طراحی بهینه لخته‌گیر دو فاز میدان پارس جنوبی

در بسیاری از مخازن گازی، از جمله مخزن عظیم پارس جنوبی، که در دسته مخازن گاز- گاز مایع قرار می‌گیرند، بسیاری از تجهیزات سطحی تولید گاز، گاز را به‌همراه میعانات هیدروکربن‌ها و آب دریافت می‌کنند.

میعانات سبب ایجاد لخته‌ها در خطوط لوله می‌شوند. لخته‌ها که توده‌ای از مایع هستند در خطوط لوله جریان چند فازی بسیار مشکل‌ساز می‌شوند.

برای جداسازی میعانات از لخته‌گیرها استفاده می‌شود. لخته‌گیر ابزاری ضروری در پایانه ورودی یک کارخانه پردازشگر جریان چند فازی است. عملکرد خاص یک لخته‌گیر جدایش فازهای مایع و گازی از یکدیگر و ذخیره موقت مایعات است.

در این مقاله، براساس اصول جریان دوفازی حاکم در لخته‌گیر، روشی برای طراحی لخته‌گیر انگشتی پیشنهاد خواهیم نمود. سپس با استفاده از این روش به طراحی لخته‌گیر دو فاز میدان پارشس جنوبی خواهیم پرداخت.

در نهایت به کمک بررسی میزان بازیابی میعانات و بررسی اقتصادی لخته‌گیرهای پیشنهادی، لخته‌گیر بهینه برای این دوفاز را انتخاب خواهیم کرد.

از مهم‌ترین نتایج این پژوهش می‌توان به ارائه الگویی کارآمد برای طراحی لخته‌گیرهای انگشتی و انتخاب  بهینه آن اشاره کرد. استفاده از این الگو برای طراحی مناسب لخته‌گیر و صرفه‌جویی در زمان و هزینه بسیار مناسب است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن