سند چشم انداز توانیر نهایی شد

در این سند اهدافی ۱۲ گانه برای صنعت برق ترسیم شده است که از آن جمله می‌توان به تاب آوری شبکه و توانمندی صنعت در مدیریت بحران و پدافند غیر عامل، اتوماسیون و هوشمندسازی شبکه برق، کسب فناوری‌های نوین و کاربردی اشاره کرد.

به گزارش انرژی امروز، کرم رضائی معاون تحقیقات و منابع انسانی شرکت توانیر و نایب رییس شورای مدیریت استراتژیک صنعت برق ضمن اعلام این خبر گفت: مدیریت عرضه و تقاضای کارا، مطمئن، پایدار و فراگیر برق ماموریتی تعریف شده برای دستیابی به چشم انداز ترسیم شده شرکت توانیر در افق ۱۴۰۴ است.

او افزود: طرح تدوین «سند مدیریت استراتژیک صنعت برق تا افق ۱۴۰۴» به عنوان گامی در جهت تحقق چشم انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران، برنامه راهبردی ۱۴۰۴ وزارت نیرو و همچنین نقشه راه صنعت برق که تصویری از آینده مطلوب را برای صنعت برق نمایان می‌سازد شروع شده است.

معاون تحقیقات و منابع انسانی توانیر همچنین با اشاره به ارزش‌های محوری شرکت توانیر، عمده‌ترین ارزش‌های تعریف و تدوین شده را پایبندی به قانون، نظم و انضباط، پایبندی به ارزش‌های دینی، اخلاقی و حرفه ای، مشتری مداری و تکریم ذی نفعان، پاسخگویی مسوولانه، گردش شفاف اطلاعات، تعامل سازنده با جامعه و ارتقای سطح اعتماد عمومی عنوان کرد.

او در ادامه از آینده نگری و تلاش برای آینده روشنتر، خودباوری، خلاقیت و نوآوری، مشارکت سازمانی و کار گروهی، خدمت رسانی پایدار با کیفیت، به موقع و ایمن، دانش گرایی، یادگیری و تعالی سازمانی و بهره وری، توسعه پایدار و توجه به الزامات زیست محیطی و احترام به مالکیت مادی و معنوی به عنوان دیگر ارزش‌های محوری شرکت توانیر برای رسیدن به توانیر آرمانی یاد کرد.

رضایی، مدیریت استراتژیک صنعت برق را یکی از نتایج طرح‌های تعالی سازمانی برشمرد و به عنوان سابقه‌ای از این بحث گفت: در پی تشکیل جلسات تعالی سازمانی طی ۵۵ جلسه درطول سال‌های ۹۲ و ۹۳ با حضور مدیران کل دفاتر و نمایندگان معاونت‌ها ضمن آشنایی با ماموریت‌های سازمانی حوزه‌های مختلف شرکت، زمینه‌های بهبود توسط همکاران احصا و با مشارکت جدی آن‌ها در نهایت طرح‌های بهبود از این جلسات در طی دو سال به دست آمد.

او ادامه داد: این طرح‌های بهبود پس از ساماندهی، یکپارچه سازی و پالایش توسط مهندس شرطان، در قالب یک برنامه زمانی اولویت بندی ۳ ساله تهیه و به منظور اعلام برنامه زمان بندی اجرا برای معاونت‌ها و دفاتر مربوطه ارسال و در نهایت پس از اتمام این فرآیند طرح‌های بهبود تنظیم و با امضای مدیرعامل شرکت توانیر به تمامی معاونت‌ها و دفاتر مستقل ابلاغ شد که یکی از طرح‌های با اولویت بالا پروژه استقرار نظام مدیریت استراتژیک صنعت برق بود.

معاون تحقیقات و منابع انسانی شرکت توانیر تدوین نقشه راه صنعت برق کشور را یکی از دستاورد‌های بسیار اثربخش این جلسات عنوان کرد و افزود: از سال ۹۳ تا انتهای ۹۴ با حضور ۱۸ نفر از صاحبنظران، مدیران، نمایندگان هیات مدیره شرکت‌های وابسته و تابعه طی حدود ۲۰ جلسه برگزار و در پی آن نقشه راه صنعت برق درقالب ۷ محور اصلی و موضوعات استراتژیک و استراتژی‌های مربوطه، تدوین و پس از تصویب هیات مدیره شرکت به تمام شرکت‌های زیرمجموعه، معاونت‌ها و دفاتر توانیر ابلاغ شد.

کرم رضایی با بیان اینکه موضوع مدیریت استراتژیک یکی از بحث‌های پرتکرار و با اولویت بالا در طرح‌های تعالی سازمانی بوده و همکاران بر شکل گیری مدیریت استراتژیک در صنعت برق اعتقاد داشتند اظهار داشت: با همکاری دفتر توسعه مدیریت و بهره وری شرکت توانیر دراواخر سال ۹۵ این طرح آغاز و با پیگیری‌های انجام شده، دکتر امیران به عنوان مشاور این طرح انتخاب شد.

رضائی تصریح کرد: در سال جاری با همکاری شرکت توانیر و مشاور این طرح فاز شناخت با برگزاری جلسات اختصاصی با معاونت‌ها و دفاتر احصا و وضعیت صنعت برق در حوزه مدیریت استراتژیک مشخص شد.

او با بیان اینکه در ابتدای سال ۹۶ فاز شناخت پس از دریافت از مشاور به معاونت‌ها و دفاتر مرتبط به منظور همگرایی لازم ارسال شد، گفت: پس از برگزاری جلسات متعدد با معاونت‌ها و بررسی‌های انجام شده کمترین میزان انحراف بین بازتاب‌ها از معاونت‌ها با فاز شناخت وجود داشت که این نشان از دقت کار مشاور و دفتر توسعه مدیریت و بهره وری شرکت توانیر دارد.

او با اشاره به لزوم تشکیل شورای راهبری مدیریت استراتژیک صنعت برق پس از فاز شناخت اظهار داشت: این شورا به ریاست مدیرعامل شرکت توانیر، نایب رییسی معاونت تحقیقات و منابع انسانی شرکت، مهندس شرطان به عنوان دبیر و ۲۲ عضو دیگر متشکل از معاونان و مدیران کل توانیر، مدیرعامل و یکی از معاونان شرکت مدیریت شبکه و برخی نماینگان شرکت‌های زیر مجموعه شکل گرفت و از شهریور سال جاری به صورت هفتگی جلسات آن برگزار شد.

رضائی با بیان اینکه تاکنون ۱۲ جلسه در این خصوص برگزار شده است، گفت: با مشارکت جدی همکاران در این جلسات موفق شدیم چشم انداز، ماموریت و ارزش‌های سازمانی صنعت برق را احصا و پس از طرح در هیات مدیره شرکت با تغییرات جزیی و نگارشی تصویب و با امضای مدیرعامل شرکت توانیر به شرکت‌های زیرمجموعه و در سطح توانیر ابلاغ کنیم.

او با اشاره به اینکه در مرحله بعد لازم بود اهداف استراتژیک شرکت احصا شود، افزود: این موضوع نیز یکی از موارد بسیار انرژی بر در داخل شورا بود که پس از جلسات متعدد و طرح موضوعات مختلف، در آخرین جلسه شورا ۱۲ هدف استراتژیک برای صنعت برق کشور نهایی شد و جهت بررسی و تصویب به هیات مدیره اعلام شده که به شرح ذیل است:

اهداف استراتژیک صنعت برق:

۱- تأمین برق مطمئن و پایدار

۲- تأمین برق اقتصادی

۳- کاهش تلفات برق

۴- اصلاح، بهینه سازی و توسعه زیرساخت‌های شبکه برق

۵- تأمین منابع مالی و تنوع بخشی به سبد سرمایه گذاری در برق

۶- ارتقای سطح رضایتمندی مشترکان، متقاضیان و سایر ذی نفعان

۷- انطباق فعالیت‌ها با ملاحظات زیست محیطی، ایمنی و سلامتی

۸- تاب آوری شبکه و توانمندی صنعت در مدیریت بحران و پدافند غیر عامل

۹- اتوماسیون و هوشمندسازی شبکه برق

۱۰- کسب فناوری‌های نوین و کاربردی

۱۱- مرکزیت تبادل برق در منطقه

۱۲- مدیریت عرضه و تقاضای برق

معاون تحقیقات و منابع انسانی شرکت توانیر با بیان این که در حال حاضر وارد فاز تدوین KPI صنعت برق (شاخص‌های اختصاصی و کلیدی عملکرد که می‌تواند هدایت صنعت برق را انجام دهد) شدیم گفت: در ابتدا تعداد KPI استخراج شده صنعت برق ۱۰۰ مورد بود که پس از بررسی‌های انجام شده در ۵۸ مورد خلاصه و توسط دبیرخانه به کارگروه‌های تخصصی مربوطه ارسال شد.

او تعداد کارگروه‌های تخصصی در معاونت‌ها و دفاتر مرتبط با حوزه مدیریت استراتژیک را ۹ کارگروه عنوان کرد و افزود: اعضای شورا که سرپرستی این کارگروه‌ها را در معاونت‌ها و دفاتر برعهده دارند پس از بررسی تخصصی موضوعات، درنهایت یک کار دقیق و کارشناسی به این شورا ارائه می‌دهند.

 رضائی بررسی kpI صنعت برق را یکی از وظایف محوله به این کارگروه‌ها عنوان کرد و گفت: با توجه به نظر مشاور لازم است تعداد KPI‌ها محدود شود و در سطح مدیران ارشد، موارد بسیار اثرگذار به منظور اطمینان از صحت مسیر حرکت شرکت استخراج و در مراحل و سطوح پایین‌تر تعداد این شاخص‌ها بیشتر باشد.

او تصریح کرد: پس از انجام KPI، و هدفگذاری شاخص‌ها و تدوین استراتژی‌های مربوطه و سهم حوزه‌های مختلف، در گزارش عملکردی سالانه شرکت این شاخص‌ها از سوی دفتر امور مجامع پیگیری شده و هیات مدیره شرکت‌ها در قبال شاخص‌های مشخص شده برای شرکت پاسخگو خواهند بود.

او هدف اصلی از این طرح را آگاهی همکاران از اهداف شرکت و نقش آن‌ها در رسیدن به این اهداف عنوان و اظهار امیدواری کرد با عملیاتی شدن مدیریت استراتژیک و خروجی آن سهم شرکت توانیر، معاونتها، دفاتر مشخص و برش‌های سازمانی برای شرکت‌های زیرمجموعه انجام شود.

رضائی در پایان ضمن تشکر از مشارکت فعال اعضای شورا و کارگروه‌های تخصصی از زحمات دفتر توسعه مدیریت و بهره وری و دبیرخانه شورای راهبری مدیریت استراتژیک به عنوان متولی این امر قدردانی و ابراز امیدواری کرد با همگرایی که در صنعت برق وجود دارد شاهد توسعه، تحول و تعالی بیشتر این حوزه و تحقق چشم انداز باشیم و تمامی همکاران جهت رسیدن به اهداف از چشم انداز و ماموریت صنعت برق کشور آگاهی یابند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن