داده‌های بزرگ و سوددهی بزرگ برای صنعت نفت و گاز

صنعت نفت و گاز همواره در حال تولید مقادیر زیادی داده است. عملیات‌های حفاری، اکتشاف، نگه داری و تولید اطالاعات با ارزش زیادی را تولید می‌کنند و تا به امروز وسعت این اطلاعات مانع از پردازش دقیق و موثر آن‌ها شده است.

 به گزارش خبرنگار دانش و فناوری «انرژی امروز»، راه‌حل‌های متعدد و رو به رشدی برای تحلیل این داده‌های گسترده در دسترس صنعت است، ولی شرکت‌ها نیاز دارند که برای این پیشرفت‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

بر اساس تحقیقی که سایت Eniday ارائه کرده است، اگر صنعت نفت و گاز بتواند تمام داده‌هایی که تولید می‌کند را آنالیز و تحلیل کند، بازدهی عملیاتی می‌تواند تا 20 درصد افزایش یابد. همان تحقیق نشان داد که 16 درصد متخصصان حوزه بر این باورند که داده‌های گسترده و دستیابی تکنولوژی تحلیل درست آن، بیشترین تاثیر را در صنعت در سال 2017 خواهد گذاشت. دو تاثیر اساسی از بازار تحلیل داده‌های بزرگ برای صنعت نفت و گاز در حال ظهور است.

بر اساس گزارش شرکت مشاوره و تحقیقاتی Thechnavio که در زمینه تکنولوژی‌های نو تحقیق می‌کند، اولین تاثیر را در اقتباس ابزار مدل‌سازی با رابط کاربری‌های آسان و قابل فهم می‌توان دید. این ابزار با استفاده از نرم‌افزار‌هایی که داده‌های گسترده و پیچیده را از کاربر گرفته و با مقایسه آن‌ها اطلاعات قابل هضم و کاربردی را در اختیار مدیران قرار داده و موجب تصمیم‌گیری‌های سریع‌تر بهینه‌تر می‌شوند. جمع آوری داده‌های فشاری، دمایی، حجمی و مقایسه آن با داده‌های گذشته به دست آمده از یک مخزن برای دستیابی به الگویی خاص به منظور توجیه نقص در یکی از تجهیزات را می‌توان به عنوان مثالی از این تکنولوژی مطرح کرد.

در این گزارش اشاره می‌شود که میزان درخواست‌ها برای راه‌حل‌های تحلیلی مبتنی بر داده‌ها رو به افزایش است. این تحلیل‌ها باعث پیشرفت عملیات اکتشافی و حفاری شده و می‌تواند حتی تاثیر الگوهای هوایی را در پتانسیل تولید چاه‌ها نشان دهد.

تاثیر بعدی استفاده از تکنولوژی محاسبه ابری (Cloud Computing) برای کاهش هزینه‌های تحلیل داده‌هاست. به گفته آقای راجندرا، یکی از رهبران تحقیقات شرکت تکناویو، با پیشرفت در این حوزه از این داده‌ها در راستای ارزیابی کارایی ماشین‌ها، تجهیزات و کارکنان می‌توان استفاده کرد. با وجود سوددهی بسیار این تکنولوژی، سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در این بخش بسیار محدود است. تنها 36 درصد از متخصصان و رهبران صنعت نفت و گاز در حوزه تحلیل داده‌های گسترده تا به امروز سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن