دیپلماسی نفتی راه توسعه میادین خزر

به گفته یک نماینده مجلس آنچه که باعث روند کند اکتشاف و تولید نفت و گاز در خزر شده است، نداشتن منابع مالی و نیاز به تکنولوژی و فناوری پیشرفته است.

به گزارش انرژی امروز، نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، گفت: با توسعه دیپلماسی نفتی می‌توانیم انگیزه سرمایه‌گذاران خارجی را برای ورود به مباحث تولید و اکتشاف در خزر افزایش دهیم.

سید علی ادیانی با اشاره به اهمیت اکتشاف و توسعه میادین نفتی و گازی در خزر گفت: مباحث مربوط به اکتشاف و تولید علاوه بر اینکه به لحاظ بین‌المللی، امنیتی، اقتصادی و ایجاد اشتغال دارای اهمیت است از نظر تعیین تکلیف رژیم حقوقی دریای خزر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: تعیین تکلیف رژیم حقوقی دریای خزر موضوع امنیت ملی محسوب می‌شود و حساسیت‌های زیادی به همراه دارد.

ادیانی با اشاره به اختلاف‌نظر همسایه‌های خزر بر سر رژیم حقوقی این دریا گفت: تولید و اکتشاف در حق‌السهم ایران در خزر می‌تواند در تعیین رژیم حقوقی و ترسیم خط مرزی ما نقش تعیین‌کننده داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت بین‌المللی تولید نفت و گاز خزر، گفت: به طور طبیعی تولید نفت و گاز در خزر باعث افزایش حجم تولید ایران خواهد شد، همچنین ارتقای جایگاه ایران در اوپک را به‌همراه دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران رتبه اول گاز و رتبه دوم نفت جهان و مجموعا در رتبه نخست دارنده نفت و گاز جهان قرار دارد، گفت: قطعا تولید انبوه نفت و گاز در خزر نقش موثری در اثبات جایگاه ما در مجامع بین‌المللی خواهد داشت.

ادیانی افزود: آنچه که تاکنون باعث روند کند اکتشاف و تولید نفت و گاز در خزر شده است، نداشتن منابع مالی و نیاز به تکنولوژی و فناوری پیشرفته است.

وی با بیان اینکه حفاری و تولید نفت در آب‌های عمیق نیازمند تکنولوژی پیشرفته است، گفت: در جنوب در عمق 70 تا 80 متری دریا نفت و گاز وجود دارد اما در دریای خزر باید در عمق بیشتر از 700 متر به نفت و گاز برسیم که این امر نیازمند تکنولوژی‌ها پیشرفته است.

ادیانی با اشاره به مهمترین میدان نفتی و گازی نزدیک به ایران در خزر، گفت: مباحث مربوط به برداشت نفت و گاز ایران در دریای خزر از سال‌های خیلی دور مطرح شده بود، تا اینکه دانشمندان ایرانی در یک دهه گذشته موفق به کشف میدان سردارجنگل شدند.

وی ادامه داد: با تقویت زیرساخت‌ها و آماده‌سازی سکوی امیرکبیر و البرز، امکان دست‌یابی ایران به نفت و گاز در آب‌های عمیق دریای خزر فراهم شد.

ادیانی با بیان اینکه کشف میدان سردار جنگل بزرگترین وعده برای رونق اقتصاد نفتی و توسعه صنعت نفت و گاز در کشور است، گفت: در دولت دوازدهم وزارت نفت خود را مکلف به ادامه اکتشاف و تولید نفت و گاز در دریای خزر کرده است.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تولید نفت و گاز در خزر جزو تکالیف قانونی دولت است و مجلس نیز به‌طور جدی پیگیر این موضوع است، ضمن اینکه تولید انبوه نفت خزر یکی از مولفه‌های ارزیابی عملکرد وزارت نفت نیز محسوب می‌شود.

ادیانی ادامه داد: تولید و اکتشاف در دریای خزر از مطالبات جدی مردم و نمایندگان شمال کشور است و ما انتظار داریم وزارت نفت و شرکت ملی نفت فعالیت در این حوزه را در قالب یک برنامه جامع و کاربردی تقدیم مجلس کند.

وی با اشاره به ضرورت دیپلماسی نفتی توسط وزارت نفت، گفت: با توسعه دیپلماسی نفتی می‌توانیم انگیزه سرمایه‌گذاران خارجی را برای ورود به مباحث تولید و اکتشاف در خزر افزایش دهیم.

نماینده مردم سوادکوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در قراردادهای جدید نفتی باید منافع ملی و منافع سرمایه‌گذاران مورد توجه قرار گیرد، به میادین مشترک در دریای خزر اشاره کرد و گفت: همانطور که در میادین مشترک آبی و خشکی جنوب و دیگر مناطق کشور حساسیت وجود دارد، باید این حساسیت نسبت به میادین مشترک دریای خزر هم ایجاد شود.

وی با تاکید بر لزوم تسریع در فراهم کردن مقدمات توسعه و جذب سرمایه و فناوری برای اکتشاف و تولید در خزر، گفت: توسعه نفت خزر می‌تواند در قالب قراردادهای جدید نفتی مورد توجه قرار گیرد، زیرا قراردادهای جدید نفتی به عنوان یک قرارداد مادر است که می‌تواند با هر یک از قراردادهای نفتی منطق شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن