همکاری ایران، روسیه و ترکیه در حوزه انرژی، متاثر از همکاری امنیتی است

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: توافقات و گسترش همکاری میان ایران، ترکیه و روسیه در حوزه انرژی به دنبال همکاری امنیتی میان 3 کشور و اعتمادسازی در سالهای اخیر بود.

محمد جواد جمالی نوبندگانی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی انرژی امروز درباره گسترش روابط ایران با ترکیه و روسیه در حوزه انرژی گفت:  ما یکی از کشورهای دارای منابع اثبات شده انرژی بالایی از جمله نفت و گاز هستیم و درباره گاز هم که جزء اولین کشورها هستیم؛ اما متاسفانه به دلیل مسائل سیاسی و  علیرغم اینکه ایران پتانسیل بالایی داشت و از لحاظ جغرافیایی نیز می توانست بسیاری از کشورها را در این رابطه کمک کند،توسعه قابل قبولی در این زمینه اتفاق نیفتاد.

جلوگیری از عبور خط لوله گاز از ایران موجب فشار اقتصادی بسیار به ایران شد

وی در ادامه افزود: از جمله این موارد خط لوله صلح بود که بنا بر توافقات صورت گرفته قرار بود از پاکستان بگذرد و به هند برسد و یا خط لوله ای که از مسیر ایران و ترکیه به اروپا وصل می شد که امریکایی ها فشار آورد و حاضر شدند گاز را از ترکمنستان و چندین کشور و حتی دریا عبور دهند تا جمهوری اسلامی ایران نتواند منفعتی در این زمینه ببرد و رقابتی با سایر کشورها داشته باشد.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه این تصمیمات در دراز مدت هم به ضرر کشورهای مصرف کننده بود و هم به کشور ما فشارهای اقتصادی وارد کرد، تصریح کرد: اینکه چنین اتفاقی برای ما افتاد در آن شکی نیست. درباره برجام هم قرار بود گشایشی اتفاق بیفتد و روح برجام هم مبتی بر این قضیه بود که در مواردی با نقض عهد امریکایی ها مواجه هستیم.

وی در ادامه افزود: اما درباره ایران، روسیه و ترکیه طی این سال ها گسترش همکاری به ویژه همکاری در حوزه انرژی صورت گرفت و به نظر می رسد این موضوع به دنبال همکاری امنیتی میان 3 کشور شکل گرفته است.

گسترش روابط در حوزه انرژی و ایفای نقش پررنگ تر در معادلات بین المللی

نماینده مردم فسا با بین اینکه ایران و روسیه به عنوان کشورهای دارای منابع نفت و گاز و ترکیه به عنوان مصرف کننده و محل اتصال آسیا به اروپا می توانند نقش پررنگی در معادلات بین المللی ایفا کنند، گفت: نزدیکی این 3 کشور به ویژه در حوزه انرژی و گسترش توافقات در آن می تواند منافع بسیاری را برای هر 3 کشور داشته باشد. ان شاءالله اگر همت بالایی در این زمینه وجود داشته باشد و اراده در عمل هم صورت گیرد آثار خوبی بر تعاملات بین المللی و اقتصاد هر 3 کشور خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه 3 کشور به عنوان 3 قدرت منطقه و بین المللی می توانند از این فرصت به نحو احسن بهره ببرند، گفت: وقتی تجربه همکاری موفق در یک زمینه وجود داشته باشد، اعتماد سازی در سایر زمینه ها هم صورت می گیرد. درباره انرژی هم بنا بر سابقه اعتماد سازی  موجود آینده خوبی برای این توافق و توافقات مشابه قابل پیش بینی است.

جمالی در پایان گفت: به عبارتی می توان گفت که توافق میان این 3 کشور در حوزه انرژی دروازه گسترش توافقات در سایر حوزه های اقتصادی خواهد بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن