جلوگیری از تصویب قطعنامه علیه ایران در آیمو

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: هیات نماینده ایران در سازمان جهانی دریانوردی با رایزنی های فشرده مانع از تصویب قطعنامه علیه ایران در رابطه با امنیت دریانوردی دریای عمان و تنگه هرمز شدند.

  به گزارش «انرژی امروز» از سازمان بنادر و دریانوردی، جلیل اسلامی در مراسم گرامیداشت روزجهانی دریانوردی و دریانورد با اشاره به اینکه با اعمال تحریم های ظالمانه استکبار جهانی، صنعت حمل و نقل دریایی کشور در نوک پیکان این تحریم ها قرار گرفت، خاطرنشان کرد: مطمئن هستیم دولت و ملت بزرگ ایران با تکیه بر نیروی انسانی، ظرفیت ها و توانمندی های داخلی قادر به پشت سر گذاشتن این ناملایمات و توطئه های دشمنان خواهند بود.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: این سازمان به عنوان مرجع دریایی کشور، تلاش کرده است با اقداماتی نظیر استفاده از بیمه های تخصصی P&amp.I ایرانی، ارتقای کیفی خدمات فنی و مهندسی، صدور کلیه گواهینامه های فنی و ایمنی شناورها، انجام بازرسی ها توسط بازرسان ایرانی، افزایش توان نظارتی ایمنی بر آبراه های تحت حاکمیت و بنادر کشور، اتکای بر توان علمی و فن آوری شرکت های دانش بنیان، حضور فعالانه در مجامع بین المللی در جهت دفاع از حقوق قانونی ناوگان ملی دریانوردی کشور و ارتقای کیفی و کمی توان داخلی جهت انجام تعمیرات دوره ای ناوگان و ساخت کشتی های جدیداز تاثیر این تحریم ها بکاهد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر تصریح کرد: امروزه ایران به لحاظ استانداردهای آموزش و صدور گواهینامه های دریانوردان، به عنوان یکی از کشورهای پیش رو در جهان مطرح بوده و در لیست سفید سازمان بین المللی دریانوردی قراردارد و کشتی های تحت پرچم آن از رکورد مطلوبی در رژیم های کنترل و بازرسی مناطق جهان برخوردار است.  

حمایت از نوسازی ناوگان

وی در خصوص تعاملات با نهادهای بین المللی دریایی، خاطرنشان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی حسب قانون، نمایندگی رسمی دولت ایران را در چندین مجمع بین المللی برعهد دارد. در این میان نقش جمهوری اسلامی ایران در سازمان بین المللی دریانوردی به عنوان مرجع صلاحیتدار برای تدوین و تصویب مقررات جهان شمول حوزه ایمنی دریانوردی و حفظ محیط زیست دریایی، همواره مورد توجه دولت های عضو بوده است. این نقش آفرینی در دو سطح شرکت در اجلاس های فنی و تخصصی کمیته ها و شورا و دیگری همکاری های فنی از طریق برگزاری دوره های آموزشی و سمینارها است.

اسلامی درباره شناورهای سنتی و ارتقای ایمنی آن ها، گفت: اگرچه جایگزینی اینگونه کشتی ها بیش از یک دهه در دستور کار بوده ، اما علیرغم تسهیلات و مشوق های در نظر گرفته شده، توفیق این طرح ها به دلایل متعدد با فراز و فرود هایی مواجه بوده است، با این حال، سازمان بنادر و دریانوردی همیشه پشتیبان  برنامه ها وطرح های ساماندهی و نوسازی شناورهای سنتی بوده و در این مسیر آمادگی ایفای مسولیت های خود را داشته و دارد.

وی ادامه داد: تهیه برنامه ارتقا وجایگزینی شناورهای سنتی با همکاری دستگاه های ذی ربط از طریق کمیسیون اقتصادی هیات وزیران از جمله آن ها است.

ممانعت از تصویب قطعنامه دریایی علیه ایران

به گفته اسلامی، در اجلاس اخیر سازمان جهانی دریانوردی که هفته پایانی تیرماه برگزار شد، هیات نمایندگان ایران با حضور فعالانه و انجام رایزنی‌های فشرده با نماینده‌های دولت‌های عضو و غیر شورا مانع از تصویب قطعنامه‌ای شد که از سوی آمریکا و امارات در رابطه با امنیت دریانوردی دریای عمان و تنگه هرمز پیشنهاد شده بود و شورا نهایتا به ذکر برخی از مفاد قطعنامه در گزارش نهایی بسنده کرد.

عضویت ایران در ۳۰ کنوانسیون در پروتکل دریایی جهانی

وی ادامه داد: ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشتاز در کشتیرانی امروز در ۳۰ کنوانسیون و پروتکل دریایی عضو است و همواره خود را متعهد به اجرای استانداردهای بین‌المللی نسبت به ناوگان ملی دریایی می‌داند و ایمنی آبراهه استراتژیک تنگه هرمز، خلیج عمان و خلیج فارس با تهیه و تولید نقشه‌های به‌روزشده دریایی و ارائه خدمات ناوبری همواره تامین کرده است.

تولید سوخت کم سولفور

 عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین با اشاره به اجرای الزامات ناشی از  اصلاح کنوانسیون جلوگیری از آلودگی دریایی (MAROL) در رابطه با سوخت کم سولفور توسط کشتی ها از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی ( دی ماه ۱۳۹۸) ، توضیح داد: در این راستا، با حمایت  دولت و دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام، به روز رسانی و در صورت نیاز بازسازی پالایشگاهای کشور برای تولید سوخت کم سولفور  و حمایت از بخش خصوصی برای ورود به عرصه تامین و یا تولید سوخت مورد نظر کشتی ها ، در دستور کار جدی وزارت نفت قرار گرفته است.

معاون دریایی سازمان بنادر اذعان داشت: طبق الزامات ناشی از  اصلاح کنوانسیون جلوگیری از آلودگی دریایی در رابطه با سوخت کم سولفور توسط کشتی ها و در جهت کاهش آلودگی جوی ناشی از فعالیت کشتی ها، سوخت سنگین مصرفی ناوگان ملی دریایی که حدودا یک و نیم میلیون تن در سال برآورد می شود، می بایست از سطح گوگرد سه و نیم درصد به نیم درصد کاهش پیدا کند.

اسلامی تصریح کرد: تربیت دریانوردان شایسته ایرانی بر اساس سرفصل های آموزشی بین‌المللی و در تطابق با شعار همایش امروز (ناوگان ایرانی، دریانورد ایرانی) از مواردی است که در دستورکار سازمان بوده و است.

وی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی در مراکز علمی و آموزشی دریایی کشور نظارت عالیه دارد و ۱۲۰ دستورالعمل اجرایی را به روز نگه داشته است، ضمن آنکه ۵۰ نفر از فارغ‌التحصیلان غیربورسیه‌ای رشته علوم دریایی دانشگاه‌ها به عنوان کارآموز دریایی بر روی کشتی‌های تحت مالکیت شرکت ملی نفتکش معرفی شده‌اند.

۱۲۵  بانوی دریانورد داریم

وی در ادامه با اشاره به شعار سال سازمان بین المللی دریانوردی مبنی بر «توانمندی بانوان در جامعه دریانوردی» تاکید کرد: در حال حاضر ۱۲۵ بانوی دریانورد در سفرهای نزدیک به ساحل در کشور داریم؛ اما به لحاظ قانونی هیچگونه محدودیتی برای حضور بانوان در فعالیت های مختلف دریایی به ویژه فعالیت هایی که در خشکی مستقر هستند، وجود ندارد.

 معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تبریک روز جهانی دریانوردی و دریانورد به جامعه دریایی کشور تاکید کرد: این دو مناسبت فرصتی است از یک سال تلاش و زحمت دریانوردان عزیز میهن اسلامی و فعالان جامعه دریایی کشور در همه بخش ها؛ از حافظان حریم دریایی و امنیت دریانوردی کشور گرفته تا صنعت کشتیرانی، صیادی، صنایع دریایی و خدمات وابسته آن و محیط بانان محیط زیست دریایی قدردانی شایسته ای بعمل آوریم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن