ما فقط خوراک FLNG ها را تامین می‌کنیم

مدیرعامل نفت و گاز پارس در پاسخ به خبرنگار «انرژی امروز» در خصوص آخرین وضعیت قرارداد FLNG با شرکت نروژی و اظهارات سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس مبنی بر توقف قرارداد گفت: این قرارداد با شرکت ملی نفت بسته شده است و من در جریان توقف کار نیستم. ما فقط خوراک شناورها را تامین می کنیم.

به گزارش خبرنگار نفت و گاز «انرژی امروز»، محمد مشکین فام در نشست خبری که به مناسبت ٢٠سالگی این شرکت برگزار شد؛ گفت: هم‌اکنون بیش از سه هزار کیلومتر خطوط لوله دریایی داریم، درحالیکه در مقطعی این موضوع یک آرزو بود.

وی با اشاره به اینکه «از زمان تأسیس شرکت نفت و گاز پارس در 20 سال گذشته است و تاکنون کارهای بزرگی انجام شده است»، افزود: اکنون فعالیت ما با 26 سکوی پارس جنوبی با همکاری پیمانکاران داخلی در حال انجام است.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه «تجربه 20 ساله پارس جنوبی نشان از انجام هر کاری حتی به دست خالی  انجام می شود»، گفت: ما در میدان مشترکی حضور داریم که یک طرف آن کشور قطر با شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان مشارکت می‌کند و در دیگر سو٬ ایران قرار دارد با برخی شرکت‌های پیمانکاری که در روند اجرای پروژه‌های توسعه فازهای پارس جنوبی رشد کردند.

مشکین فام خاطر نشان کرد: با توجه به امکانات و شرایط موجود، نمره خوبی به عملکردمان می دهم. تنها در زمینه مدیریت پروژه به منظور کاهش هزینه و کاهش زمان اجرا ضعف وجود دارد که آن هم در حال ترمیم است.

وی با اشاره به 252 حلقه چاه حفاری شده در این مدت 20 ساله گفت: 102 حلقه از این تعداد مربوط به 4 سال اخیر است. همچنین ظرفیت تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی هم اکنون ۵۷۰ میلیون مترمکعب و حجم برداشت ۵۵۰ میلیون مترمکعب در روز است.

مدیرعامل نفت و گاز پارس در خصوص برنامه امسال این شرکت گفت: در فروردین ماه سه طرح عظیم افتتاح شد. همچنین از خرداد ماه تاکنون قریب به 400 کیلومتر خط لوله را در دریا طی کرده ایم و قرار است 20 دی ماه  سکوی فاز 14 نصب خواهد شد.22 بهمن اولین ردیف فاز 22، 24 به صورت آزمایشی وارد مدار می شود. تا اسفند امسال سه سکو نیز برای نصب می روند.

فاز 13 قریب به 82 درصد در بخش سکو و دریا پیشرفت داشته است

مشکین فام در خصوص پیشرفت برخی فازهای این شرکت خاطر نشان کرد: فاز 13 قریب به 82 درصد در بخش سکو و دریا پیشرفت داشته است و تا اسفند 96 اولین سکو برای بارگیری آماده و نصب خواهد شد. در فاز 14 سکوها نیز در حال آماده سازی است و 89.5 درصد پیشرفت در یارد صدرا داریم.

وی در خصوص سوال یکی از خبرنگاران درباره فرزاد بی گفت: متاسفانه گاز فرزاد غنی نیست و یکی از مشکلات ما برای توسعه این میدان همین است. از آنجایی که ما خود گاز داریم نمی توانیم گاز بگیریم و طرف هندی یا باید این گاز را LNG کند یا به صورت خط لوله به جای دیگر ببرد و بفروشد. این مشکل باید به نوعی حل و فصل شود و به جز این مورد ما مشکلی با هندی ها نداریم.

مدیرعامل نفت و گاز پارس ادامه داد: هندی ها پیشنهاد داده‌اند که این گاز را ما بخریم، در صورتی که ما منابعی برای خرید نداریم. از طرفی ما خود گاز مازاد داریم و نیازی به این گاز حداقل تا 5 سال آینده نداریم و گاز فرزاد هم 20 درصد ناخالصی دارد و این خود نیز مزید بر علت شده است.

در جریان توقف قرارداد FLNG نیستم

مشکین فام در پاسخ به خبرنگار «انرژی امروز» در خصوص آخرین وضعیت قرارداد FLNG با شرکت نروژی و اظهارات سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس مبنی بر توقف قرارداد گفت: این قرارداد با شرکت ملی نفت بسته شده است و من در جریان توقف کار نیستم. ما فقط خوراک شناورها را تامین می کنیم.

امید به قرارداد با مرسک برای لایه نفتی

وی در باره وضع حضور شرکت دانمارکی مرسک در طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی نیز گفت: شرکت‌های مختلفی برای حضور در طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی در حال مذاکره با ما هستند، اما مذاکره با مرسک پیشرفت مطلوبی دارد و امیدواریم در ماه‌های آینده بتوانیم به پیشرفت خوبی برسیم.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود دومین قرارداد در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی برای طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی با مرسک امضا شود.

مشکین فام درباره ادغام مرسک با توتال هم اظهار کرد: هنوز ادغام مرسک با توتال نهایی نشده و مرسک همچنان مستقل است. چنانچه مرسک با توتال ادغام شود تدابیر لازم اندیشیده شده است، در واقع اگر در مباحث فنی و مالی به توافق برسیم مشکلی در باره ادغام مرسک با توتال وجود ندارد.

مدیرعامل نفت و گاز پارس در خصوص وضعیت قرارداد و پیشرفت کاری توتال خاطر نشان کرد: توتال طبق برنامه کار خود را پیش می برد. پیمانکارهای ایرانی انتخاب شده اند.

مشکین فام در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص احتمال رفتن توتال به دلیل تحریم ها و حضور شرکت CNPC چینی در این قرارداد گفت: به هر حال شرکت چینی CNPC شرایط  توتال را ندارد و ممکن است اگر کار به دست شرکت چینی بیفتد، کمی طولانی تر شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن