امیدواریم شاهد خشک شدن تالاب هشیلان نباشیم

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به اینکه امسال و سال گذشته بارندگی‌های خوبی در سطح استان داشتیم، ابراز امیدواری کرد دیگر شاهد خشک شدن این تالاب نباشیم .

فریدون یاوری مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه از تالاب هشیلان به عنوان یکی از تالاب‌های منحصر به فرد یاد کرد که به دلیل ویژگی‌های خاص و ارزش اکولوژیکی که دارد مهمترین تالاب کرمانشاه به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه این تالاب با تهدیدات متعددی مواجه است، گفت : یکی از مهمترین تهدید‌ها کمبود آب و خشکی است که امیدواریم با توجه به بارش‌های خوبی که امسال و سال قبل داشتیم شاهد خشک شدن تالاب هشیلان نباشیم.

مدیر کل محیط زیست استان کرمانشاه یکی از عوامل خشک شدن تالاب را وجود چاه‌های غیرمجاز در حاشیه آن اعلام کرد و یادآور شد: با همکاری آب منطقه‌ای مسدود شدن این چاه‌ها و همچنین نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های مجاز حاشیه تالاب در برنامه است.

به گفته یاوری، به منظور جلوگیری از خشک شدن این تالاب باید تعادل کافی بین ورودی آب تالاب که عمدتا از محل سراب سبزعلی است و برداشت آب برقرار شود.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه تالاب هشیلان نیازی به حق آبه از محلی خارج از تالاب از جمله سد‌ها و… ندارد، گفت: اگر خروجی آب متعادل باشد، خود منبع آب تالاب از سراب سبزعلی برای پر کردن آن کافی است.

وی عامل دیگری که تهدید تالاب به حساب می‌آید را تخریب اراضی و یا تصرف آن اعلام کرد و افزود: پرونده‌های خلع ید اراضی تالاب در مراجع قضایی در دست اقدام است و چند موردی از آن‌ها خلع ید شده است.

یاوری تاکید کرد: برای حفاظت از عرصه تالاب، اطراف آن را به وسعت حدود ۵۰۰ هکتار میله‌گذاری انجام دادیم تا محدوده تالاب به طور کامل مشخص باشد.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه سومین عامل تهدید کننده تالاب را نیز آلودگی آن توسط کود و سموم شیمیایی اعلام کرد که به دلیل کشاورزی که در حاشیه تالاب انجام می‌شود احتمال نفوذ این مواد به داخل تالاب وجود دارد .

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن