ایرما آزمایشی سخت برای صنایع هسته‌ای آمریکا

طوفان ایرما، بعد از فاجعه هسته‌ای فوکوشیما، آزمایشی سخت پیش پای صنایع هسته‌ای ایالات متحده خواهد بود.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، از آن‌جایی که نیروگاه‌های هسته‌ای آمریکا بعد از فاجعه اتمی فوکوشیما دایچی در سال 2011، راکتورها را در برابر بلاهای طبیعی مقاوم ساخته‌اند، ایرما می‌تواند آزمایش سختی برای نیروگاه‌های برق هسته‌ای ایالات متحده باشد.

ایرما پس از درهم کوبیدن کوبا به صورتی طوفانی با رده‌بندی 5 به جنوب فلوریدا نزدیک می‌شود.

مرکز ملی طوفان ایالات متحده پیش‌بینی کرده است که ایرما در جنوب شرق فلوریدا پنینسولا وارد خشکی شود، منطقه‌ای در غرب دو راکتور هسته‌ای در نیروگاه Turkey Point.

اوپراتور این نیروگاه، شرکت فلوریدا پاور اند لایت FPL است که گفته است قبل از طوفان اقدامات مورد نیاز برای تقویت راکتورها در برابر بادهای قوی انجام شده است. این راکتور در 42 کیلومتری جنوب میامی قرار دارد.

FPL اعلام کرده دیگر نیروگاه خود در سنت لویس فلوریدا را خاموش کرده است، و نیز دو نیروگاه دیگر نیز در یک جزیره سدی در سواحل شرقی این ایالات در 193 کیلومتری شمال میامی دارد.

اریک سیلاگی، مدیر اجرایی FPL گفته است که ما 24 ساعت قبل از اینکه رده‌بندی طوفان به رده یک برسد نیروگاه‌ها را خاموش می‌کنیم.

FPL مدعی است که هر دو نیروگاه‌های Turkey Point و سنت لوییس در برابر طوفان مقاوم هستند و هر دو نیروگاه 6 متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته‌اند تا در مقابل سیلاب از خطرات حفظ شوند.

اما فیلیپ اسکودار،‌ شهردار مایمی جنوبی نگرانی خود از احتمال وقوع سیلاب و خسارت به ژنراتورهای نیروگاه‌ Turkey Point اعلام کرده است که ممکن است توان خنک سازی‌ میله‌های سوخت هسته‌ای این نیروگاه را کاهش دهد.

در حادثه فوکوشیمای ژاپن، زلزله و به دنبال آن سونامی باعث قطع برق و در نتیجه ذوب میله‌های سوخت شد.

اسکودار می‌گوید «تمامی سایت به خوبی قادر است در برابر باد مقاومت کند اما مشکل واقعی در خصوص آب است». او گفته که بیشتر نگران زائدات هسته‌ای است تا راکتورها. «سوال اساسی این است که آن‌ها می‌تواند سوخت مصرف شده را خنک نگه دارند».

پیتر رابینز، سخن‌گوی FPL هم گفته است «شهردار اشتباه می‌کند. Turkey Point ایمن و حاضر و آماده برای مقابله با طوفان ایرماست».

از زمان رخ‌داد فاجعه نیروگاه فوکوشیما، اوپراتورهای نیروگاه‌های هسته‌ای ایالات متحده گام‌های موثری در جهت آماده‌سازی این نیروگاه‌ها در برابر بلاهای طبیعی برداشته‌اند. کمسیون قانون‌گذاری هسته‌ای ایالات متحده NRC نیز برنامه‌ای برای نصب پمپ‌ها و ژنراتورهای قابل حمل برای خنک نگه‌داشتن آب میله‌های هسته‌ای و سوخت مصرف شده در صورت قطع برق داشته است.

دیو لاچبام، مدیر یک گروه ناظر بر پروژه‌های ایمنی هسته‌ای در انجمن دانشمندان دلواپس، می‌گوید «اوضاع نسبت به ماه مارس سال 2011 بهتر شده است. زمان مشخص خواهد کرد که آیا ما به خوبی و به اندازه آمادگی داریم یا نه».

NRC اعلام کرده است که در دو نیروگاه فلوریدا بازرسی‌های بیشتری انجام می‌دهند و این کار را برای نیروگاه‌های جورجیا و کارولینای جنوبی هم ادامه خواهد داد.

این انجمن گفته است که نیروگاه‌های هسته‌ای نباید در برابر طوفان ایرما آسیب ببینند.

هر دو نیروگاه فلوریدا، پیش از این با طوفان‌های بزرگی دست و پنجه نرم کرده‌اند. Turkey Point در سال 1992 از طوفان رده 5 اندرو آسیب دید و دودکش نیروگاه سوخت فسیلی آن آسیب دید. هزینه تعمیرات آن به 90 میلیون دلار رسید.

نیروگاه سنت لویس در سال 2004 پشت سر هم از طوفان‌های فرانسیس و جین جان سالم به در برد.

اما در طوفان متیو، FPL مجبور به خاموشی آن شد.

در ژانویه سال 2014، حدود 50 هزار گالن آب باران به نیروگاه سنت لوییس نشت کرد. از طرفی سوخت مصرف شده نیز در محل نیروگاه سوم برق فلوریدا مشاهده شد که عملیات بهره‌برداری از این نیروگاه را در سال 2009 متوقف کرد. این نیروگاه کریستال رایور متعلق به شرکت داک انرژی بود.

داک عملیات انتقال سوخت مصرفی از استخر سوخت را به بشکه‌های ذخیره‌سازی خشک انجام می‌دهد. در این صورت سوخت نیازی به خنک‌سازی بیشتر ندارد.

NRC می‌گوید داک در کار انتقال میله‌ها قبل از طوفان ایرما تعلل می‌کند. آن‌ها مدعی هستند میله‌ها ایمن هستند و نیروگاه برق کافی برای زمان قطع برق، حتی به مدت چند سال هم دارد.

ایرما احتمالا برق بسیاری از مناطق فلوریدا را قطع خواهد کرد. FPL، بزرگ‌ترین شرکت برق ایالت فلوریدا، هشدار داده است ایرما عملیات برق رسانی به 4.1 میلیون نفر را با مشکل مواجه خواهد کرد.

دیگر بلاهای طبیعی از زمان رخ داد فوکوشیما برخی نیروگاه‌ها را با مشکل مواجه کرده است. زلزله‌ سال 2011، ‌در ویریجینا، نیروگاه نورد آنا متعلق به شرکت دومینون انرژی را به مدت دونیم ماه به حال تعطیل درآورد تا بازرسی‌های کامل این نیروگاه انجام شود.

طوفان سندی هم در سال 2012 سه راکتور در شمال شرق ایالات متحده را تعطیل کرد اما خسارت زیادی به بار نیاورد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن