شکستن سد کنکور با کمک ۱۰۰ میلیارد ریالی نفت

شرکت ملی نفت ایران در طول سه سال در مجموع ۱۲۶۱ دانش آموز در آستانه کنکور را در ۲ منطقه پارس جنوبی و غرب کارون با هزینه ای افزون بر ۱۰۰ میلیارد و ۷۰ میلیون ریال زیر پوشش دوره های تقویت بنیه علمی قرار داد.

سومین دوره کلاس های کنکور با عنوان «طرح تقویت بنیه علمی دانش آموزان منطقه پارس جنوبی و غرب کارون» از اوایل سال تحصیلی ۹۷ – ۹۸ با کمک مستقیم شرکت ملی نفت ایران و حمایت سازمان آموزش و پرورش استان های خوزستان و بوشهر برای سومین سال پیاپی پس از برگزاری کنکور سال ۹۸ به کار خود پایان داد.

شرکت ملی نفت ایران در طول این سه سال در مجموع ۱۲۶۱ دانش آموز در آستانه کنکور را در ۲ منطقه پارس جنوبی و غرب کارون با هزینه ای افزون بر ۱۰۰ میلیارد و ۷۰ میلیون ریال زیر پوشش دوره های تقویت بنیه علمی قرار داد. وزارت نفت همسو با سیاست مسوولیت های اجتماعی خود، توانمندسازی بنیه علمی دانش آموزان جوامع پیرامون مناطق صنعت نفت را از این مسیر پیگیری می کند که موجی از امید و اعتماد را در دل بومیان منطقه ایجاد کرده است.

در سال سوم برگزاری دوره کلاس های کنکور به دلیل تامین نشدن هزینه ها از محل بودجه سرمایه ای ممکن بود برگزاری این دوره با مشکل روبه رو شود، اما با نگاه ویژه هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران، تامین هزینه از محل بودجه جاری شرکت صورت گرفت و این دوره نیز کامل شد.

با مجموعه تلاش های انجام شده و به همت اساتید برجسته آموزشی، همچنین دانش آموزان مستعد این استان ها با همراهی شرکت ملی نفت ایران، شاهد نتایج قابل قبول در سه کنکور برگزار شده این سال ها بوده ایم.

در طول این سه سال مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز به عنوان مجری طرح های مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران، مسوولیت اجرای طرح تقویت بنیه علمی دانش آموزان این دو استان را به عهده گرفت.

در سال سوم این طرح که مصادف با سال تحصیلی ۹۷-۹۸ بود، ۳۰۰ نفر در منطقه پارس جنوبی با هزینه ۲۷ میلیارد ریال و در استان خوزستان در منطقه غرب کارون (سوسنگرد، هویزه و بستان) ۲۵۰ نفر با هزینه ۱۶.۷ میلیارد ریال تا برگزاری کنکور سال ۹۸ با این طرح همراه شدند.

اگرچه این طرح برای دانش آموزان رشته های تجربی و ریاضی فیزیک در ۲ منطقه برگزار شده بود، اما ۳۱ نفر از دانش آموزان رشته های انسانی، هنر و زبان نیز در طرح یاد شده در منطقه پارس جنوبی برای تقویت دروس عمومی در این دوره ها حاضر شدند.

 کسب رتبه های زیر ۱۰۰ کنکور

بررسی آمارها نشان می دهد در سومین سال برگزاری دوره در منطقه پارس جنوبی ۳۸ نفر حائز رتبه زیر ۱۰۰۰ در کنکور شده اند که از این میان یک نفر رتبه زیر ۱۰۰ به دست آورده است. همچنین در همین منطقه ۱۰۱ نفر حائز رتبه های بین ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ شده اند و رتبه های بین ۵۰۰۰ تا ۱۰ هزار شامل حال ۸۱ نفر شده است. ۷۱ نفر در این استان رتبه هایی بین ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار داشته اند و ۴۰ نفر باقیمانده نیز رتبه های بالای ۲۰ هزار کسب کرده اند.

در همین حال در منطقه غرب کارون در استان خوزستان ۶۶.۸ درصد از شرکت کنندگان در این دوره ها در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ موفق به ورود به دانشگاه دولتی شده اند. از تعداد ۲۵۰ نفر شرکت کننده در طرح تقویت بنیه علمی دانش آموزان غرب کارون ۱۲ نفر رتبه های زیر ۱۰۰۰ داشته اند؛ رتبه های ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ این منطقه شامل ۳۶ نفر در طرح شده است و ۳۹ نفر نیز رتبه های ۵ تا ۱۰ هزار کسب کرده اند. رتبه های ۱۰ تا ۲۰ هزار را ۷۴ نفر در این طرح کسب کرده اند و ۸۹ نفر باقی مانده نیز، رتبه هایی بالاتر از ۲۰ هزار داشته اند.

افزایش ۸۱ درصدی قبول شدگان کنکور

البته باید در نظر داشت که شروع این طرح در استان خوزستان به دلیل مشکلات مالی سال ۹۷ با تاخیر همراه بود؛ با این حال در همین منطقه تعداد قبول شدگان رتبه های زیر ۲۰ هزار در این سال نسبت به سال تحصیلی پیش از آن (سال ۹۶) رشد ۸۱ درصدی نشان می دهد و نسبت به سال قبل تر از آن (سال۹۵) حاکی از رشد ۴.۴ برابری است. در منطقه غرب کارون در کنکور ۹۶- ۹۷ یک نفر در رشته تجربی و یک نفر در رشته زبان که در دوره های تقویت بنیه آموزشی شرکت داشتند، موفق به کسب رتبه زیر ۱۰۰ شده اند؛ این در حالی است که در سال پیش از آن در این منطقه رتبه زیر ۱۰۰ در منطقه کسب نشده بود.

نتایج قبول شدگان در دانشگاه های دولتی نسبت به سال های پیش در منطقه غرب کارون تفاوت چشمگیری داشته است؛ در کنکور ۹۵-۹۶ تنها ۳۰ نفر و در سال ۹۶-۹۷ تعداد ۸۹ نفر و در کنکور ۹۷-۹۸ تعداد ۱۶۱ نفر موفق شدند در کنکور سراسری برای دانشگاه های دولتی پذیرفته شوند.

از مجموع ۳۰۰ نفری که در طرح تقویت بنیه علمی آموزشی مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی منطقه پارس جنوبی سال ۹۷ – ۹۸ شرکت کرده اند، ۵۶ درصد موفق به ورود به دانشگاه سراسری شده اند، اما باید در نظر داشت که این نتایج همه ماجرا نیست، چرا که در این استان ۳۱ نفر از دانش آموزان رشته علوم انسانی نیز موفق به ورود به دانشگاه سراسری شده اند، اما از آنجا که این دانش آموزان صرفا درس های عمومی را در طرح تقویت بنیه علمی دانش آموزی شرکت ملی نفت ایران شرکت کرده اند، در این آمار لحاظ نشده اند.

پراکندگی دانش آموزان قبول شده در دانشگاه های مطرح کشور نیز حائز اهمیت است، دانش آموزانی که در این دو منطقه دوره های تقویت بنیه را گذراندند، توانستند در دانشگاه های صنعتی شریف، تهران، امیرکبیر، شیراز، فردوسی مشهد، اصفهان، علوم پزشکی بوشهر، شهید چمران اهواز، جندی شاپور اهواز، آبادان، دزفول، بهبهان، گیلان، بابل و خلیج فارس بوشهر پذیرفته شوند.

توزیع قبولی این دانش آموزان در رشته های مختلف نیز در جای خود قابل تامل است؛ دانش آموزانی که دوره های تقویت بنیه علمی شرکت ملی نفت ایران را گذراندند، در رشته های داروسازی، پزشکی، دندان پزشکی، فیزیوتراپی، مامایی، فوریت های پزشکی، میکروبیولوژی، شنوایی-سنجی و پرستاری زیر شاخة علوم تجربی و مهندسی معماری، مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی شیمی، مهندسی مواد و متالوژی، مهندسی کامپیوتر، شیمی محض، ریاضی کاربردی و شیمی کاربردی زیر شاخه رشته ریاضی فیزیک، حقوق، ادبیات، جامعه شناسی، الهیات، علوم اجتماعی، دبیری، فلسفه، آموزش ابتدایی، مشاوره و راهنمایی و ادبیات فارسی در رشته انسانی و آموزش زبان انگلیسی و مترجمی زبان انگلیسی پذیرش شدند.

البته نباید از نظر دور داشت که محرومیت اقتصادی و معیشتی دانش آموزان این منطقه منجر به آن شده که برخی از رتبه های برتر، آینده کاری و نیز نزدیکی محل تحصیل را در انتخاب رشته های خود مد نظر قرار دهند و در رشته هایی همچون آموزش ابتدایی فرهنگیان برای رتبه های زیر ۱۰۰۰ انتخاب شده بودند.

 اختصاص ۸ هزار میلیارد ریال برای ۲۰۰ دانش آموز

نگاهی به نتایج کسب شده در اولین و دومین سال برگزاری دوره های تقویت بنیه علمی دانش آموزان نیز خالی از لطف نیست. در اولین سال برگزاری این دوره ها مصادف با سال تحصیلی ۹۵ – ۹۶ در منطقه غرب کارون، شرکت های تابع مستقر در منطقه به صورت پراکنده اقدام به برگزاری دوره های آموزشی کردند و مبلغ ۸ میلیارد و ۳۷۰ میلیون ریال برای آموزش ۲۰۰ نفر از دانش آموزان هزینه شد. در سال دوم در منطقه پارس جنوبی از سوی مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز ۲۸ میلیارد ریال برای آموزش ۲۸۰ نفر هزینه شد. همچنین در همین سال در منطقه غرب کارون ۲۰ میلیارد ریال برای آموزش ۲۰۰ نفر هزینه شد.مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز به عنوان متولی این طرح برای سال های آتی نیز برنامه های گسترده دارد؛ صنعت نفت می تواند طرح تقویت بنیه علمی دانش آموزان را گسترش و دانش آموزان را از سال های پایین تر برای آمادگی بیشتر به منظور شرکت در کنکور آموزش دهد. از طرفی در حالی که در این سه سال اساتید برجسته به صورت پروازی از سوی صنعت نفت برای آموزش دانش آموزان به این مناطق اعزام می شدند، می توان با توسعه این طرح ها آموزش مربیان و معلمان مستعد این مناطق را مد نظر قرار داد تا با افزایش سطح دانش و فراگیری شیوه های جدید آموزشی، استان را از نظر تامین مدرسان با کیفیت غنی کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن