راه اندازی قطاری در چین که ریل ندارد
دو سال پیش بود که چینیها از طرح مفهومی عجیب یک لوکوموتیو پردهبرداری کردند که به جای خط راهآهن، از شبکهای از حسگرها استفاده میکند.
حال این طرح اجرایی شده و چین برای اولین بار به جابهجایی مسافران با این قطار پرداخت.
این سیستم حمل و نقل به جای اینکه در خطوط ریلی ثابت بماند، ابعاد و نقشه مسیر خود را طرح ریزی میکند.
راهآهن مجازی این قطار ۱۷.۷ کیلومتر بوده و از میان شهر `ایبلین` چین میگذرد و احداث آن ۱۲۰ میلیون پوند هزینه برداشته است. ایبلین در استان `سیچوآن` قرار دارد.
با وجود اینکه این قطار خودران است، ولی یک فرد پشت فرمان مینشیند و کنترل قطار را به دست میگیرد. البته به رانندگی پشت این وسیله نقلیه نمیپردازد.
نقش این فرد این است که در موارد شکست سیستم خودران قطار یا موارد اضطراری، هوشیار باشد و وارد عمل شود.
اگر قطار از خطوط زرد رنگ مشخص شده در مسیر خارج شود، سیستم به طور خودکار به حالت دستی تغییر پیدا میکند.
در این قطار ترکیبی از فناوری لیدار (LIDAR) و جیپیاس (GPS) بکار گرفته شده که آن را هدایت خواهد کرد. این فناوری ترکیبی، مشابه با سیستم موجود در خودروهای خودران است که در سراسر جهان توسعه یافتهاند.
لیدار یکی ازفناوریهای سنجش از راه دور است که با تاباندن لیزر به هدف و تجزیه و تحلیل نور بازتاب شده، فاصله را اندازه میگیرد. لیدار مشابه رادار است که بعضی اوقات نیز رادار لیزری نامیده میشود.
تصور میشود به صورت روزانه تا ۱۰ هزار مسافر از این سیستم حمل و نقل استفاده کنند.
البته زمانیکه این سیستم ریلی به شبکه ریلی با سرعت بالا متصل شد، تعداد مسافران به ۲۵ هزار نفر خواهد رسید.
خط قطار مذکور ART T۱ نام دارد و میتواند با سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت تردد کند و به طور همزمان تا ۳۰۰ مسافر را حمل کند.
سیستم ریلی ART توسط شرکت CRRC، یکی از بزرگترین تولید کنندگان قطار در جهان توسعه یافته و هدف آن افزایش سرعت حمل و نقل عمومی شهر ژانژو (Zhuzhou) است. شهری که بیش از چهار میلیون نفر جمعیت دارد.
وسعت این راهآهن نامرئی ۳.۷۵ متر است و بنا بر گفته مهندس ارشد پروژه، ساخت سیستم راهآهن مجازی ارزانتر از ساخت مترو یا ریل راه آهن برقی است.
وی همچنین گفته که ساخت یک کیلومتر ریل راهآهن برقی در چین ۱۷ تا ۲۳ میلیون پوند هزینه برمیدارد ولی این مبلغ برای یک کیلومتر ریل مجازی با فناوری پیشرفته به حدود ۵.۷ تا ۱۱.۴ میلیون پوند میرسد.
گفتنی است حسگرهای مختلفی در قطار استفاده شده که اطلاعات سفر را گردآوری میکنند.