین و یزد است که البته یارد اصفهان، زیرمجموعه‌ای به اسم مرکز بهره‌برداری دهاقان دارد. همچنین واحدهای حمل و نقل، تعمیرات شیرهای خودکار، کنترل خوردگی و عملیات ساختمانی نیز زیرمجموعه این معاونت محسوب می شوند.منطقه دو عملیات انتقال گاز با بیش از 5هزار و 200 کیلومتر خطوط انتقال گاز در سازهای مختلف و 6 خط سراسری، یکی از بزرگ ترین مناطق انتقال گاز کشور محسوب می شود که خطوط اول، دوم، سوم، چهارم، هشتم و دهم سراسری نیز از این منطقه عبور می‌کنند.

کهن‌سال سرسخت

خط مارون- گندم‌کار که در یارد شهرکرد واقع است، یکی از صعب‌العبورترین خطوط انتقال گاز کشور محسوب می شود که بعد از یکی از خطوط انتقال گاز کانادا، دومین خط صعب‌العبور دنیا لقب گرفته است. همچنین خط 6    اینچ میاندشت که با قدمتی حدود 60سال، قدیمی‌ترین خط انتقال گاز ایران محسوب می شود نیز در منطقه دو قرار دارد. سالانه بیش از 145 میلیارد مترمکعب گاز از مبادی مناطق پنج و یک عملیات گرفته و به مناطق هفت و سه و یک تحویل داده می‌شود. علاوه بر اینکه تامین گاز برای مصارف استان‌های واقع‌شده در منطقه دو، یعنی اصفهان، چهارمحال ‌و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، پوشش قسمتی از استان‌های خوزستان، مرکزی و لرستان نیز برعهده منطقه دو قرار دارد.

مکانیزم‌هایی برای کنترل

عملیات انتقال گاز، کاری بسیار پراسترس و پرزحمت است. همکاران ما با جان‌ودل وارد این حوزه شده‌اند و همه تلاششان این است که مشکلی در انتقال گاز به مناطق مختلفی که تحت پوشش آنهاست به وجود نیاید و تاکنون نیز خوشبختانه ازنظر قطع گاز در شهرهای واقع در حوزه منطقه دو عملیاتی، موردی نداشته‌ایم.در معاونت عملیات خطوط لوله واحد حفاظت از زنگ، کار کنترل خوردگی خطوط لوله را برعهده دارد. واحد شیرهای خودکار رسیدگی به LBV های میان مسیر خطوط لوله را در دستور کار دارد. واحد حمل‌ونقل برنامه لجستیک ماشین‌آلات و ماشین‌های سنگین خطوط لوله را بر عهده دارد. واحد عملیات ساختمانی نیز در پروژه‌های جدید و در دست اقدام، همکاری های لازم را به‌صورت پشتیبانی مراکز بهره‌برداری انجام می دهد.با هدف پایداری انتقال گاز، سال گذشته حدود 167کیلومتر از خطوط، پیگرانی هوشمند شد و خوشبختانه همکاران ما قبل از اینکه امسال فصل پیک مصرف گاز برسد تمام اقدام های لازم ازجمله پیگرانی و تعمیرات لازم را قبل از آغاز فصل سرما به اتمام رساندند. خوشبختانه برای سال جاری تاکنون مشکلی نبوده و امیدواریم که تا پایان سال هم بتوانیم همین امنیت را حفظ کنیم و برای سال آینده نیز پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است. یکی دیگر از موارد مهمی که در دستور کار داریم، تعویض پوشش خطوط انتقالی به دلیل قدمت آنهاست و امیدواریم با مساعدتی که از طرف شرکت انتقال گاز خواهد شد، برنامه‌های پیش‌بینی‌شده را در موعد مقرر به اتمام برسانیم.

چالش بارش برای لوله‌های گاز

 از دغدغه های مهمی که همکاران منطقه درگیر آن هستند، بارندگی‌های سیل‌آسای امسال بود که در مواردی به خطوط انتقال گاز آسیب رساند. با انجام بررسی های لازم ازسوی همکاران، طرح‌های ایمن‌سازی خطوط لوله تهیه شده و هم اکنون در یارد پتاوه که یکی از مناطق متاثر از سیلاب‌های اخیر بود، ایمن‌سازی خطوط در شرایط سخت و سرد در حال انجام است تا برای موارد حتی وسیع‌تر از بارندگی اخیر نیز آماده باشیم.از نظر نیروی انسانی باتجربه، بسیار غنی هستیم و همکاران ما همیشه در انجام وظایفشان سربلند بوده اند. به طور معمول و در مواقع بروز موارد خاص در سایر مناطق با تاکید مسئولان ارشد صنعت گاز، از تجارب متخصصان زبده‌ ما کمک گرفته شده که همواره باعث افتخار تمامی همکاران منطقه محسوب می شو.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن