تعرفه خورشیدی برای پرمصرف‌ها کلید مقابله با بحران برق در تابستان ۹۸

بحران برق و تبعات منفی سیاسی و اجتماعی ناشی از خاموشی برق در سال جاری باعث شد تا مسئولان وزارت نیرو برای جلوگیری از خاموشی‌­های مکرر در سال آتی از همین الان به فکر اقدامات لازم و متناسب باشند.

بررسی‌ها نشان می­‌دهد که حتی با وجو بارندگی­‌های سال جاری و افزایش ظرفیت نیروگاه­های حرارتی، رشد مصرف حدود 6% مصرف برق باعث خواهد شد تا حدود 4500 مگاوات کمبود برق در سال آتی وجود داشته باشد.

به همین دلیل یکی از مهم­ترین اقدامات وزارت نیرو مدریت مصرف با تمرکز بر مشترکان پرمصرف است که مقدار آن 1500 مگاوات لحاظ شده است.

در همین راستا وزارت نیرو به دنبال افزایش تعرفه برق مشترکان پرمصرف و به مقدار قابل محسوسی بود، اما در آستانه پایان امسال هستیم و مشخص نیست که چه زمانی هیات دولت با این پیشنهاد وزارت نیرو موافقت خواهد کرد. طرحی که بسیاری از کشورهای دنیا مانند آمریکا، برزیل،کوبا، آرژانتین، آفریقای جنوبی و مکزیک آن را تجربه کرده‌ و از بحران برق را به حد قابل توجهی کاهش دادند.

به عنوان مثال، در ایالت کالیفرنیا و همزمان با بحران برق و انرژی، شرکت SCE با مجوز رگولاتور انرژی آمریکا تصمیم به افزایش برق مشترکان خود گرفت. طی سه مرتبه افزایش قیمت بین سال­های 2000 تا 2006، مشترکان پرمصرف با افزایش قیمت­های بسیار بیشتری نسبت به مشترکان کم­ مصرف مواجه شدند.

با توجه به شکل که در انتهای متن آمده است می‌توان دریافت که در سال 2001 بهای برق مشترکان کم­ مصرف ثابت، در سال 2002 تنها 17% و در سال 2006 حدود 3% به تعرفه­های برق این مشترکان افزوده شد، اما افزایش برق مشترکان پرمصرف در همین سال­ها به ترتیب برابر با 49%، 79% و  83% بود.

واضح است که سیاست افزایش قیمت برق در کالیفرنیا کاملا مبنی بر حمایت از مشترکان کم­مصرف و فشار بیشتر بر مشترکان پرمصرف بوده است. این سیاست هوشمندانه منجر به کاهش 12% توان مصرفی  در سال 2001 هم شده است.

افزایش قیمت برق مشترکان پرمصرف مورد توافق مردم، مجلس و به خصوص کمیسیون انرژی مجلس هم است. چندی پیش فریدون حسنوند، رییس کمیسیون انرژی در اظهار داشت: متاسفانه بخش کوچکی از جامعه پرمصرف‌ها هستند که نسبت به صرفه جویی آب و برق اهتمام جدی ندارند.

وی افزود نباید اجازه دهیم این بخش از جامعه حقوق اکثریت را تضییع کنند، بیان داشت: وزارت نیرو باید هرچه سریع‌تر در این باره اقدامات لازم را صورت دهد و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی حمایت خود را از اجرای این طرح خواهند داشت».

حمایت مجلس از اجرای طرح تغییر تعرفه برق پرمصرف‌ها تسریع اقدام توسط وزارت نیرو

با توجه به قطعی‌بودن بحران برق در سال آتی لازم است تا هرچه زودتر اقدامات اساسی را برای مشترکان پرمصرف انجام داد. در همین راستا برخی از کارشناسان مانند دکتر نوفرستی از اساتید دانشگاه پیشنهاد دادند که مشترکان پرمصرف یا اقدام به نصب پنل خورشیدی نمایند یا اینکه قیمت برق خورشیدی را پرداخت کرده تا برق مازاد ایشان از طریق این نیروگاه‌ها تامین شود.

نوفرستی ضمن ارائه این پیشنهادات، افزود: « اگرچنانچه مشترکان پرمصرف هیچ­ یک از اقدامات فوق را انجام ندهند، بایستی ناچارا مصرف برق خود را در فصل تابستان کاهش دهند و مصرف خود را مانند سایر مردم به حد الگوی مجاز برسانند. در غیر این صورت، بحران برق قطعی خواهد بود و آسیب آن به همه مردم و به خصوص واحدهای تولیدی خواهد رسید».

۲ پیشنهاد برای مدیریت رفتار مشترکین پرمصرف برق گذر از پیک با نصب پنل‌های خورشیدی

از آنجایی که بعید است مشترکان پرمصرف به این راحتی اقدام به نصب پنل خورشیدی نمایند، لذا لازم است تا از همین امسال تعرفه مصارف مازاد ایشان به قیمت خورشیدی خانگی تعیین شده و به ایشان اعلام شود. در این صورت یا مصرف برق این مشترکان به حد الگو خواهد رسید یا اینکه برق مازاد ایشان تامین شده و بحران برق در سال آتی به حداقل خواهد رسید.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن