تقابل مکزیکوسیتی و ریاض بر سر نفت

رویکرد نفتی رئیس‌جمهوری مکزیک سبب تشدید تقابل این کشور با سعودی‌ها شده‌ است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بزرگ‌ترین توافق کاهش عرضه‌ای که تاکنون از سوی مهم‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان در نظر گرفته شده است، به دلیل نپذیرفتن رئیس جمهوری چپ‌گرای مکزیک هنوز در هاله‌ای از ابهام است و این موضوع، خشم شاهزاده سعودی را که به پیشبرد این توافق کمک کرده در پی داشته است.

علت همراه نشدن مکزیک با سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به اوپک پلاس، به مخاطره افتادن باسازی شرکت دولتی نفت مکزیک (پمکس) عنوان می‌شود.

در سه روز گذشته، مکزیک در برابر فشارهای عربستان برای پذیرش سهم کاهش تولید خود در قالب توافق کاهش عرضه اوپک پلاس مقاومت کرده است.

توافق کاهش تولید روزانه ۱۰ میلیون بشکه‌ای اوپک پلاس برای ماه‌های مه و ژوئن که توسط ۲۲ عضو این ائتلاف امضا شده مشروط به پذیرش مکزیک است، از این رو تلاش‌ها برای پیوستن این کشور آمریکای شمالی به توافق یادشده همچنان ادامه دارد.

هم‌اکنون بیش از ۳ میلیارد نفر از شهروندان در سراسر دنیا به دلیل همه‌گیری جهانی ویروس کرونا در قرنطینه خانگی به‌سر می‌برند و این شرایط تقاضا برای نفت خام را به‌شدت و نزدیک به ۳۰ میلیون بشکه در روز کاهش داده و سبب افت شدید قیمت نفت خام شده‌ است.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهوری مکزیک، مصمم است پمکس را که در حال ضرر دادن و بسیار مقروض است، احیا کند. به همین دلیل است که به جای پیشنهاد کاهش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای اوپک پلاس، تنها با کاهش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه‌ موافقت می‌کند.

وی پس از مصالحه‌ با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه (۲۲ فروردین‌ماه) اعلام کرد که ایالات متحده پیشنهاد کرده است که تولید خود را روزانه ۲۵۰ هزار بشکه از طرف مکزیک کاهش دهد و آنها را به هدف نزدیک کند.

به گزارش شانا، گفت‌وگوها بین عربستان و مکزیک روز شنبه پس از قول مساعد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به مکزیک برای جبران بخشی از کاهش تولید این کشور آمریکای جنوبی در قالب توافق کاهش اوپک پلاس ادامه دارد.

به‌نظر می‌رسد روسیه از شیوه غیرمعمول مددجویی مکزیک از آمریکا برای جبران بخشی از کاهش تولید راضی است، به‌طوری که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد رئیس‌جمهوری روسیه توافق کاهش تولید اوپک پلاس را انجام‌شده و بسیار مثبت می‌داند.

مکزیک همچنان بر موضع خود درباره سهمیه تولیدش در قالب توافق کاهش عرضه اوپک پلاس پافشاری می‌کند، در عین حال عربستان هم اصرار دارد مکزیک باید در زمینه کاهش تولید خود مانند دیگر اعضای ائتلاف اوپک پلاس گام بردارد.

رئیس‌جمهوری مکزیک که مدافع سرسخت مداخله نکردن در امور دیگر کشورهاست، روز جمعه از موضع خود دفاع و به زمانی اشاره کرد که مکزیک از نظر نفت قوی و خودکفا بود و افزود: مکزیک نمی‌تواند براساس توافق اخیر اوپک پلاس ۲۳ درصد از عرضه خود را کاهش دهد و تنها می‌تواند ۵.۵ درصد از تولیدش بکاهد.

لوپز با اشاره به خبرهایی مبنی بر سرزنش مکزیک برای نهایی نشدن توافق اوپک پلاس گفت: مکزیک سهم خود را انجام می‌دهد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن