فرماندهی واحدی جهت تدوین استراتژی های مقابله با تحریم وجود ندارد

نشست تخصصی کارگروه «تحریم» کنگره سیاستگذاری انرژی با موضوع استراتژی های مقابله با تحریم نفت در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد.

اولین نشست تخصصی کارگروه تحریم کنگره سیاستگذاری انرژی، روز شنبه 12 بهمن ماه در دانشکده مهندسی نفت دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد. این کنگره در اردیبهشت ماه سال آینده در دانشگاه امیرکبیر برگزار خواهد شد.

از ابتدای انقلاب اسلامی، ایران همواره با تحریم‌های یکجانبه امریکا مواجه بوده است و به مرور زمان بر شدت این تحریم‌ها افزوده شده است تا اینکه در سال‌های 90-92 تحریم‌های اعمالی به اوج خود رسید. باید توجه داشت که به دلیل دشمنی امریکا با اصل انقلاب اسلامی و دائمی بودن مبارزه انقلاب با استکبار، تحریم به عنوان یک ابزار فشار اقتصادی، همواره مورد استفاده امریکا برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی قرار خواهد گرفت.

مهم‌ترین نگرانی در شرایط کنونی کشور، التهابات اقتصادی و فشار معیشتی بر مردم بوده که بخشی از آن ناشی از سومدیریت داخلی است. بنابراین جمهوری اسلامی بایستی ضمن مدیریت فضای اقتصاد داخلی و ایجاد ثبات در آن، رویکرد حذف نقاط آسیب‌پذیری ناشی از تحریم‌ها و مقاوم‌سازی اقتصاد کشور را در پیش گیرد. لذا با توجه به این مساله، اندیشکده نفت و انرژی و اندیشکده  سیاستگذاری امیرکبیر در نظر دارد کنگره سیاستگذاری انرژی را با محوریت تحریم در اردیبهشت ماه سال آینده برگزار نماید. در همین راستا کارگروه تحریم کنگره سیاستگذاری انرژی، اولین نشست تخصصی خود را جهت هم اندیشی فعالان این حوزه، روز شنبه 12 بهمن ماه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار کرد.

در ابتدای این نشست، آقای علیرضا صفری مسئول کارگروه تحریم نفت کنگره سیاستگذاری انرژی، به بیان 4 رویکرد متفاوت برای مقابله با تحریم نفت پرداخت. تصفیر نفت در بودجه، راهبرد سیاسی جهت حل چالش های تحریم نفت، بازمعماری ساختار انرژی کشور و همچنین امکان دورزدن بلندمدت تحریم نفت، نگاه های متفاوتی نسبت به حل مساله تحریم نفت بود که صفری به آنها اشاره کرد.

در این نشست قمصری مدیر سابق امور بین الملل شرکت نفت، حسن تاش مدیر سابق موسسه مطالعات انرژی، دکتر ملکی عضو هیئت علمی دانشگاه شریف و آقایان دکتر قاسمیان، پرهیزکاری، رعنایی، کریمی، اسدزاده، عسکری، ظفریان و خاقانی حضور داشتند و هرکدام نظرات خود را در مورد بحث مذکور مطرح کردند. مختصری از نکات مطرح شده در این جلسه به شرح زیر است.

در ابتدا به این نکته اشاره شد که در کشور فرماندهی واحدی جهت تدوین استراتژی های کلان مقابله با تحریم وجود ندارد. این مساله به تضادهای عملیاتی در مواجهه با تحریم منجر می شود. اگر مشکلات ساختاری داخل کشور و مشکلات تراکنش های بانکی حل شود، امکان افزایش فروش نفت وجود خواهد داشت. وابستگی بودجه  کشور به فروش نفت خام باعث شده که آمریکا بتواند از این طریق به اقتصاد کشور صدمه بزند.

همچنین راهبرد اصلی کشور در زمینه دیپلماسی انرژی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به این نکته تاکید شد که راهبرد اصلی دیپلماسی انرژی بایستی به سمت ایجاد روابط بیشتر با همسایگان از طریق فروش گاز و برق و همچنین همکاری با روسیه و چین سوق پیدا کند. در این جلسه نگاه غیر واقع بینانه دولت نسبت به میزان فروش نفت خام و درآمد حاصل از آن مورد نقد قرار گرفت. چراکه این میزان صرفا برای تراز بودجه و بیشتر از مقدار واقعی برآورد شده است و کشور را در میانه   سال دچار کسری بودجه می کند. در ادامه نشست از صادرات گاز به عنوان یکی از راه های  جایگزین فروش نفت خام نام برده شد.

در این نشست به این نکته اشاره شد که قیمت نفت یک شاخص مهم برای تعیین میزان فشار تحریم ها است. در تحریم های قبلی در بازار نفت با شرایط مازاد عرضه مواجه نبودیم و در تحریم های فعلی مازاد عرضه موجب حذف بخش زیادی از نفت ایران از بازار شده است.

در پایان این نشست، بحث و بررسی سایر ابعاد تحریم نفت به جلسات آینده این کارگروه موکول شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن