کاهش خوردگی تانکرها و خطوط ریلی با نانوپوشش‌ های دوستدار محیط‌ زیست

دکتر محمدرضا محمودیان، عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و مجری طرح با اشاره به تولید یک نانوافزودنی برای افزایش دوام سطح گفت: با همکاری ستاد نانو با چالش خوردگی در پابندهای راه‌آهن به عنوان یکی از چالش‌های راه‌آهن کرمان آشنا شدم. در این چالش مشاهده شد که پابندهای (قطعه فلزی که برای اتصال ریل راه آهن به اسلب‌های بتنی و دفع ارتعاشات ناشی از حرکت قطار استفاده می‌شود) راه‌آهن به سرعت خورده می‌شوند.

وی با بیان اینکه در مناطقی مانند خط ریل کرمان به زاهدان، پابند در مدت یک‌ماه فرسایش پیدا می‌کرد، ادامه داد: نمونه‌ای از پابندها با نانوافزودنی تولیدی ما پوشش داده شد و مورد تست‌های میدانی قرار گرفت و پس از سه ماه از اعمال این نانو پوشش اثری از خوردگی در پابند دیده نشد و از این رو اولین گواهی عملکرد از سوی راه‌آهن به ما داده شد.

محمودیان با اشاره به کاربردی شدن این پوشش در خط ریل طبس، یادآور شد: بعد از موفقیت در راه‌آهن کرمان، ستاد نانو راه‌آهن منطقه طبس را به ما معرفی کرد و ما هزار قطعه پابند را با نانو پوشش‌های تولیدی پوشش دادیم که نتایج این تست‌ها هم موفقیت‌آمیز بود، به گونه‌ای که بعد از ۲۰ ماه از اعمال این پوشش، پابندها عملکرد خوبی دارند. از این رو برای پوشش‌دهی ماهانه ۱۰ هزار پابند برای راه‌آهن وارد مذاکره شدیم و به موازات آن زیرساخت‌ها برای این کار را در کارگاهی در اطراف تفرش فراهم کردیم. 

مجری طرح با تاکید بر اینکه فعالیت ما تنها محدود به راه‌آهن نیست، یادآور شد: چندی قبل یک شرکت تولیدکننده تریلر از نانومحصولات ما برای رنگ‌آمیزی دو تانکر نفتی استفاده کرد و پس از مذاکره، انعقاد قرارداد برای خرید یک تن از این رنگ مطرح شده است.

محمودیان با بیان اینکه این رنگ بدون فسفات و کرومات است، اظهار کرد: در اروپا به دنبال پوشش‌های عاری از این مواد برای قطارها و تانکرها هستند؛ چراکه رهایش ناخواسته این ترکیبات رخ ندهد و افزودنی تولیدشده که با استفاده از فناوری نانو توسعه پیدا کرده، درصد کرومات و فسفات آن صفر است؛ از این رو اقدامات برای صادرات این محصول را در دستور کار داریم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن