افزایش قیمت بنزین در آینده اجتناب‌ناپذیر است

عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره افزایش قیمت بنزین گفت: افزایش قیمت بنزین موضوعی است که طی این روزها بارها مطرح شده‌است با وجود اینکه شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه برای افزایش آن مناسب نیست اما افزایش قیمت بنزین در آینده اجتناب ناپذیر است.

محمد خالدی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی انرژی امروز، درباره دغدغه‌های موجود در تولیدات اصلی و فرعی پالایشگاه‌ها گفت: اینکه نگرانی‌هایی در زمینه ایجاد رانت با ارقام بالا در حوزه پالایشگاه‌ها با دو مقوله تغییر نرخ ارز و افزایش قیمت‌ها وجود داشته باشد؛ دور از انتظار نیست.

تغییر ارز در عرضه فراورده‌های نفتی متفاوت از فروش مواد اولیه موجب رانت می‌شود

وی در ادامه افزود: این خبر که قرار است قیمت‌گذاری برخی فرآورده‌های نفتی از ارز مبادله ای به ارز آزاد تبدیل شود در کنار مواردی مانند افزایش قیمت بنزین که همه آنها مواد اولیه آن با ارز مبادله‌ای در اختیار پالایشگاه‌ها قرار می‌گیرد؛ موضوعی است که نیازمند دقت فراوان دارد تا موجب رانت در این زمینه نشود.

باید به سمت ازادسازی قیمت‌ها برویم

نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ما نیازمند آن هستیم که به سمت آزادسازی قیمت‌ها حرکت کنیم؛ تصریح کرد: ما برای عرضه تولیدات پالایشگاهی و برای جلوگیری از فشار بر دولت نیازمند آن هستیم که به سمت عرضه با قیمت‌های منطقه ای برویم و برای این کار نیاز به سازگاری دقیق و نگاه همه جانبه داریم.

وی در ادامه افزود: خطر رانت با توجه به تفاوت سیستم نرخ گذاری در زمینه در اختیار گذاشتن مواد اولیه با فروش محصولات چه فرعی و چه اصلی زیاد است. بنابراین وقتی قرار است چنین تصمیمی گرفته شود، باید کارشناسان حضور پیدا کنند و جوانب گوناگون، اثرگذاری کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را در نظر بگیرند و در این بررسی ها باید مراقب باشند فضایی برای سو استفاده نیز ایجاد نشود.

شفاف سازی قیمت گذاری راهی برای مقابله با رانت در پالایشگاه ها

خالدی همچنین با اشاره به اینکه اگر این تفاوت نرخ ارز در فروش نفت خام به پالایشگاه‌ها و عرضه محصولاتشان اصلاح نشود امکان ایجاد رانت بسیار بالا می‌رود؛ گفت: بر همین اساس ما نیازمند شفاف سازی قیمت گذاری ها و یکسان سازی ارز مورد استفاده هستیم. این شفاف سازی به معنای آن است که همه بتوانند به این اطلاعات دستیابی داشته باشند و محدودیتی در این زمینه وجود نداشته باشد.

شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور اجازه افزایش قیمت بنزین را نمی‌دهد

عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره افزایش قیمت بنزین گفت: افزایش قیمت بنزین موضوعی است که طی این روزها مطرح شده است و حال سئوال اینجاست که شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور این اجازه را به دولت می‌دهد؟ در پاسخ به این سئوال اگرچه دولت مجوز چنین کاری را بر اساس برنامه ششم توسعه دارد و حتی وزیر نفت هم این موضوع را در حال پیگیری برای سال آتی عنوان کرده است؛ اما واقعیت این است که شرایط اقتصادی کشور چنین اجازه ای را به ما نمی دهد.

با نگاه به محاسن آزادسازی قیمت‌ها، بنزین را به قیمت منطقه‌ای برسانیم

وی در ادامه افزود: متاسفانه مشکلات اقتصادی در کشور ما بسیار است اما این نگاه باید به وجود آید که چنین روندی محاسنی هم دارد. چنانچه اگر قیمت منطقه ای یا  برابر فوب خلیج فارس شود؛ دیگر قاچاق و رانت را نخواهیم داشت. از آن سو هم از لحاظ علمی همانند دنیا به سمت بهینه مصرف کردن سوخت وانرژی می‌رویم. این آثار ضرورت آزادکردن قیمت انرژی را نشان می‌دهد.

افزایش قیمت بنزین در آینده اجتناب ناپذیر است

نماینده مردم لردگان با اشاره به اینکه در حوزه انرژی با آزادسازی قیمت‌ها مانع ایجاد رانت می شویم و چانه زنی‌ها و لابی‌گری کاهش می‌یابد، تاکید کرد: این موضوع را هم نباید فراموش کنیم که افزایش قیمت‌ها در آینده اجتناب ناپذیر است و بهتر است پیش از اینکه مجبور به چنین کاری در زمانی کوتاه شویم با احتیاط و دقت پیش رویم تا نگرانی‌های مذکور مصادیق چندانی نداشته باشد.

اگر برندسازی جایگاه سوخت درست انجام گیرد مخالف آن نیستیم

وی در پایان به موضوع برندسازی در عرضه سوخت نیز اشاره کرد و گفت: برندسازی به قصد ایجاد رقابت در هر صنعتی ممکن است ایجاد شود؛ برندها می‌توانند خود را نشان دهند که بازمی‌گردد به دانایی و توانایی افرادی که چنین کاری را در پیش می‌گیرند. اگر در حوزه عرضه سوخت این قضیه به درستی انجام گیرد ما مخالف آن نیستیم اما باید شرایط آن فراهم باشد.

چندی پیش شایعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه قرار است که مبنای قیمت گذاری برخی فرآورده‌های نفتی فرعی شرکت‌های پالایشگاهی از ارز مبادله ای به ارز آزاد تغییر یابد. بر همین اساس قرار است که قیمت گذاری وکیوم باتوم،حلال‌ها، لوبکات و آیزوریسایکل و گوگرد بر اساس نرخ ارز آزاد تعیین و محاسبه شود و این در حالی است که ماده اولیه تولید این محصولات که نفت خام است، بر اساس ارز مبادله ای تعیین شده  و از این رو تفاوت نرخ ارز آزاد و ارز مبادله ای، منجر به ایجاد رانتی ویژه برای شرکت‌های پالایشگاهی می‌شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن