بررسی اثر دما و فشار بر اندازه و توزیع ذرات آسفالتین

محققان پژوهشگاه صنعت نفت با همکاری دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه اهواز رفتار ترمودینانیکی آسفالتین نسبت به دما و فشار را مورد بررسی قرار داده‌اند.

به گزارش خبرنگار دانش و فناوری «انرژی امروز»، آسفالتین ها سنگین ترین برش نفت هستند که با استفاده از خاصیت انحلال آن ها در آلکان ها و آروماتیک ها استخراج می شوند. آسفالتین موجود در نفت به صورت معمول در آلکان های نرمال مانند نرمال پنتان تا نرمال دکان نا محلول اند. از سوی دیگر به راحتی در آروماتیک هایی مانند بنزن و تولوئن حل می شوند. آسفالتین ها بر خلاف وکس ها در دمای بالای مخزن تشکیل می شوند.

رسوب ذرات آسفالتین روی سطوح انتقال، مانند محیط متخلخل مخزن، دیواره چاه و خطوط انتقال یکی از چالش‌های بهره‌برداری و تولید نفت از مخازن است. در مطالعات انتقال جرم آسفالتین از سیال به سطح، حرکت جریان چند فازی نفت، گاز و جامد اندازه ذرات آسفالتین برای تخمین مکان، زمان و مقدار تشکیل رسوب ضروری است. چگونگی تغییر اندازه ذرات آسفالتین در شرایط مختلف ترمودینامیکی از جمله سوالاتی است که کمتر به آن پرداخته شده است.

بدین منظور محققان پژوهشگاه صنعت نفت با همکاری دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه صنعت نفت اهواز، رفتار ترمودینامیکی آسفالتین نسبت به دما و فشار را مورد بررسی قرار داده اند. آن ها روی 600 سی سی از نمونه نفت خام یکی از مخازن نفت سنگین کشور مطالعات خود را انجام دادند. دما و فشار مخزن مورد مطالعه ایشان به ترتیب 363.2 کلوین و فشار 29.46 مگاپاسکال بود. نفت مورد مطالعه با درجه سنگینی 20.34 API جزء نفت های سنگین طبقه بندی می شود. در ادامه محققان به منظور مشخصه سازی نفت و تعیین ترکیب آن دو آزمایش سارا و تقطیر میکرو و به منظور تعیین رفتار ترمودینامیکی آسفالتین در نفت آزمایش فیلتراسیون تحت فشار و دما را انجام دادند.

نتایج فیلتراسیون تحت فشار نشان می دهد که در دمای مخزن با کاهش فشار از فشار مخزن تا فشار حباب مقدار رسوب آسفالتین افزایش می یابد. این روند با کاهش فشار پس از فشار حباب نزولی است تا در فشار نزدیک به اتمسفر تمام رسوب ایجاد شده به فاز مایع برمی گردد. از سوی دیگر نتایج مربوط به درصد وزنی آسفالتین جامد با دما روند کاهشی از خود نشان می دهد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن