گوگل وارد عرصه رقابت در همجوشی هسته‌ای می‌شود

غول تکنولوژی جهان و یک شرکت توسعه همجوشی هسته‌ای در ایالات متحده الگوریتم جدیدی را توسعه داده‌اند که براساس آن می‌توان به یک انرژی پاک و نامحدود دست یافت.

به گزارش «انرژی امروز» از گاردین، گوگل و شرکت فعال در زمینه انرژی هسته‌ای یک نوع الگوریتم کامپیوتری را توسعه داد‌ه‌اند که آزمایش بر روی پلاسماها، گلوله‌های فوق داغ گازی در قلب تکنولوژی انرژی، را تسریع می‌کند.

شرکت تری‌آلفا انرژی، 500 میلیون دلار در این تکنولوژی سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت با گوگل ریسرچ بر روی ایجاد الگوریتم اوپتومتریسیت کار می‌کنند.

این الگوریتم، محاسبات با توان بسیار بالا را برای یافتن راه‌حل‌هایی جدید و بهتر برای حل مشکلات پیچیده امکان‌پذیر ‌می‌سازد.

هم‌جوشی هسته‌ای که در آن اتم‌ها در دمای بالا باهم ترکیب می‌شوند تا منابع عظیم انرژی‌ آن‌ها آزاد شود، عملیات بسیار پیچیده‌ای است. فیزیک هم‌جوشی هسته‌ای رخ‌دادهایی غیرخطی هستند که تغییرات بسیار اندک در آن‌‌ها نتایج بسیار زیادی به همراه دارد.

کار با گوگل این امکان را به شرکت تری‌آلفا انرژی می‌دهد که مکانیسم C2U این شرکت تسریع شود.

بر همین اساس این تیم به کاهش 50 درصدی هدررفت انرژی از سیستم رسیدند و در نتیجه کل انرژی پلاسما افزایش یافت.

مکانیسم C2U هر هشت دقیقه یکبار انجام می‌شود. در این مکانیسم، پلاسما با یک پرتو اتم‌های هیدروژن منفجر می‌شود تا چرخش آن در داخل یک میدان مغناطیسی به مدت 10 میلی ثانیه ادامه یابد.

الگوریتم اوپتومتریسیت به محققان امکان می‌دهد تا پیکربندی را مشاهده کنند که در آن پرتو هیدروژنی کاملا با تلفات خنک سازی به تعادل می‌رسد.

امروزه مکانیسم C2U با یک مکانیسم قوی‌تر و کامل‌تر به نام نورمان، جایگزین شده اشست.

هم‌جوشی هسته‌ای امیدها برای دستیابی به منبع انرژی ایمن و پاک و بی‌پایان را بیشتر کرده و با افزایش عواقب تغییرات اقلیم، علاقه به سرمایه‌گذاری در این زمینه نیز بیشتر شده است. اما با وجود گذشت 60 سال از  آن و صرف میلیاردها دلار تحقیقات بر روی آن، هنوز در مقیاس تجاری تولید نشده سات و این کار دهه‌ها زمان لازم دارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن