شکست ۳۰ هزار گیمر از هوش مصنوعی در ۳ روز
از شب ۱۸ آوریل تا ۲۱ آوریل به مدت سه شبانهروز هر کسی که به اینترنت دسترسی داشت میتوانست فرصتی برای بازی در برابر ربات هوش مصنوعی شرکت اوپن ای.آی در بازی استراتژیک Dota 2 داشته باشد و هزاران نفر این دعوت را رد نکردند اما اغلب دست خالی برگشتند.
این ربات اوایل همین ماه تیم قهرمان جهان را شکست داده بود. بنابراین آماری که در انتهای این سه روز ثبت شد غافلگیرکننده نیست.
این ربات باهوش ۷۲۱۵ بازی را برد و در مجموع به آمار پیروزی ۹۹.۴ درصدی رسید. تنها ۴۲ بازی را باخت که البته ۱۰ بار آن توسط یک تیم حرفهای به نام presumably fantastic انجام شد و تنها سه تیم دیگر موفق به برد سه بازی پشت سر هم شدند.
ربات موسوم به OpenAI Five که توسعه آن توسط ایلان ماسک سرمایهگذاری شده است به این دلیل چنین نامی دارد که میتواند بازیهای پنج در برابر پنج را با انسانها انجام دهد.
ربات OpenAI Five یک پروژه یادگیری ماشین است که تجربه سالها بازی را در برابر خود و گذشته خود دارد.
این آخرین مبارزهطلبی عمومی OpenAI Five بود. با وجود این، شرکت سازنده همچنان به بالا بردن تواناییهای آن ادامه میدهد، نه لزوما فقط به این دلیل که بازیکنان حرفهای بازی Dota 2 را شکست دهد، بلکه میتواند از تجربههایی که در بازی یاد میگیرد در کارهای دیگر استفاده کند.
این رباتها از شکستهای خود درس میگیرند و بر همین اساس رشد میکنند. این ربات نیز باعث افزایش تجربه Hindsight Experience Replay میشود که یک الگوریتم منبع باز بر اساس آموزش از شکست رباتها است.
گرگ براکمن از مدیران شرکت اوپن ایآی در بیانیهای گفت: بازیها واقعا معیار و ابزار خوبی برای پیشرفت هوش مصنوعی هستند. این بازیهای استراتژیک پیچیده نقطه عطفی برای پیشرفت هوش مصنوعی هستند.