ساخت مخازن ذخیره سازی 10 میلیون بشکه نفت و 4 میلیون بشکه میعانات گازی

ذخیره‌سازی نفت خام به عنوان یکی از راهبردهای شرکت ملی نفت ایران در مسیر کم اثر کردن تحریم های ظالمانه مطرح شده است. در همین راستا قرارداد ساخت مخازن ذخیره‌سازی ۱۰ میلیون بشکه‌ای نفت خام در گناوه و تاسیسات جانبی آن در بندر جاسک طی سال گذشته نهایی شد.

مخازن ذخیره سازی یادشده، نفت خام ارسالی از خط لوله ۴۲ اینچ انتقال نفت خام گوره-جاسک را در انتهای خط دریافت و ضمن ذخیره‌سازی و نگهداری نفت صادراتی، آن را به خطوط لوله دریایی و گوی‌های شناور نفت خام در پایانه صادراتی جاسک پمپاژ می‌کند.

طرح ساخت مخازن ذخیره‌سازی نفت در بندرجاسک بخشی از پروژه انتقال نفت گوره-جاسک است؛ پروژه‌ای که با تاکید مقام معظم رهبری و دولت با جدیت پیگیری می‌شود و به توسعه کشور در بخش جنوب شرقی می‌انجامد. افزون بر این، تنوع‌بخشی به نقاط صادرات نفت و تامین خوراک واحدهای پایین‌دستی نیز در این طرح هدف‌گذاری شده است.

این طرح که به عنوان طرحی در راستای پشتیبانی صادرات نفت خام از جزیره خارگ مطرح است، اقدامی راهبردی در راستای استمرار و تداوم تولید پایدار نفت خام و تکمیل و ارتقای زنجیره ارزشی صنعت نفت کشور به شمار می‌رود.

در عین حال با اتمام ساخت مخازن و تاسیسات ذخیره‌سازی و ایستگاه‌های اندازه‌گیری میعانات‌گازی در استان بوشهر، امکان ذخیره سازی میعانات گازی تولیدی تعدادی از پالایشگاه های پارس جنوبی با ظرفیت اسمی ۲.۵ میلیون بشکه فراهم شده است؛ همچنین پیش بینی می شود با اتمام سه مخزن باقیمانده تا پایان بهمن ماه امسال، ظرفیت ذخیره سازی میعانات گازی پارس جنوبی به چهار میلیون بشکه برسد. 

جمع آوری گازهای مشعل، گامی بلند در مسیر پاسداشت محیط زیست

شرکت ملی نفت ایران در کنار انجام فعالیت های توسعه ای، نگاه ویژه ای به محیط زیست دارد؛ از همین روی از مدت ها قبل طرح جمع آوری گازهای همراه نفت در این شرکت آغاز شده و مقرر شده است تا پایان برنامه ششم توسعه از سوزاندن بیش از ۹۰ درصد گازهای مشعل جلوگیری شود.

گام های اولیه برای انجام این برنامه که نیازمند ۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری است پیشتر برداشته شده و بنابر برنامه زمانی، بهره برداری از طرح های مربوط به آن ها از امسال آغاز شده و تمام آن ها (به جز یکی که در سال ۱۴۰۱ به بهره برداری خواهد رسید) در سال ۱۴۰۰ به مدار خواهند آمد.

در مسیر تحقق این برنامه، ضمن تدوین نقشه راهی برای جمع آوری ۹۰ درصد از گازهای همراه نفت در حوزه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، ساخت ۲۳ کارخانه کوچک با تجهیزات کاملا ایرانی در دستور کار قرار گرفته است که علاوه بر صیانت از محیط زیست، گام موثری در اشتغال زایی نیروهای بومی در منطقه به شمار می رود.

در همین حال قراردادی با عنوان «قرارداد جمع آوری گازهای مشعل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب» برای جمع آوری گازهای مشعل ظرف کمتر از سه سال میان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی مارون منعقد شده که عملیات اجرایی آن بر اساس برنامه زمان بندی آغاز شده است.

با اجرای این قرارداد، افزون بر ایجاد ارزش افزوده برای کشور و جلوگیری از آلودگی محیط زیست، از سوزاندن روزانه افزون بر ۷۶۰ میلیون فوت مکعب (معادل ۲۲ میلیون متر‌مکعب) گاز در مناطق گچساران، آغاجاری، مارون و کارون جلوگیری می شود.

در مسیر حفاظت از محیط زیست، اقدامات موثر دیگری نیز طی سال گذشته در شرکت ملی نفت ایران اجرایی شده است که از آن جمله می توان به استفاده از دستگاه های فراورش سیار نفت (MOT) و تفکیکگر سیار نفت(MOS)  و دستگاه مشعل سبز (Oil Green Burner) جهت پیشگیری از آلودگی هوا و سوزاندن مواد زائد نفتی ناشی از عملیات حفاری چاه های نفت در گودال های سوزا و همچنین برنامه ریزی برای ارتقا تصفیه خانه های فاضلاب پالایشگاه های گاز منطقه پارس جنوبی اشاره کرد.

به گزارش «انرژی امروز» از شرکت ملی نفت ایران، در عین حال با تصویب تامین اعتبار طرح تدوین دستورالعمل یکپارچه نحوه انجام مطالعات ارزیابی اثرات زیست‌محیطی(EIA)  پروژه‌های صنعت نفت در هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران، گام بلند دیگری در مسیر حفظ و صیانت از محیط زیست برداشته شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن