دانشمندان خالص‌ترین قطره آب را از کجا آوردند؟

سوال این است که دانشمندان چطور قادرند خالص‌ترین قطره آب در کره خاکی را به وجود بیاورند؟ در تصویر زیر، در سمت چپ، یک قطره آب فوق خالص را می‌بینید و در سمت راست یک قطره آب معمولی. اگر پاکی از نشانه‌های خداوند باشد، پس این قطره، قطره‌ای خدایی است.

به گزارش «انرژی امروز» از Live Science، محققان دانشگاه تکنولوژی وین اعلام کردند که توانسته‌اند پاک‌ترین و خالص‌ترین قطره آب در دنیا را بسازند. 

آب فوق خالص قادر خواهد بود نحوه خودپالایی سطوحی مثل سطوح پوششی با تیتانیوم دی‌اکسید را توضیح دهد، سطوحی که به هنگام تماس با آب و هوا، با یک لایه اسرارآمیز مولکولی پوشانده می‌شود.

یکی از شیمی‌دانان همکار در این دانشگاه می‌گوید ما در دنیا چهار آزمایشگاه داریم که بر روی این مسئله کار می‌کنند و هر کدام به نتایج متفاوتی رسیده‌اند. 

دانشمندان می‌گویند وقتی سطح دی‌اکسید تیتانیوم در معرض نور ماورای بنفش قرار می‌گیرد، این ماده واکنش‌هایی را از خود نشان می‌دهد که در این واکنش‌ها هر نوع ترکیب آلی «خورده می‌شود». این خصوصیات مزیت‌های ویژه‌ای به این سطوح می‌دهد، یکی از این مزیت‌ها این هست که بر روی آینه‌هایی که سطح آنها با دی‌اکسید تیتانیوم پوشانده شده‌اند حتی در یک حمام پوشیده شده با بخار هم هیچ بخار آبی نخواهد نشست. 

اما در یک اتاق تاریک لکه‌های کثیف بر روی این آینه شکل خواهد گرفت. 

دانشمندان در توضیح این پدیده از برخی واکنش‌های شیمیایی با بخار آب پرمون استفاده می‌کنند.  اما دانشمندان دانشگاه وین از قطرات آب فوق خالص استفاده کردند و نشان دادند که آب به تنهایی باعث به وجود آمدن این لایه نمی‌شود. 

با این حال به وجود اوردن همین قطره فوق‌العاده خالص خود به یک چالش تبدیل شد. دانشمندان این تحقیق از این ابزار ویژه استفاده کردند. آنها در یک قسمت از یک چمبر استفاده کردند که قادر است دما را به منفی 140 درجه سانتی‌گراد برساند. و پس از آن از یک چمبر مجاور، یک لایه بخار آب خالص را وارد این وکیوم کردند و قندیل‌هایی تشکیل دادند. 

این قندیل‌های یخی پس از آب شدن بر روی یک تکه دی اکسید تیتانیوم تبخیر می‌شود.

نتیجه تحقیقات این دانشمندان در مجله ساینس منتشر شده است. 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن