۲۰۱۷ دومین سال داغ ثبت شده در تاریخ بود

سازمان ملی هوانوردی و فضا آمریکا، ناسا، می‌گوید سال میلادی گذشته دومین سال داغ ثبت شده در تاریخ هواشناسی از سال ۱۸۸۰ تاکنون است.

این در حالی است که سال ۲۰۱۶ هم به عنوان گرمترین سال تاریخ ثبت شده هواشناسی جهان اعلام شده بود.

ناسا روز پنجشنبه (۱۸ ژانویه – ۲۸ دی) اعلام کرد سال ۲۰۱۷ هم در ادامه گرمایش تدریجی کره‌زمین قرار داشت و میانگین دما در این سال ۰.۹ درجه سلسیوس نسبت به میانگین دما در بین سال‌های ۱۹۵۱ تا سال ۱۹۸۸ افزایش داشته است.

بدین ترتیب، دو سال میلادی گذشته یعنی ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به ترتیب گرم‌ترین سال‌های ثبت شده در تاریخ مستند ۱۴۰ سال اخیر بوده‌اند. بنابر این تحقیق، رتبه سوم هم به سال ۲۰۱۵ تعلق می‌گیرد؛ یعنی گرمتر شدن زمین طی سه سال بدون وقفه.

البته ناسا تصریح کرده که بنابر آمارهای ثبت شده در یکی دیگر از مراکز تحقیقاتی هواشناسی آمریکا، سال ۲۰۱۷ به عنوان سومین سال گرم جهان معرفی شده است.

ناسا علت این اختلاف در رده بندی را تفاوت در روش‌های تحقیق و محاسبات این دو مرکز تحقیقات هواشناسی معرفی کرده و گفته در نتایج نهایی دو مرکز اندکی اختلاف وجود دارد که باعث شده سال ۲۰۱۷ در یک گزارش رتبه دوم و در گزارش دیگر رتبه سوم گرمترین سال‌های تاریخ هواشناسی را کسب کند.

نکته جالب توجه در گزارش جدید سازمان‌های هواشناسی جهان این است که بالا رفتن دمای هوا در سال ۲۰۱۷ متاثر از پدیده جوی ال نینو نبوده است.

ال نینو که به طور دوره‌ای در دهه‌های متناوب ظهور می‌کند و موجب گرم‌ و سرد شدن پرشتاب جو زمین می‌شود و در سال ۲۰۱۶ یکی از عوامل ثبت رکورد تاریخی گرما معرفی شده بود اما اکنون هواشناسان می‌گویند میانگین دمای گرما در سال گذشته میلادی حتی بدون تاثیر از ال نینو افزایش یافته است که می‌تواند هشداری جدی برای فعالان محیط زیست تلقی شود.

پدیده ال نینو نوعی وضعیت اقلیمی مربوط به جنوب اقیانوس آرام است که در آن حرکت طبیعی جریان آب سرد از لایه‌های پایین اقیانوس به سمت بالا و از غرب به سمت شرق (یعنی از سواحل شیلی و پرو در غرب آمریکای جنوبی به سمت آب‌های شرق استرالیا و اندونزی در اقیانوسیه و آسیا) در برخی سال‌ها تغییر کرده و در پی آن آشوب‌های اقلیمی مناطقی از جهان را در بر می‌گیرد.

پیتر استوت، مدیر سازمان هواشناسی بریتانیا گفته: بنابر نتایج این گزارش‌ها سال ۲۰۱۷ حتی از سال ۱۹۹۸ که با پدیده ال نینو بسیار قوی مواجه بود هم گرمتر بوده است.

محققان معتقدند که فعالیت‌های بشری و پدیده ال نینو باعث شده شتاب افزایش غلظت دی اکسید کربن در جو زمین به حدی برسد که در ۸۰۰ هزار سال گذشته بی‌سابقه است؛ در نتیجه مقدار دی‌اکسید کربنی که اکنون در جو زمین تجمع پیدا کرده در سه تا پنج میلیون سال اخیر سابقه نداشته است.

به این ترتیب دانشمندان می‌گویند که بعید است بتوان به هدف اصلی پیمان پاریس رسید. هدف این بود که تا سال ۲۰۳۰ میانگین حرارت زمین از دو درجه سانتیگراد نسبت به شروع انقلاب صنعتی بالاتر نرود؛ به این چشم‌انداز نگران‌کننده اضافه کنید خروج آمریکا از پیمان پاریس را که دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور تابستان گذشته آن را رسما اعلام کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن