توتال و سی‌ان‌پی‌سی‌آی دوستانه رفتند بابک زنجانی سنج نداریم

وزیر نفت با اشاره به اینکه عملیات طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی امسال آغاز می‌شود، گفت با اعمال تحریم‌ها شرکت‌های توتال و سی‌ان‌پی‌سی‌آی چین در فضای دوستانه از توسعه این فاز کنار رفتند.

بیژن زنگنه امروز (16 مهرماه) در آیین آغاز به‌کار پنجمین کنگره بین المللی راهبردی نفت و نیرو در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما با ابراز خوشحالی از حضور در میان همکاران صنعت نفت و قدردانی از برگزارکنندگان این کنگره درباره تعیین تکلیف توسعه میدان‌های مشترک اظهار کرد: ما در میدان گازی پارس جنوبی حرکت بزرگی کردیم و ان‌شاالله تا اواخر امسال یا اوایل سال آینده همه بخش دریایی 27 فاز پارس جنوبی پایان می‌یابد و پالایشگاه فاز 14 نیز سال 1400 تکمیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عملیات طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی امسال آغاز می‌شود، افزود: ما می‌خواستیم این کار را به دلیل استفاده از فناوری فشارافزایی در دریا با شرکت فرانسوی توتال انجام دهیم که متاسفانه در اعمال تحریم‌ها، هم توتال و هم شرکت سی‌ان‌پی‌سی‌آی چین کنار رفتند، حرفشان هم دوستانه بود و ما هیچ بحث و دعوایی با یکدیگر نداشتیم. شرایط تحریم به گونه‌ای بود که آنها نمی‌توانستند و نمی‌خواستند؛ فکر می‌کردند نمی‌توانند کار کنند و به هر حال کنار رفتند.

وزیر نفت با بیان اینکه وضع ما در فازهای میدان گازی پارس جنوبی بسیار خوب است، ادامه داد: امسال تا آخر سال نزدیک روزانه 70 میلیون مترمکعب گاز شیرین از این فازها وارد شبکه خواهیم کرد.

ما بابک زنجانی‌سنج نداریم فردی که می‌خواهد محموله نفتی ببرد باید منابع کافی داشته باشد

زنگه در بخشی از سخنان خود گفت: فردی که می‌خواهد محموله نفتی ببرد باید منابع کافی برای آن داشته باشد، ما بابک زنجانی‌سنج نداریم؛ حداقل پول مورد نیاز برای یک محموله نفتی ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار است.

وی ادامه داد: باید برای پولی که در کشور وجود دارد، فکر کرد تا از آن به نحو احسن استفاده کرد، شرایط دشواری است و باید از ابتکارهای خود استفاده کنیم.

وزیر نفت گفت: وزارت نفت در شرایط سخت این سال‌ها توانسته است کارهای بزرگی در بخش پتروشیمی، نفت و گاز انجام دهد، گرچه نیاز کشور بیشتر از این است.

زنگنه ادامه داد: همه بخش دریایی ۲۷ فاز پارس جنوبی تا پایان امسال به اتمام می‌رسد و عملیات اجرایی طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی هم امسال آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قرارداد میدان گازی فرزاد به‌عنوان یک میدان مشترک در ماه‌های آینده امضا می‌شود، گفت: امسال برای نخستین بار صادرکننده بنزین شدیم و بنزین یورو ۴ در کلانشهر توزیع می‌شود.

زنگنه اضافه کرد: صنعت نفت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها حمایت خواهد کرد و ده‌ها ساعت جلسه در این زمینه شرکت کردم و همچنین از استارت‌آپ‌ها بازدیدی داشتم.

زنگنه تصریح کرد: باشگاه نفت و نیرو بهترین مشاوره برای استارت‌آپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها خواهد بود و باید از ظرفیت آن استفاده شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن