افزایش ضریب برداشت و بهبود تولید نفت در بازه زمانی ۱۰ ساله کلید خورد

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب دستاوردهای قراردادهای ازدیاد برداشت و بهبود تولید از ۶ میدان نفتی را تشریح کرد.

شاهین کرد اظهار کرد: طرح های پژوهشی میدان محور در  ۹ میدان در گستره عملیاتی شرکت های ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، نفت و گاز اروندان، نفت فلات قاره و نفت مناطق مرکزی اجرا می شوند که ۶ میدان مربوط به مناطق نفت خیز جنوب است.

وی گفت: این قراردادها با مراکز دانشگاهی و  تحقیقاتی کشور برای انتقال و توسعه فناوری بخش بالادست شامل بهبود تولید و ازدیادبرداشت از میدان نفتی و گازی منعقد شده و به عنوان اولویت کاری معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت در سال ۱۳۹۸ در برنامه ملی اقتصاد مقاومتی گنجانده شده است.

کرد افزود:‌ بر اساس این قراردادها، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی منتخب موظف شدند با اتخاذ رویکرد پژوهشی و مبتنی بر فناوری‌های روز جهانی، کلیه فعالیت‌های لازم جهت افزایش ضریب برداشت و بهبود تولید از میادین مربوطه را در بازه زمانی  ۱۰ ساله راهبری کنند.

وی گفت:‌ قراردادهای واقع در حوزه عملیاتی مناطق نفت خیز جنوب شامل میادین اهواز، گچساران، کوپال، منصوری، کرنج و بی بی حکیمه است که از جمله مهم ترین پروژه های پژوهشی مناطق نفت خیز جنوب به شمار می آیند.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ادامه داد: انجام مطالعات پژوهشی و فناورانه به منظور توسعه فناوری‌ها در جهت بهینه‌سازی فرآیندهای تولید و افزایش ضریب بازیافت برداشت از میادین اهواز و  بی بی حکیمه به پژوهشگاه صنعت نفت، میدان گچساران به دانشگاه صنعت نفت، میدان منصوری به دانشگاه شیراز، میدان کوپال به دانشگاه صنعتی شریف و میدان کرنج به دانشگاه آزاد اسلامی واگذار شده است.

اهداف قراردادهای پژوهشی با دانشگاه ها

کرد با بیان اینکه مناطق نفت خیز جنوب بزرگ ترین حامی این طرح ها است و همکاری تنگاتنگی با دانشگاه های مجری این طرح ها دارد، افزود: هدف از انعقاد این قراردادها، تحقق راهبرد توسعه فناوری در تولید صیانتی، حداکثرسازی ضریب ازدیاد برداشت از مخازن، سهولت عملیات تولید، کاهش هزینه‌های عملیاتی و ایجاد ارزش افزوده با خلق نوآوری و به‎کارگیری فناوری های روز و تجربه شده جهانی در کشور است.

وی گفت: در گذشته قراردادهای پژوهشی، فرآیند محور بود اما قراردادهای ازدیاد برداشت و بهبود تولید از میادین، خروجی محور است و به دنبال کسب نتیجه کاربردی از این قراردادها و ارتقا سطح دانشگاه ها برای رفع نیازهای صنعت هستیم.

کرد اظهار کرد: قراردادهای مذکور مشتمل بر ۵ بسته کاری است که  تا کنون بسته‌های کاری اول برای برخی از مشاورین پژوهشی در حال اتمام و برنامه ریزی برای انجام بسته‌های کاری بعدی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح تا این مرحله دستاوردهای قابل قبولی داشته است، افزود: مشخص شدن چالش‌های اصلی میادین در سه بخش چاه محور، مخزن محور و تاسیسات محور، غربالگری اولیه ازدیادبرداشت و بهبود تولید از میادین، تهیه نرم‌‌افزارهای بومی غربالگری روش های ازدیاد برداشت و بهبود تولید از میادین، شناسایی میادین مشابه در سطح دنیا و مشخص شدن کمبودهای اطلاعاتی میادین از اهم دستاوردهای این قراردادهاست که تاکنون کسب شده است.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب خاطرنشان ساخت: به منظور بررسی پیشرفت پروژه ها و رفع چالش های احتمالی، هر هفته نشست تخصصی با حضور نمایندگان یکی از دانشگاه های طرف قرارداد در مناطق نفت خیز جنوب برگزار می شود  و کارشناسان این شرکت نیز از دانشگاه های مجری طرح ها بازدید می کنند.

کرد با بیان اینکه پیشرفت این طرح ها مدیون تلاش و کوشش مجموعه مدیریت امور فنی است گفت:‌ به منظور راهبری این پروژه ها ۶ کمیته تخصصی متشکل از ۳۰ نفر از کارشناسان مدیریت امور فنی و پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب تشکیل شده است که تلاش همه آنها جای تقدیر دارد.

تحول در عرصه ارتباط دانشگاه و صنعت

وی افزود: اجرای این طرح تجربه جدیدی برای شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و دانشگاه های طرف قرارداد است و می توان این طرح را به عنوان یک طرح کلان و ملی و یک تحول در عرصه ارتباط دانشگاه و صنعت دانست.

 رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: ما با اجرای این طرح بر روی بخش علمی و دانشگاهی کشور سرمایه گذاری کرده ایم که نتایج مثبتی را به همراه دارد.

وی افزود: دانشگاه ها با اجرای این طرح با داده ها و چالش های واقعی مخازن کار می کنند و از توان و ظرفیت دانشگاه های معتبر خارجی نیز استفاده می کنند که قطعا اثرات مثبتی بر صنعت نفت خواهد داشت.

به گزارش «انرژی امروز» از روابط عمومی مناطق نفتخیز جنوب، کرد یادآور شد: در نشست وزیر نفت با روسای دانشگاه ها و مدیران عامل، مدیران فنی و روسای پژوهش و فناوری شرکت های طرف قرارداد که روز شنبه ۵ بهمن ماه در تهران برگزار شد، ‌وزیر نفت از اقدامات شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در اجرای این طرح تقدیر کرد و اقدامات انجام شده در مناطق نفتخیز جنوب را تحول بزرگی در انجام پروژه‌های پژوهشی دانست.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن